2022-03-23, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Tror du att Ukrainare har det gott ställt? Snittlön på typ 3 000 kr/mån
Någonstans måste de bo, och är det Sverige de flyttar till så ökar trycket på bomarknaden här.
2022-03-23, 08:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Min lägenhet kostar ca 9000kr och den kostnaden delar jag med min brud. Hyfsat nyrenoverad i ett attraktivt område.

Statare kanske men en rik statare i alla fall.

9000:- för en hyresrätt? Men då är det ny produktion. Jag bor inte någon aktrativ område, det är 25 min med tunnelbana till T-centralen. Men har nära till ett träsk och Vällingby, om det är några meriter.
2022-03-23, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Vad vore ett alternativt handlande, som hade undgått din klander?

Exempel:
Ett ungt par bor hemna hos flickans mamna, eftersom de inte haft råd att köpa eget boende, och det saknas realistiska möjligheter till att få ett hyreskontrakt. Det är trångt och boendesituationen är påfrestande för alla parter. Båda ungdomarna är färdiga med sina respektive universitetsstudier, och har fått relativt välbetalda jobb. De har nu jobbat och sparat i 2 års tid, och väntar barn.
Flickans mamma sätter nu ned foten, och kräver att de flyttar ut.
Det unga paret hittar en tvåa inom 2 timmars pendlingsavstånd från deras arbetsplatser, som de skulle kunna ha råd med. Det blir budgivning, men tack vare idogt sparande och bra ingångsjobb så räcker kontantinsats och lånelöfte till för att kunna lägga ett vinnande bud.
AvanzaZero menar att paret istället borde välja att bli hemlösa, för att inte bidra till att driva upp bostadspriserna?

De ska max låna till 30% av priset.
2022-03-23, 08:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Nä, det är inte samma sak. Och för övrigt, tror du på riktigt att ägarna som hyr hyr i andra hand som har ett personligt intresse av sin egendom är sämre på att han kontroll på sin lägenhet än en vald förening av glada amatörer? Sossedravel.
Vad är det som inte är "samma sak"? För övrigt verkar du mest ha en ideoligisk låsning, utan att riktigt förstå eller ha kunskap inom området.

Men fakta är ju, för att återknyta till trådens ämne, att de som har BR och bott i dem har gjort väldigt ett bra val och bra affär jämfört med att bo i HR. Lägenheterna har ökat i pris, avgifterna till föreningen har i många fall varit oförändrade i decennier, trevligare och lugnare grannar, trevligare områden etc.

Vill man bo riktigt billigt och tryggt, ska man välja en BR med god ekonomi i föreningen. Inte ens villaboende slår det.
2022-03-23, 08:33
Medlem
wertyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Ssssshhh tyst. Berätta inte för han. Det blir så festligt när han vaknar upp till the smell of höjd hyra.

Det roligaste är verkligen idioter som TS som tror de är smartare än alla andra

Det jag tycker är mest intressant med den här trådstarten är att han verkar dra någon parallell mellan "jag bor i hyresrätt så jag har råd att spara pengar varje månad till skillnad mot för de med bostadslån". Eller att alla med bostadslån helt plötsligt blir för dumma för att komma på att spara pengar.
Han missar detaljen att det sannolikt finns MÅNGA där ute som har ett bostadslån men samtidigt har råd att spara mer än honom. Då sitter man ju på två investeringar istället för att bara förlita sig på fonderna.
2022-03-23, 08:37
Medlem
.ANDERSs avatar
Du glömde att inflation + värdeökning äter upp lånet. Kolla siffror i alla större städer på lägenheter så ser du en värdeökning dem senaste 30 åren. Sitt maxbelånad i en lägenhet och lägg pengarna på börsen så gör du ännu mer pengar.
2022-03-23, 08:37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Det var Palme och Kjell olof Feldt fel att det blev så. Dom fattade ett felaktig beslut hösten 1985.

Aha, i förra inlägget skrev du att 500-räntan var ”à la Ingvar Carlsson” - men nu var det alltså Palmes fel? Det vanliga här på fb brukar väl annars vara att skylla på Soros men de kanske var i maskopi allihop.
2022-03-23, 08:38
Medlem
K-Glitchens avatar
Kände mig knullad av banken när jag band räntan på 7 år på 1,6% för ett par år sedan.
Mina kollegor skrattade åt mig och sa att dom betalade drygt 1%.

