2022-03-23, 17:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är inte förvånad över att det byggs få nya hyresrätter. Jag är förvånad över att 100.000tals hyresrätter sålts ut.

Varför? Det är vanligtvis en jättebra affär för den som får köpa loss och det blir dessutom oftast betydligt trevligare miljö i hela huset då folk som bor känner varandra bättre och bryr sig om sitt hus, de är trots allt delägare.

Att det säljs ut blir bara ett problem om allt för stor andel hyresrätter försvinner på specifikt område. Bruksvärdesprincipen behöver nog moderniseras lite om hyresrätten som boendeform överhuvudtaget skall vara attraktiv i framtiden.
2022-03-23, 17:23
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är inte förvånad över att det byggs få nya hyresrätter. Jag är förvånad över att 100.000tals hyresrätter sålts ut.
Då har du åtminstone inte läst mina inlägg i tråden. Det är uppenbart för alla att det kostar 2-3 gånger mer att bo i HR än i BR om man ser 25 år bakåt. Alltså inte bara någon tusenlapp mer utan 10.000-tals kronor mer i månaden för en större lägenhet. Vi borde enbart bygga BR.
2022-03-23, 17:30
Medlem
Opaques avatar
Inte mycket att spekulera om. De som köpte sin första bostadsrätt/villa de senaste 1,5 åren har med all sannolikhet gjort en privatekonomiskt medioker affär. Köpa på toppen och sedan befinna sig i en situation av en rätt ny världsordning kraftigt höjda energipriser, en inflation vi inte sett på många decennier, avbrott i den ekonomiska försörjningskedjan världen över, samt förestående räntehöjningar.

De löpande utgifterna ökar för alla, men alla med BR/Villa kommer att få betala bra mycket mer extra för exklusiviteten att ha utestående lån i mångmiljonklassen de nästa åren. Bli inte arbetslös, dra in svångremmen några hack , för nu är realiteten ikapp.
Inte för att verkligheten någonsin funnits bland bolånetorskar som räknar in värdeökningar som en tillgång
2022-03-23, 17:35
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Då har du åtminstone inte läst mina inlägg i tråden. Det är uppenbart för alla att det kostar 2-3 gånger mer att bo i HR än i BR om man ser 25 år bakåt. Alltså inte bara någon tusenlapp mer utan 10.000-tals kronor mer i månaden för en större lägenhet. Vi borde enbart bygga BR.

10 000-tals mer i månaden. Hur har du räknat då ?
2022-03-23, 17:39
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
10 000-tals mer i månaden. Hur har du räknat då ?
Jag har t.ex räknat så att jag själv fått betalt 50.000 kr per månad för att bo i min 11-rumsvilla de senaste 11 åren (värdestegringen). Berätta vad en 11-rums-lägenhet som hyrts samma period hade gett för vinst.
2022-03-23, 17:45
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag har t.ex räknat så att jag själv fått betalt 50.000 kr per månad för att bo i min 11-rumsvilla de senaste 11 åren (värdestegringen). Berätta vad en 11-rums-lägenhet som hyrts samma period hade gett för vinst.

OK, det är bara trollande ? Trist. Har sett dig skriva lite mer balanserade inlägg innan i andra forum. 11 rum, då har man en duktig FB-dase , grattis
2022-03-23, 17:49
Medlem
Hyreshöjningarna har varit betydligt högre än inflation under hela 2000-talet, ca 30% högre än inflationen.

Så rusar inflationen kan du räkna med högre hyror.
2022-03-23, 17:55
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Hyreshöjningarna har varit betydligt högre än inflation under hela 2000-talet, ca 30% högre än inflationen.

Så rusar inflationen kan du räkna med högre hyror.

Men, hur mycket mer i lån har det blivit för att köpa kvadratmeter brf/villa under samma tid ?
Räkna bort den orealiserbara värdeökningen. Samt, den tveksamma inlåsningseffekten av att din bank äger din villa och du behöver snabbt bli av med den på grund av ändrade familjeförhållanden. Det är inte 3 månaders uppsägningstid som för hyresrätter, det är snarare 1 år på en fallande villamarknad
Senast redigerad av Opaque 2022-03-23 kl. 18:03.
2022-03-23, 18:02
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
Vi i hyresrätt vet vad vårt boende kostar nästa månad, nästa år och även fem år från nu, eftersom hyreshöjningar reglerade till några futtiga procent.

Ni bolånetorskar är nöjda för att er BRF i er inbillning ökat med 50% i värde. Men när räntan står i 7%, vilket kommer tvingas fram av Fed och ECB, kommer era bostäder vara värda en femtedel av detta. Samtidigt kommer er räntekostnad mångdubblas och likaså avgiften till er förening, vilket resulterar i att ni fortfarande inte kan amortera, får sluta investera och istället använda hela er inkomst till att betala ränta. Under samma tid kraschar börsen.

Vi i hyresrätt, åtminstone jag, fortsätter under samma tid att varje månad investera 30k i marknaden och köper till vrakpriser. Efter ett litet tag bor vi gratis tack vare utdelningen - man behöver inte särskilt mycket kapital för att få 120k i utdelning och alltså täcka en hyra på 10k per månad.

Bolånetorskar, er tid har varit och nu väntar ert fall. Vi kommer förnöjt se på och köpa era tillgångar till vrakpriser.

Hur investerar ni som bor i en stabil hyresrätt? Hur positionerar ni er för den kommande bostadskraschen?

Detta inlägg osar avundsjuka. Du har aldrig lyckats lägga vantarna på en egen lägenhet, därför är du hyresvärdens slav. Jag bor i en BRF, oslagsbar boendekostnad. Skulle månadsavgiften tredubblas så skulle jag fortfarande bo billigare än vad en hyresrätt skulle kosta efter samma standard. Sug på den du.
2022-03-23, 18:04
Medlem
Diablo1118s avatar
Finns redan en stor tråd som diskuterar bostadsbubblan och vi behöver inte ytterligare en.
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Tråd låst / Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in