2022-03-23, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Du glömde att inflation + värdeökning äter upp lånet. Kolla siffror i alla större städer på lägenheter så ser du en värdeökning dem senaste 30 åren. Sitt maxbelånad i en lägenhet och lägg pengarna på börsen så gör du ännu mer pengar.
Helt riktigt. Och jag själv försöker hamna i den positionen + hyresintäkter från min framtida lägenhet = superposition. Jag tjänade 795k på arbete förra året och ska pröva att öka det i år just för att kunna bära så stort lån som möjligt. Nu bor jag inte i Sverige, men med dagens inkomst kan jag låna ca 4a miljoner med 600k i eget kapital. Nu kommer jag ha mycket mer egenkapital, men ett lån på 4a miljoner kanske låter mycket, men inte med ränteavdrag, en inflation som äter upp lånet och ca 15000 in på hyresintäkter varje månad och det kommer vara skattefritt.

Jag kommer givetvis betala ner en del på lånet om jag inte ser bättre möjligheter för investeringar på börsen (stor sannolikhet), men till sist så kommer jag vilja låta inflationen göra sitt.

Jag trodde på en bostadskrasch för många många år sedan, men då var jag dum i huvudet och fattade inte hur det hänger samman.
Medlem
fixxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Medlen?

Varför skulle man skuldsätta sig och köpa i Sveriges bostadsmarknad nu?

Smarta pengar kan göra mer pengar på andra sätt. Än att HOPPAS på att räntorna förblir låga.
Nu har redan bolåneinstitut börjat höja räntorna så den efterblivne är du i sammanhanget.

Älskar svennebananer som skryter om hur de skuldsatt sig när vi har bland de mest högbelånade i världen där centralbanken inte vågar ens prata om att höja räntan från 0 för att det kan få förödande konsekvenser,

Du är ju fan dum i huvudet.

https://svenska.se/saol/?sok=medlen
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
9000:- för en hyresrätt? Men då är det ny produktion. Jag bor inte någon aktrativ område, det är 25 min med tunnelbana till T-centralen. Men har nära till ett träsk och Vällingby, om det är några meriter.

Behöver väl inte vara nyproduktion?

Kan ju vara en gammal hyreslägenhet som fått nytt badrum eller renoverats?

9000 i hyra låter inte orimligt högt - antar vi pratar om en 3:a eller 4:a.

Det många inte tänker på är att även äldre hyresrätter kan stiga mycket i pris vid en nyrenovering om standarden höjs - som hyresgäst har du ganska lite att sätta emot om hyresvärden vill renovera.

Han du citerar skriver ju till och med att det inte är nyproduktion utan nyrenoverat.
Senast redigerad av Kalmar2004 2022-03-23 kl. 08:52.
2022-03-23, 08:50
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Snart av har vi Ingvar Carlsson räntor a la 500% som på 90 talet. Tack för det socialdemokraterna.
Det var inte så kul då heller,nu var det M och Bildt-regeringen som serverade den gången.
2022-03-23, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag bor i hus som de senaste 6 åren ökat i värde med ca 3,5 miljoner om jag säljer idag. Om vi nu säger att räntorna skulle gå upp så kommer jag ha råd att betala dem ändå men givetvis kommer jag få dra ner på mitt sparande till viss del, absolut inte allt. Spar idag ca 15 000 - 20 000 kr i månaden.

Om vi nu ser en sänkning av bostadspriserna så skulle det absolut inte vara fel då jag håller med om att de verkligen levt amok senaste tiden men samtidigt har vi en sak som kommer hålla uppe priserna. Vi har fler och fler områden i landet som blir no-go zoner pga den helt absurda invandringen i detta land och vi svenskar vill inte leva med invandrare då de inte uppträder på samma sätt som oss. Det betyder att områden där vi svenskar vill bo blir färre och färre så antalet hus i bra områden blir också färre och kommer då få en mindre sänkning av priserna då svenskar helt enkelt vill bo i lugna områden och för det vara beredda att betala mera.

Som många mäklare säger så är det läge, läge och läge som är det viktigaste för en bostad.

Mitt hus ligger i ett bra område i en större stad nära flera av stadens största arbetsgivare där många högutbildade och högavlönade jobbar så jag är inte så orolig för en sättning av priserna även om de säkerligen kommer gå ner 10-15% i och med högre räntor.

det är ränta, ränta, och ränta som är det viktigaste för bostadspriserna.
när ded ligger på 7% är din bostad nere 80% från idag.
2022-03-23, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
Jag bor i en större stad än du, bor centralt, och investerar 30k mot dina 25k per månad. Loser!
🤣👍

Jag skrev "minst 25k". I januari tjänade jag 51k på bara ett av mina jobb, medan det andra tingade 37k som vanligt. Efter skatt kunde jag investera 40k. Nu gjorde jag inte det utan försökte vänta in dippen, men du kan inte skryta för mig. Jag är i en bättre position pekunärt, socialt och rent av fysiskt. Jag har också en fetare bostad som jag hyr för 5200 när den lätt hade kunnat ge uthyrare i vartfall 15k, vävda slottstapeter på väggarna och Ja, jag ska köpa en lägenhet med uthyresdel och jag kommer hyra ut till idioter som dig.

