2022-03-23, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det orsakas av de preferenser du utvecklat fram under livet. Vad du tycker smakar bäst, om du tycker det är viktigt med nyttig och varierad mat, och hur du rangordnar dessa faktorer. Dessa saker leder tillsammans fram till ett automatiskt och oundvikligt beslut.
Så om jag har korv, ost och leverpastej att välja på, och jag tycker lika mycket om alla tre, då tror du att det är förutbestämt vilket pålägg jag kommer välja t ex den 25 juni 2042 om jag lever då?!?

Ojojoj...
Citera
2022-03-23, 18:47
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Från alla som tror på fri vilja. Vadå ska jag ge ett exempel på en person? De som tror på fria vilja förstår inte att det de tror sig ha är ologiskt och inte existerar.

Ja ge ett exempel.
Citera
2022-03-23, 18:51
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Quantum mekaniken bryter våra fysiska lagar.
Det finns inget "jag" som kan uppfatta tid såsom våran atomiska uppsättning gör.

Jag frågade varför du tror att fri vilja betyder samma sak som "jag kan göra precis vad jag vill, till exempel flyga om jag känner för det."
Var kom den idén ifrån?
Citera
2022-03-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Så om jag har korv, ost och leverpastej att välja på, och jag tycker lika mycket om alla tre, då tror du att det är förutbestämt vilket pålägg jag kommer välja t ex den 25 juni 2042 om jag lever då?!?

Ojojoj...
Ja. Allt som händer i detta universum, inklusive människans alla handlingar och tankar, är bara delar i kedjereaktioner. Alla händelser är bara reaktioner på tidigare händelser, och skapar i sin tur nya händelser. Ingenting händer av sig självt oberoende av omgivningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ja ge ett exempel.
Min kusin tror på fri vilja.
Citera
2022-03-23, 19:10
Medlem
Barn är visa dom vet att saker bara händer och att ingen gör något. https://youtu.be/vIBAMDfMDMc
Kanske detta viktiga inlägg fungerar?https://youtu.be/vIBAMDfMDMc

Haha, hon vet hon inte är the doer!
Barn är underbara innan de vuxna klistrar på dom ett namn, person som nu känner skuld, skam rätt och fel.
Senast redigerad av shivashambo 2022-03-23 kl. 19:32.
Citera
2022-03-23, 20:17
Medlem
Citat:
Om det ena alternativet är sannolikare än det andra så måste det vara något som får det att dra åt det hållet, och då är det inte slumpmässigt.
Aha, då börjar vi åtminstone snacka falsifierbara utsagor.

Citat:
Den fria viljan har inga omöjliga preferenser. Den fria viljan kan besluta sig för att föredra precis vilka preferenser som helst. Men till skillnad från slumpen så har den preferenser och föredrar ett alternativ.
Jaså, vad har den för preferenser?

Citat:
Definitionen definierar ett hypotetiskt fenomen, som en tankeidé. Det går att prata om sådana även om det som beskrivs inte existerar i verkligheten. Det finns massor av saker som vi vet inte existerar men som vi ändå pratar om och har en tydlig beskrivning av.
Jo. Dom tydliga beskrivningarna brukar inte innehålla logiska felslut däremot. Vi har redan pratat om telepati, som är nåt som inte sker, men som åtminstone har en definition som inte förlitar sig på logiska felslut.

Citat:
Det kan vi inte beskriva då det i vårt universum utgör en logisk motsägelse. Allt vi kan konstatera är att ett sådant val är nödvändigt för att kriterierna för fri vilja ska uppfyllas.
Ett "sådant val"? Vad för val? Kan du beskriva det? Nä just fan… Men vi kan släppa fri vilja då, och gå vidare till kriterierna. Kan du ge ett exempel på hur universum skulle vara annorlunda om något kriterium skulle kunna uppfyllas?

Citat:
Varken du eller jag har någon erfarenhet av fri vilja, eftersom den inte existerar. Definitionen av fri vilja är en vilja som inte styrs av någonting annat, utan som ger upphov till sig självt. Så ser definitionen ut, oavsett vad man tycker om det.
Okej, fri vilja går inte förklara, men kan du förklara vad "ger upphov till sig självt" innebär då?
Senast redigerad av BuggaMigInte 2022-03-23 kl. 20:36.
Citera
2022-03-23, 20:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Min kusin tror på fri vilja.

