Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdertackan
Nettovärdet (om vi räknar bort avgiften och räntan som har betalats sedan inköp) på min BR har stigit med 120%, dvs jag går härifrån med 2mkr cash när avgift och ränta på tot 300k är borträknat. Tot kostnad i månaden har inte skiftat mer än avgiftshöjning på 0.5% per år pga låst ränta och minimal amortering.
Kris? Bostaden blev såld fortare än det tog för dig att skriva TS.
Bara att gratulera.
Vad alla i tråden tycks missa är att om räntan stiger så sjunker värdet på deras bostäder. Efterfrågan på lån är inte densamma på 4-5% som på 1.3%, vilket är ett rimligt antagande på vart bolåneräntan kommer ligga ifall FED och ECB höjer enligt den bana dom faktiskt har lagt fram om ungefär 18 månader. I dagsläget kan någon med en medioker inkomst låna 2 miljoner utan vidare, då 25 tkr inte är en speciellt stor börda. Men på 5%? Kommer samma individ vara redo att betala 100tkr/år i räntor? Eller är ens ett par redo att betala 100tkr i räntor för ynka 2 miljoner?
Dessutom så blir det en psykologisk effekt om räntan stiger. Folk väljer att vänta då risken finns att räntan stiger ytterligare. Kan säkert bli ett nedställ på bostäder med 30-40%, och då uppkommer motsatt effekt hos säljare, som är rädda att värdet ska sjunka ytterligare och utbudet ökar.
Fortsätter räntan, upp vilket alla tycks tro att den kommer göra, så kommer bostadspriser dramatiskt värderas ner. Folk med för hög belåning tvingas flytta på grund av insolvens vilket bidrar ännu mer till utbudet.
Efterfrågan kommer alltså lysa med sin frånvaro, i varje fall på dom skyhöga priser som råder idag. Likt 90-talskrisen kommer många som belånat sig upp över öronen stå med skulder som dom kommer få amortera de kommande 30 åren och utan boende, då det auktioneras ut till högstbjudande på grund av insolvens.
Men till skillnad från TS så tycker jag att det är en jävligt tragisk situation. Man måste dock förstå att det ser ut att realiseras såvida inte inflationen gör en 180-gradersvändning. Om inte så har vi snart statslåneräntor uppåt 4-5% och bolåneräntor ett par procent över det.