Idag är jag rätt glad ändå att jag gjorde det. Vet att jag fixar ekonomin i åtminstone 5 år till. 1,6% är rätt överkomligt ändå. Tänkte iallafall flytta efter dessa år till nåt mindre.

Jag bor rätt billigt för att ha en kåk på över 170m2. ca 10´i snitt med lån och amortering inkl driftkostnader.
2022-03-23, 08:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Aha, i förra inlägget skrev du att 500-räntan var ”à la Ingvar Carlsson” - men nu var det alltså Palmes fel? Det vanliga här på fb brukar väl annars vara att skylla på Soros men de kanske var i maskopi allihop.

Det här var väl Soros ..På den gamla goda tiden skyllde vi allt på Palme.
2022-03-23, 08:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag bor i hus som de senaste 6 åren ökat i värde med ca 3,5 miljoner om jag säljer idag. Om vi nu säger att räntorna skulle gå upp så kommer jag ha råd att betala dem ändå men givetvis kommer jag få dra ner på mitt sparande till viss del, absolut inte allt. Spar idag ca 15 000 - 20 000 kr i månaden.

Om vi nu ser en sänkning av bostadspriserna så skulle det absolut inte vara fel då jag håller med om att de verkligen levt amok senaste tiden men samtidigt har vi en sak som kommer hålla uppe priserna. Vi har fler och fler områden i landet som blir no-go zoner pga den helt absurda invandringen i detta land och vi svenskar vill inte leva med invandrare då de inte uppträder på samma sätt som oss. Det betyder att områden där vi svenskar vill bo blir färre och färre så antalet hus i bra områden blir också färre och kommer då få en mindre sänkning av priserna då svenskar helt enkelt vill bo i lugna områden och för det vara beredda att betala mera.

Som många mäklare säger så är det läge, läge och läge som är det viktigaste för en bostad.

Mitt hus ligger i ett bra område i en större stad nära flera av stadens största arbetsgivare där många högutbildade och högavlönade jobbar så jag är inte så orolig för en sättning av priserna även om de säkerligen kommer gå ner 10-15% i och med högre räntor.
2022-03-23, 08:40
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wertyn
Det jag tycker är mest intressant med den här trådstarten är att han verkar dra någon parallell mellan "jag bor i hyresrätt så jag har råd att spara pengar varje månad till skillnad mot för de med bostadslån". Eller att alla med bostadslån helt plötsligt blir för dumma för att komma på att spara pengar.
Han missar detaljen att det sannolikt finns MÅNGA där ute som har ett bostadslån men samtidigt har råd att spara mer än honom. Då sitter man ju på två investeringar istället för att bara förlita sig på fonderna.

I synnerhet som hyrorna brukar ligga på samma peng som avgift, ränta och amortering. För en BR.
2022-03-23, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
😂👍

Jag bor i en jättestor gammal sliten våning med 4a meter i taket, en herrskapsvåning i en av skandinaviens största städer. Den ligger så centralt man kan komma och priset är 1/3edel av marknadshyran = det är en extremt bra deal för mig.

Det gör att jag enkelt kan spara runt 25k varje månad och av de pengarna blir mycket investerat.

Så jag har en guldsits med väldigt hög årsinkomst. Men även jag kommer köpa. Jag ska köpa mig en riktigt stor lägenhet med uthyresdelar.

Och då kommer jag hyra ut till idioter som sitter och tror på 7% I ränta.

Priset på bostäder kommer öka så länge kreditexpansionen fortsätter och politiker kommer göra absolut allt för att ta om hand skattebetalare med stora huslån.

Jag är ledsen att säga det, men du min herre är en idiot och du har missat möjligheten att genom ditt boende hedga mot kreditexpansionen. Nu sitter du och är sur för att värdet på dina småslantar urholkas och att sura på flashback blir en copeing-strategy.

Det kan gott vara en övergående nedgång, men 7%? 🤣👌

Jag bor i en större stad än du, bor centralt, och investerar 30k mot dina 25k per månad. Loser!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in