Ok, och hur argumenterar han för fri vilja?
Citera
2022-03-23, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Aha, då börjar vi åtminstone snacka falsifierbara utsagor.
Att vår vilja inte är slumpmässig är så uppenbart att det knappast ens behöver diskuteras.
Citat:
Jaså, vad har den för preferenser?
Som jag skrev, den kan ha vilka preferenser som helst. Den kan föredra choklad eller vanilj.
Citat:
Jo. Dom tydliga beskrivningarna brukar inte innehålla logiska felslut däremot. Vi har redan pratat om telepati, som är nåt som inte sker, men som åtminstone har en definition som inte förlitar sig på logiska felslut.
Det kanske de inte brukar göra, men det gör denna. Definitionen av fri vilja bygger helt och hållet på ett logiskt felslut.
Citat:
Ett "sådant val"? Vad för val? Kan du beskriva det? Nä just fan… Men vi kan släppa fri vilja då, och gå vidare till kriterierna. Kan du ge ett exempel på hur universum skulle vara annorlunda om något kriterium skulle kunna uppfyllas?
Som jag skrev, universum måste vara annorlunda på så sätt att någonting kan ge upphov till sig självt.
Citat:
Okej, fri vilja går inte förklara, men kan du förklara vad "ger upphov till sig självt" innebär då?
Det innebär precis vad det låter som, att någonting skapar sig självt. Ska det röra sig om fri vilja så måste processen vara medveten.
Citera
2022-03-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ok, och hur argumenterar han för fri vilja?
Han säger att han kontrollerar sin egen vilja, och att den inte styrs av utomliggande faktorer utom hans kontroll. Den dumme jäveln.
Citera
2022-03-23, 22:29
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Han säger att han kontrollerar sin egen vilja, och att den inte styrs av utomliggande faktorer utom hans kontroll. Den dumme jäveln.

Ja det är inget argument, snarare en känsla. Och det är vad du vill utgå ifrån som definition på fri vilja?
Citera
2022-03-23, 22:45
Medlem
Citat:
Att vår vilja inte är slumpmässig är så uppenbart att det knappast ens behöver diskuteras.
Aha, uppenbart, då förstår jag äntligen. Typ som att solen snurrar runt jorden, som är platt.

Om fri vilja kan föredra precis exakt vad som helst och det enda som gör att ett visst val sker är den fria viljan, så måste jag säga att det låter likt slumpad vilja, som kan välja precis vad som helst, och det är ingenting förutom vad som väljs av den slumpade viljan som bestämmer vad det blir.

Eftersom det är uppenbara skillnader på dessa ting kanske du snabbt och enkelt kan flika in med vad det är som skiljer dom åt? Om det är uppenbart så får du gärna ta de få sekunder som krävs för att beskriva det ändå, som om du pratar med ett barn som inte vet vad du pratar om.

Citat:
Som jag skrev, den kan ha vilka preferenser som helst. Den kan föredra choklad eller vanilj.
Jojo, men det är ju ingen skillnad på om den föredrar det ena eller det andra. Enda skillnaden är valet i sig. Precis som slumpad vilja. Den kan föredra precis vad som helst (inklusive "ingenting alls" som fri vilja måste kunna föredra också), enda skillnaden är vad som väljs.

Men du kanske kan förklara vad jag missat.

Citat:
Det kanske de inte brukar göra, men det gör denna. Definitionen av fri vilja bygger helt och hållet på ett logiskt felslut.
Kan vi spola tillbaka och sammanfatta det hela, eller försöka bryta ned det till beståndsdelar? Vilka av (minst) två utsagor bygger det på som motsäger varandra?

Citat:
Som jag skrev, universum måste vara annorlunda på så sätt att någonting kan ge upphov till sig självt.

Det innebär precis vad det låter som, att någonting skapar sig självt. Ska det röra sig om fri vilja så måste processen vara medveten.
Vadå "precis vad det låter som." Jag har ingen aning vad "ge upphov till sig självt" betyder eller låter som eller handlar om.

Om jag pressar dig ett tag så kanske det visar sig ett det inte betyder någonting alls?
Citera
2022-03-23, 22:50
Medlem
Citat:
Ja det är inget argument, snarare en känsla. Och det är vad du vill utgå ifrån som definition på fri vilja?
Det är en beskrivning av en förmåga. En förmåga som definierar fri vilja och som han känner att han besitter. Definitionen av fri vilja är vad den är oavsett vad jag eller du tycker om den. Vi omdefinierar inte ett begrepp bara för att vi inser att det som begreppet syftar på inte existerar. Vi fortsätter använda begreppet för att förklara varför det som det syftar på inte existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in