2022-01-28, 16:55
Medlem
Utan att medvetet läsa trådsvar eller ens start.
När man förenar poltik och religion frångår man från demokratiska principer i min väldigt enfaldiga mening att sekularism är en så pass stor del av dessa att vederbördaren bör hängas i högsta stolpe i enlighet med deras innersta, högsta drömmar om oliktänkande.
Citera
2022-02-17, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Jo jag ser inte problemet i praktiken.
Dina frågeställningar synes mig inte betyda så mycket i praktiken.
men du kanske kan hjälpa mig på traven med några konkreta exempel
Är du ateist, det är kanske är därför du inte vill första?

Exempel är t.ex. sekuläriseringen av skolona. För många troende finns det inte verkliga religiösa alternativ. Folkets skattepengar går till skolor som knapt ger någon undervisning och instruktion i religion men vurmar starkt för liberalism. Tycker du att det är rimligt?
Citera
2022-02-17, 12:34
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Är du ateist, det är kanske är därför du inte vill första?

Exempel är t.ex. sekuläriseringen av skolona. För många troende finns det inte verkliga religiösa alternativ. Folkets skattepengar går till skolor som knapt ger någon undervisning och instruktion i religion men vurmar starkt för liberalism. Tycker du att det är rimligt?
Vurmar starkt för liberalism?
Asch det vet jag inte. Definitionen på liberalism varierar kraftigt beroende på vem man frågar så vad man ogillar får man nog precisera bättre.
Liberalism är ju en fråga om öppenhet, tolerans och demokrati, att värdera frihet och rättvisa högt samt att vara kritisk mot makten. Lite som franska revolutionen, Bills of right och deklarationen om mänskliga rättigheter. Det är väl bra grejer att ha som fundament.
PRECISERA VAD DU OGILLAR med liberalismen i skolorna.
Det finns säkert en del som kan bli bättre.
-------------------------------------------------------------------------
Därför är det ett viktigt krav att inte ha religiösa skolor, att påtvinga barn en tro med skattemedel.
De religiösa friskolor som finns idag borde avskaffas helt.
Däremot är det viktigt att undervisa i religion som ämne.
Skolan skall dock inte ha som mål att stärka någons tro på någon religion.
Det får ske utanför skoltid och utanför skolans lokaler.
-------------------------------------------------------------------------------
Hur är det med dina förutfattade tankar om människor egentligen?
Lever du i en förenklad snabbskiss av verkligheten?
- Nej, jag är inte ateist utan kristen agnostiker som går i ekumeniakyrkan två gånger i veckan för jag är sökande.
- Jo jag vill förstå dig, men jag begrep inte vad du menade.
Alltså två helt felaktiga slutsatser.
Citera
2022-02-17, 19:08
Medlem
barkenarots avatar
För att hyfsa till sidan 4 av tråden kan vi påpeka att det inte kan vara liberalt av staten att ge sig själv makt över en annan persons liv, viket skolplikt innebär. Den liberalism som trots allt frodas på skolorna härrör alltså från elevernas längtan att komma loss och få tid att ta tag i de problem de möter i livet och i samhället istället för att slösa bort den på löjliga grupparbeten och på att bli korridorsmobbade av någon blivande politiker.

De tre senaste inläggen verkar säga att vi har en dikotomi mellan att staten bestämmer att vi ska ha ateistisk undervisning eller att staten bestämmer att vi ska ha hmm... kyrklig undervisning. Ska staten eller staten bestämma? Är ni tre eniga eller är ni treeniga?

Staten, Skolan, Kyrkan, tre men ändå ett och med bra mycket fler tillbedjare än den Gud som förvaltar Ordet och som mänskligheten måste acceptera för att kunna undgå att egenhändigt förinta sig själva i synd.

Det som verkar fungera bäst är att placera valfriheten så nära individen som möjligt, men inte närmare: Myndighet vid 18 år, innan dess: föräldrarna väljer. Vad får de välja mellan? Det kan beslutas av:

Administrativ grupp - släktgrupp
------------------------------------
närstående kretsen - familjen, inom ram beslutad av
fälag/bygemenskap - ätten, inom ram beslutad av
kommunen - församlingen, inom ram beslutad av
regionen - nationen, inom ram beslutad av
militäralliansen/frihandelsområdet - släktet. (ungefär så)

I det fallet blir kyrkorna och skolorna etniska, och den som vill vara med likasinnade behöver inte flytta till en annan kontinent utan till typ grannbyn.
Senast redigerad av barkenarot 2022-02-17 kl. 19:11.
Citera
2022-03-08, 00:15
Medlem
qbits avatar
Citat:
Liberlism baseras på liberala principer. Det är en av de mindre oärliga ideologier då principerna tycks ofta vara framme vid bordet och det skiftar inte allt för mycket trots ideologins plasticitet.

