Citat:
Ursprungligen postat av
lingonfett
Martyrer r inte meningslsa offer. Martyrens lga anseende i Sverige har nog mer med de rdande materialistiska vrden att gra r martyrskap i sig.
Martyrer har OK anseende i Sverige, vad jag vet. Dremot r intresset fr att bli martyr, i betydelsen "d fr sin tro", lgt. Det beror sannolikt p:
1. Utbudet: det finns mnga tuden martyrer genom historien. En ytterligare skulle gra mycket liten skillnad.
2. Efterfrgan: antalet kristna i Sverige r mycket litet och mnga av dem oroar sig fr att ikoner tangerar avgudadyrkan. Dessutom jobbar de fr mycket och hinner inte flja ngon kalender eller lsa hagiografier.
3. Tidsaspekten: De kyrkor som trots allt fokuserar p helgon har kalendrarna fulla av helgon hela vgen till frsta rhundradet. D bilr det vldigt lite fokus p en ny martyr i vr tid.
4. Media: Som media fungerar idag r det ltt hnt att ngon som verkligen bevarar sig trogen till dden falskeligen hngs ut som pedofil, kvinnomisshandlare, jihadist, nazist eller psykiskt sjuk.
Citat:
Ursprungligen postat av
lingonfett
Vi har avvikit avservrt med vr felaktiga tro om individens sjlvfrverkligande.
Det kan ni nog ha gjort.

Jag fr associationer till ett beteende jag har sttt p rtt ofta i myndighetsvrlden. En myndighet frsker tvinga en individ att gra ngot olagligt eller att anvnda sin valfrihet p ett dligt stt. De kan straffa genom att ge honom lngre handlggningstider, skicka runt honom till olika handlggare och ltsastelefonker som inte leder nnstnas o s v. Allt de begr r att han gr fel s ska han f vad han ansker om. Det finns d tv alternativ.
a. Han gr fel, enligt instruktion frn myndigheten. D kan han bli straffad fr det, eller s fr han bara inte sina behov uppfyllda och fr skylla sig sjlv eftersom han valde fel, t ex sjlvfrverkligande i stllet fr basala behov.
b. Han vgrar gra fel. D kan han bli straffad fr det enligt det allmnna sentiment som rder i Sverige. Det r ju ljligt att vgra gra som man blir tillsagd enbart p grundval av principer, resoneras det. Och vad skulle hnda om han gjorde som tjnstemannen muntligen instruerade honom? Han skulle ju inte bli straffad i alla fall. Tror han det s r han s dum s d fr han faktiskt skylla sig sjlv.
Lsningen p det problemet r liberalism, demokrati, mindre stat, mindre byrkrati, tjnstemannaansvar, mer yttrandefrihet t medborgarjournalister och bttre tillgng till dolda mikrofoner.