Citat:
Den uppenbara skillnaden är, som jag redan har förklarat, att en slumpad vilja inte bygger på några preferenser. Den har inga rationella skäl till att välja det ena alternativet över det andra. En fri vilja ser däremot fördelar med att välja det ena alternativet över det andra.Aha, uppenbart, då förstår jag äntligen. Typ som att solen snurrar runt jorden, som är platt.
Om fri vilja kan föredra precis exakt vad som helst och det enda som gör att ett visst val sker är den fria viljan, så måste jag säga att det låter likt slumpad vilja, som kan välja precis vad som helst, och det är ingenting förutom vad som väljs av den slumpade viljan som bestämmer vad det blir.
Eftersom det är uppenbara skillnader på dessa ting kanske du snabbt och enkelt kan flika in med vad det är som skiljer dom åt? Om det är uppenbart så får du gärna ta de få sekunder som krävs för att beskriva det ändå, som om du pratar med ett barn som inte vet vad du pratar om.
Om fri vilja kan föredra precis exakt vad som helst och det enda som gör att ett visst val sker är den fria viljan, så måste jag säga att det låter likt slumpad vilja, som kan välja precis vad som helst, och det är ingenting förutom vad som väljs av den slumpade viljan som bestämmer vad det blir.
Eftersom det är uppenbara skillnader på dessa ting kanske du snabbt och enkelt kan flika in med vad det är som skiljer dom åt? Om det är uppenbart så får du gärna ta de få sekunder som krävs för att beskriva det ändå, som om du pratar med ett barn som inte vet vad du pratar om.
Citat:
Skillnaden är att vilket alternativ den fria viljan än väljer så blir den nöjd med sitt beslut då den har agerat utifrån sina preferenser och uppnått något positivt. En slumpmässig vilja kan precis lika gärna välja ett alternativ som den sedan ångrar.
Jojo, men det är ju ingen skillnad på om den föredrar det ena eller det andra. Enda skillnaden är valet i sig. Precis som slumpad vilja. Den kan föredra precis vad som helst (inklusive "ingenting alls" som fri vilja måste kunna föredra också), enda skillnaden är vad som väljs.
Men du kanske kan förklara vad jag missat.
Men du kanske kan förklara vad jag missat.
Citat:
Att något ger upphov till sig självt. D.v.s. att någonting existerar innan det existerar.
Kan vi spola tillbaka och sammanfatta det hela, eller försöka bryta ned det till beståndsdelar? Vilka av (minst) två utsagor bygger det på som motsäger varandra?
Citat:
Det betyder att någonting skapar sig självt. T.ex. att universum orsakade Big Bang för att själv kunna bli till. Jag tycker nog att det är supertydligt vad som menas.
Vadå "precis vad det låter som." Jag har ingen aning vad "ge upphov till sig självt" betyder eller låter som eller handlar om.
Om jag pressar dig ett tag så kanske det visar sig ett det inte betyder någonting alls?
Om jag pressar dig ett tag så kanske det visar sig ett det inte betyder någonting alls?
Du kan pressa mig hur mycket du vill, jag vet precis vad jag pratar om och kommer inte vika en tum.