Nu orkar jag inte mäta kuk med dig längre, för du är så ynklig. 25k i månaden, det blir ju bara 300k om året. Är du någon jävla snickare eller?
2022-03-23, 08:54
Medlem
Tror TS räknat fel. Vi har amorteringskrav så för varje år minskar lånet för de som köpt efter att amorteringskravet varit aktivt. Och de som köpte innan har redan gått så mycket plus att de inte påverkas av en nedgång.

Men tänk på det som med elpriser eller bensinpriser. Ökar kostnaden för fort kommer subventioner för att partierna vill ha väljare.
Ökar räntan mycket lär tex amorteringskravet minskas och till slut tillfälligtvis tas bort.
Skulle det bli större risk att många skulle bli bostadslösa så ökar ränteavdraget.

Tror TS att politikerna vill ha en depression? Nä naturligtvis inte. Så du räknar det som om räntan stiger och folk tvingas sälja utan att politiker gör något. M och V går lixom ihop för att sänka bränslepriset. Och här hoppades jag som billös att massa bilägare skulle tvingas sälja sina bilar till underpris.
2022-03-23, 08:55
Medlem
shaktas avatar
Jag betalar drygt 7.400:- för min hyresrätt, en trea på över 80 m2. Då ligger den väldigt bra till med 15 min in till stan. Ren och fräsch och fem min till tunnelbanan.

Perfekt när sista ungen ska flyga ut. Då byter jag den till två ettor eller något med förstahandskontrakt.
2022-03-23, 08:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
det är ränta, ränta, och ränta som är det viktigaste för bostadspriserna.
när ded ligger på 7% är din bostad nere 80% från idag.

Om min bostad rasar med 80% och samma med husen i grannskapet så skulle jag köpa allihopa

När jag tog lån så testades stresstestade vi ekonomin på 7% ränta så det ska inte vara några problem att klara det heller. Vi har dessutom höjt våra inkomster med drygt 15 000 brutto efter det.
2022-03-23, 09:01
Medlem
Shiiiits avatar
Ja stackars mig som började men karriär 2008 med 40k i insats till en lägenhet, har skrivit på med köparen av mitt hus nu 1,5miljoner i vinst efter skatt så ska casha en BRF nu. Tur det går så bra för dig 😊
2022-03-23, 09:07
Medlem
cacas avatar
Citat:
Snart av har vi Ingvar Carlsson räntor a la 500% som på 90 talet. Tack för det socialdemokraterna.
Moderaternas 500%! Carl Bildts räntor då det var han som satt som statsminister 91-94.

(Däremot fick han snabbt slicka röv på oppositionen socialdemokraterna så krispaket snabbt kunde tas fram varav riksbanken sänkte räntan till beskedliga 50%, vidare åtgärder gjorde att räntan hamna på 24% osv, men sånt har en historia slukare som du koll på.)

Sen har det blivit sämre bo i hyresrätt, bla lag om vinstkrav på kommunala bostadsbolag har höjt hyror och rätt systematiskt får man minsta standardhöjning så åker hyran upp mycket. Den lagen kom 2010 och gissa vilka som satt vid makten då? M och alliansen med Rainfelt och co.

Sen var det rätt nära att marknadshyror infördes, pådrivna av gissa vilka? Riktigt nära…

Med marknadshyror försvinner den sen början på 1900 talet gamla reglering som håller nere hyrorna. Något som försvaras av S och motarbetas av M då de anser fri hyressättning ska gälla.

Men som sagt, val snart igen och den naive Svensken bryr sig sällan om verkligen läsa in sig på vad olika partier verkligen står för. Man kan rösta för få någon 100 i mindre skatt men samtidigt kanske tappa 1000 tals kronor i andra änden och ändå är man glada. Rösta rätt brukar rätt många skriva, de flesta gissar jag på inte ens är införstådda i vad de menar utan förespråkar i många fall endast kanske en eller Max par frågor något parti förespråkar, resten av politiken har man noll koll på.

Min åsikt, har noll i släkt som bor i hyres så för min skull ser jag gärna ökade vinstkrav för allmännyttan samt marknadshyror då det inte rör mig i ryggen egentligen.
2022-03-23, 09:13
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Någonstans måste de bo, och är det Sverige de flyttar till så ökar trycket på bomarknaden här.

På bert karlssons boenden ja

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in