2026-02-21, 06:47
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Är livets mening och frihet motsatser?

Dvs kan båda finnas?

Frågorna om viljans frihet och livets värde är inga kommunicerande kärl utan är frikopplade från varandra.

Viljefrihet i någon rimlig mening finns inte.

Det som gör livet meningsfullt, i såväl subjektivt som objektivt avseende, återfinns i upplevelser hos den viljeofria organism som lever och det.
Citera
2026-02-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Frågorna om viljans frihet och livets värde är inga kommunicerande kärl utan är frikopplade från varandra.

Viljefrihet i någon rimlig mening finns inte.

Det som gör livet meningsfullt, i såväl subjektivt som objektivt avseende, återfinns i upplevelser hos den viljeofria organism som lever och det.

Utredningen är redan färdig. Den visade att fri vilja bara är en illusion som hjärnan skapar. Precis som Einstein och Hawking trodde.

Men illusionen av fri vilja, gudar, själar, andar och universellt medvetande håller igång mänskligheten.
Citera
2026-02-23, 14:42
Medlem
Det finns ingen fri vilja med avseende på idén att "man kunde handlat annorlunda". Allt är ett resultat av samverkan mellan slump och miljö.

Det är därför de flesta människor har anpassningen till miljön och viljan att reproducera, så att människan lever vidare i kommande generationer.
Senast redigerad av Norkam 2026-02-23 kl. 14:49.
Citera
2026-02-23, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Finns det då inte en anledning till att du får "för dig att göra det"?
Ja, om man försöker förklara varför man gjorde ett val så bekräftar det att ens beslut är orsaksdrivna - alltså inte fria.
Citera
2026-02-23, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
Ja, om man försöker förklara varför man gjorde ett val så bekräftar det att ens beslut är orsaksdrivna - alltså inte fria.
Det är till och med så att det finns oändligt många orsaker till varje beslut du tar.
- Du gick över vägen därför att du hade ett ärende på andra sidan.
- Du gick över vägen därför att det inte kom några bilar.
- Du gick över vägen därför att det inte trillade ned ett piano och krossade dig.
...

Ovanstående problem gör att våra val aldrig kan beskrivas som orsaksdrivna annat i än begränsade modeller där bara ett fåtal frihetsgrader är tillåtna. Tror vi något annat så är det för att vi inte förstår komplexiteten i den värld vi faktiskt lever i.

Även ett fritt val skulle kunna beskrivas som orsaksdrivet genom att vi i efterhand letar upp några samband som visar sig stämma. Det är inte någon motsättning utan något man kan förvänta sig vid alla val, fria som ofria.
Citera
2026-02-23, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det är till och med så att det finns oändligt många orsaker till varje beslut du tar.
- Du gick över vägen därför att du hade ett ärende på andra sidan.
- Du gick över vägen därför att det inte kom några bilar.
- Du gick över vägen därför att det inte trillade ned ett piano och krossade dig.
...

Det är det jag menar - Det finns alltid anledningar som inte heter "Jag kände för det" till det man gör.
Citera
2026-02-23, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
Det är det jag menar - Det finns alltid anledningar som inte heter "Jag kände för det" till det man gör.
Jag uppfattade ditt inlägg som du menade att beslut som går att förklara inte kan vara fria. Vet inte om jag missförstår?
Citera
2026-02-23, 18:11
Medlem
HappyNewLivess avatar
Fri vilja som Gödel sanning är betingat ur metafysik. Inte nödvändigtvis med dualistisk ontologi. Vanligt tal om fri vilja utifrån determinism är mer eller mindre dumheter.
Citera
2026-02-23, 18:22
Medlem
Man har 30% fri vilja enligt mina beräkningar

1.Ja
2. nej
3.vet inte
Senast redigerad av troligengud 2026-02-23 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in