Citat:
Hjlper du Gud, hjlper du dig ocks. Sm vad vill Gud? Att mnniskan ska nrma sig skaparen, dvs. sluta synda. Om jag ska vara lite sjlvanalyserande hr s har jag kommit till den punkten i livet d mitt eget liv troligen r krt, s jag r mer intresserad av hur jag kan hjlpa Gud n hur Gud kan hjlpa mig. Och d tycker jag att andra mnniskor ocks grna fr tnka i de banorna; inte specifikt du utan de flesta.
Citat:
Kongratulerar, men denna bermensch-narrativ fungerar inte som samhlsbrande ideologi. Mnniskan i Sverige och vrlden har en lng vg att g vad gller terupprttande av en allmnn moral.Jag syftar p den klassiska liberalismen och inte p socialliberalismen. Med det sagt s har jag troligen vxt upp i en bubbla av hgfunktionell liberalkonservativ frikyrklighet dr ecklesiastisk disciplin nstan inte behvdes eftersom de flesta hade en stark vilja att gra rtt.
Citat:
Mera synd kommer. Vnta till transhumanismen brer ut sig. Vi kan inte sitta passivt och enbart frvara traditionen. Tron och kyrkan mste ut i vrlden och brinna som en fyr fr vildsna sjlar i nattens djupa mrker.
I dagens Sverige r det kanske ndvndigt att frpassa den naturliga kopplingen och samsynen mellan liberalismen och kristendomen till akademin och traditionen, som en ett fr till framtida generationers andliga vckelse och samhllsengagemang? Eller ska vi utg frn att framtida generationer kommer att vara s pass mycket syndigare n oss att de inte kommer att ha nytta av ngon individuell frihet?