Liberalism hädvar att:
I. Individen är suverän och självstängdig gentemot Gud
Från denna princip kommer den andra:
II. Staten är suverän och självständig gentemot Gud och kyrkan
Guds auktoritet förnekas alltså på det personliga så som allmänna planet.
III. Liberalism tillåter fritänkande bortom rimliga gränser.
Det här leder till utbredd blasfemi (som jag kunde bevittna i Moderna konstmuséet för ett halvår sedan). Det har också lett till en uppmuntring till heresi bland våra obildade medmänniskor. Personliga hemmasnickrade tolkningar av bibeln florerar under liberalismens beskydd.

Det finns tyvärr ingen chans för återförening mellan liberalism och kristen tro för liberalismens dogma om den personliga och sociala upplysningens absoluta självständighet är inte förenligt med den kristna männikans lydnad till Guds lag. Man kan inte följa båda människans lag och Guds lag.

Dessvärre är liberalism inte bara oförenligt med kristen tro utan också grav synd. Det är en organism av diverse fel som harmoniserar med varandra i ett stort maskineri. Renodlade liberaler är tack Gud få, men ideologin är så pass utbredd att många anser nu för tiden att bara “liberaldemokrati” är förmögen att respektera mänskliga rättigheter och därför skal all ideologi som faller utanför liberaldemokratins korridor bekämpas.

Tråden efterfrågar:
  • I. Synpunkter på liberalismens inkompatibilitet med kristendom
  • II. Hur bör vi kristna förhålla oss till denna ideologi?

Nu beror det på vad du menar med "liberalism". Den liberala principen i sin grundläggande form innebär att var och en har rättigheten att leva det liv såsom man själv vill leva, så länge man inte skadar andra eller begränsar andras frihet. Ur ett politiskt perspektiv innebär det att staten har en skyldighet att upprätthålla denna rättighet. Ur ett religiöst perspektiv innebär det att var och en får dyrka vilken Gud man vill eller avstå från att dyrka någon Gud, så länge man inte skadar andra eller begränsar andras frihet.

Om detta är vad du menar med "liberalism" finns det ingen principiell konflikt mellan att vara kristen och den liberala principen så länge man betraktar sin kristna tro och medlemskap i en specifik kyrka som sin privata angelägenhet och ingenting som ska påtvingas andra mot sin vilja. Konflikten uppstår endast om det handlar om politisk kristendom/teokrati där man anser att sin version av kristna regler genom politiska lagar och straff bör påtvingas alla andra i samhället vare sig man vill eller inte.
Citera
2022-03-09, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Det var du själv som använde begreppet hemmasnickrad.

Guds lag är inte entydigt tolkad, om det vore så skulle det inte finnas så många trosuppfattningar.
Nu är du ute och far med protestantiska tankgånger.. du vet mycket väl det slutar alltid med oenighet, tvister och en ständig ström av nya heresier.

Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Trodde man primärt ansåg gud som god, varför krävs då fruktan? Autoritära samhälles system är ju per definition individ förgentliga.

Nä, om du är religös dogmatiker, men en omrunklig tolkning med stöd i bibeln. Är det nog svårt att vara liberal.

Man kan ju t ex ta frågan om slaveri, helt oförenlig med liberalism. Men helt förenlig med kristendom.

Eller frågan om aktiv dödshjälp, eller andra moraliska frågeställningar.

Sen har vi frågan om t ex ränta, vilket är en förutsättning för frimarknadsekonomi - vilken vanligtvis inte fungerar i den flesta kristna (Abrahamitiska religionerna) tolkningar. Men som jag skulle tro är en viktig del av de flesta liberalers samhällssyn.

En hel drös med allmän-moraliska frågor som sex före äktenskap, skilsmässor, barnäktenskap, ackumulera rikedom, dödsstraff mm.

Vetenskapliga och medicinska, som skapelse berättelse, evolution, abort, blodtransfusioner, stamcells forskning.

Inom dessa exemplifierade områden är det troligen svårt att vara dogmatiskt religös och liberal samtidigt.

Och varför ska liberaler då få sätta riktlinjerna för samhället? De försöker påstå att sina idéer är neutrala och till allas gagn men i grund och botten är det en Gudsfientlig agenda.

Individen kan inte stå högre än Gud.

