Citat:
Lite ovntat tycker jag att lingonfett grna fr tro att hen har mer makt n Gud. Det som kan minska svenskars teofobi r vanligtvis bra.
Tanken r dels att rdda andra mnniskor s att Gud inte behver "ta hand om dem". Det kan gras antingen individuellt eller p samhllsniv. I nulget indoktrinerar skolorna svenska barn till att bli otrogna ateister eller muslimer. Det r varken kristet eller liberalt.
Dels r tanken att kyrkan avlastar Gud. Men det r en svr tanke att tnka fr mnga religisa. De tnker sig att Gud har ondligt mycket makt och bara behver zappa lite med en finger fr att allt ska bli bra. Sen har de olika frklaringar p varfr han d inte har fixat allt n.
I sjlva verket skulle det vara en stor lttnad fr Gud om samhllet bestod mestadels av kyrkor och deras medlemmar, och prsterna hll ordning p sin flock. D kunde Gud koncentrera sig p de terstende som inte gick i kyrkan.
Fast det krver ju att de kyrkorna inte har ruttnat helt, fr d r vi tillbaks till liknelsen om karlen som gde en vingrd och reste utomlads.
Tanken r dels att rdda andra mnniskor s att Gud inte behver "ta hand om dem". Det kan gras antingen individuellt eller p samhllsniv. I nulget indoktrinerar skolorna svenska barn till att bli otrogna ateister eller muslimer. Det r varken kristet eller liberalt.
Dels r tanken att kyrkan avlastar Gud. Men det r en svr tanke att tnka fr mnga religisa. De tnker sig att Gud har ondligt mycket makt och bara behver zappa lite med en finger fr att allt ska bli bra. Sen har de olika frklaringar p varfr han d inte har fixat allt n.
I sjlva verket skulle det vara en stor lttnad fr Gud om samhllet bestod mestadels av kyrkor och deras medlemmar, och prsterna hll ordning p sin flock. D kunde Gud koncentrera sig p de terstende som inte gick i kyrkan.
Fast det krver ju att de kyrkorna inte har ruttnat helt, fr d r vi tillbaks till liknelsen om karlen som gde en vingrd och reste utomlads.
I mitt inlgg syftar snubben p gud, inte TS.
Jag blir frvirrad av din kommentar. Rdda mnniskor frn vad, kan man ju frga sig? Skolan r rdd fr islam, och frsker maskera det genom veracceptans, indoktrineringen som sker r knappast uppmuntran utan snarare rdsla fr att framst som fientlig. Om du sjlv r kristen frstr jag om du hellre vill ha en generell kristendomshyllning inom skola samhlle, men inser du inte att rtten till genuin tro r mer intrikat n s? Kristendom, och vrldens andra utbredda religioner, bestr utver gudstro (/annan tro) av regler och frebrelser skapta i en vrld lngt bort frn denna, och resultatet blir en blaskig tro utan vrdig krna.
Det r inte min mening att klanka p troende personer, jag anser att man har rtt till eget tnkande i all sorts grad. Men det r svrt att bortse frn det skrattretliga i att fdelseplats och typ av religion tenderar att korrelera.
Allt gott dock :-)