Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Att vår vilja inte är slumpmässig är så uppenbart att det knappast ens behöver diskuteras.
Aha, uppenbart, då förstår jag äntligen. Typ som att solen snurrar runt jorden, som är platt.
Om fri vilja kan föredra precis exakt vad som helst och det enda som gör att ett visst val sker är den fria viljan, så måste jag säga att det låter likt slumpad vilja, som kan välja precis vad som helst, och det är ingenting förutom vad som väljs av den slumpade viljan som bestämmer vad det blir.
Eftersom det är uppenbara skillnader på dessa ting kanske du snabbt och enkelt kan flika in med vad det är som skiljer dom åt? Om det är uppenbart så får du gärna ta de få sekunder som krävs för att beskriva det ändå, som om du pratar med ett barn som inte vet vad du pratar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Som jag skrev, den kan ha vilka preferenser som helst. Den kan föredra choklad eller vanilj.
Jojo, men det är ju ingen skillnad på om den föredrar det ena eller det andra. Enda skillnaden är valet i sig. Precis som slumpad vilja. Den kan föredra precis vad som helst (inklusive "ingenting alls" som fri vilja måste kunna föredra också), enda skillnaden är vad som väljs.
Men du kanske kan förklara vad jag missat.
Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Det kanske de inte brukar göra, men det gör denna. Definitionen av fri vilja bygger helt och hållet på ett logiskt felslut.
Kan vi spola tillbaka och sammanfatta det hela, eller försöka bryta ned det till beståndsdelar? Vilka av (minst) två utsagor bygger det på som motsäger varandra?
Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Som jag skrev, universum måste vara annorlunda på så sätt att någonting kan ge upphov till sig självt.
Det innebär precis vad det låter som, att någonting skapar sig självt. Ska det röra sig om fri vilja så måste processen vara medveten.
Vadå "precis vad det låter som." Jag har ingen aning vad "ge upphov till sig självt" betyder eller låter som eller handlar om.
Om jag pressar dig ett tag så kanske det visar sig ett det inte betyder någonting alls?