Allt annat är hybris.
Citera
2022-03-09, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Liberalismen tillåter mig att följa Guds lag.

Matteus skriver att vi ska ge åt kejsaren det som tillhör kejsaren och åt Gud det som tillhör Gud.

Hädelse är ett brott mot Gud, för vilket jag ansvarar inför Gud, inget som denna världen ska lägga sig i.

Om du som kristen kan förhindra hädelse, varför gör du inte så? Är liberalismens dogman högre värden?

Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag har aldrig sett någon motsättning till att tro på Gud, och att Jesus dött på korset för min skull, medan jag politiskt är liberal.
Vilken lag följer du då? Människans eller Guds?

Varför ska en kristen stat inte ha kristna lagar?

Varför skulle kristna personer i en historisk kristen land vara nöjda med att leva med liberala värden som samhällsbarände dogma?
Citera
2022-03-11, 18:15
Medlem
Citat:
Om du som kristen kan förhindra hädelse, varför gör du inte så? Är liberalismens dogman högre värden?

Vilken lag följer du då? Människans eller Guds?

Varför skulle kristna personer i en historisk kristen land vara nöjda med att leva med liberala värden som samhällsbarände dogma?
Liberalism ger även kristna rätt att utöva sin religion utan förtryck och tvång.
Citera
2022-03-16, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Liberalism ger även kristna rätt att utöva sin religion utan förtryck och tvång.
. Du får det att låta som om liberalism skulle vara en ideologi för alla, men verkar neka samma sak för kristendom.

Varför det?
Citera
2022-03-18, 12:25
Medlem
barkenarots avatar
Citat:

Det kanske råder viss tvekan om vad som är och inte är en kristen lag. T ex avrättades en Kristus Jesus år 33, anklagad för just hädelse. Frågan blir ju då hurvida det var meningen att Messias skulle dödas, eller om det var en, tyvärr oundviklig, konsekvens av det judiska samhällets förfall.

Skriver inte Paulus att Kristus dog en gång för alla?

Och har detta något med Påvens dedikation av Ryssland och Ukraina till S:a Marias hjärta att göra? Ryssland/Soviet har ju haft övermåttan många martyrer. Ändå invaderade de just sitt brodersfolk, i Kains anda. Behövs det fler offer? Skulle det hjälpa ett smack?

Citat:

Det kan jag lova dig att kristna personer i de historiskt kristna Götalanden inte är nöjda med. Dock är vi inte så många kvar. Norra Sverige är knappast historiskt kristna land, och det är de som bestämmer för närvarande.

Ordet land är förresten neutrum.

Äldre svenska och vissa dialekter: ett land, flera land
Rikssvenska: ett land, flera länder.
Citera
2022-03-18, 12:56
Medlem
gbgsvampens avatar
Varför ska du förhålla dig till andras ideologier överhuvudtaget? Tack gUD för att det finns människor med tro som inte underordnar sig religionstrams, och inser att spridarreligioner som din älskade kristendom knappast härstammar ur nån välmenande sanning :-)
Jag brukar låta folk vara dumma i huvet utan att lägga mig i, kan rekommenderas. Vad gör det dig om du tror de syndar gravt? Låt gUD ta hand om dem, du ska inte tro att du står över den snubbens makt :-)
Citera
2022-03-18, 13:41
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gbgsvampen
Låt gUD ta hand om dem, du ska inte tro att du står över den snubbens makt :-)

Lite oväntat tycker jag att lingonfett gärna får tro att hen har mer makt än Gud. Det som kan minska svenskars teofobi är vanligtvis bra.

Tanken är dels att rädda andra människor så att Gud inte behöver "ta hand om dem". Det kan göras antingen individuellt eller på samhällsnivå. I nuläget indoktrinerar skolorna svenska barn till att bli otrogna ateister eller muslimer. Det är varken kristet eller liberalt.

Dels är tanken att kyrkan avlastar Gud. Men det är en svår tanke att tänka för många religiösa. De tänker sig att Gud har oändligt mycket makt och bara behöver zappa lite med en finger för att allt ska bli bra. Sen har de olika förklaringar på varför han då inte har fixat allt än.

I själva verket skulle det vara en stor lättnad för Gud om samhället bestod mestadels av kyrkor och deras medlemmar, och prästerna höll ordning på sin flock. Då kunde Gud koncentrera sig på de återstående som inte gick i kyrkan.

Fast det kräver ju att de kyrkorna inte har ruttnat helt, för då är vi tillbaks till liknelsen om karlen som ägde en vingård och reste utomlads.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in