2022-03-17, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, nu har du rört ihop det. Jag skrev att:

1. Han är den ende, av alla som ringer in, som själv har sprungit på Tunnelgatan, och blivit förväxlad med GM.

2. Han är den ende av de misstänkta, och av de som bevisligen hade möjlighet att vara i närheten, som inte kan bekräftas varande på platsen efter skotten.

Jo, jag känner väl till er ständiga käpphäst BP. Men har han betett sig en tiondel så suspekt som SE?

Ja, du är eventuellt något på spåren vad gäller det sistnämnda. Forska gärna vidare på det!

Men driver du med mig? Ska alltså fler ha sprungit in i gränden och åberopat nån sorts förväxling för att detta inte ska vara misstänkt? Exakt vad kan Engström ha varit ensam om utan att det är suspekt?

Men med tanke på vad du sen skiver börjar jag ana troll...

Det är faktumet att han inte är bekräftad på brottsplatsen som gör att du misstänker honom! Hade han varit bekräftad som vittne, vad som nu skulle krävas för det, hade han inte varit misstänkt. Att påstå att han är den ende som är misstänkt som inte är bekräftat vittne är som att påstå att jag har fullständigt tappat det och måste varsamt men bestämt ledas härifrån.
Citera
2022-03-17, 20:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Brukade Engström prata om sig själv i tredje person? Det var nytt för mig.

Engström, med hans egna ord, säger att en person som kommit sent till platsen lämnade ett signalement som han misstänker avser honom när han springer efter poliserna. Han tror alltså att ett felaktigt signalement kan ha fått fäste i utredningen. Han säger inte att han har blivit förväxlad med mördaren.

Är detta fundamenta okänt för dig trots att du lever i den här tråden?

Nej, det är ett referat av det han sa från förhörsprotokollet. På tal om fundamenta.

Du konstaterar att: "en person som kommit sent till platsen lämnade ett signalement som han misstänker avser honom när han springer efter poliserna". Bravo!

Personen förväxlade alltså Skandiamannen med gärningsmannen, som du så snillrikt slår fast.

Han säger inte att han har blivit förväxlad med mördaren, påstår du trots detta.

Expressen, måndagen den 7:e april 1986. SE: "Jag förväxlades med mördaren".
Citera
2022-03-17, 20:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men driver du med mig? Ska alltså fler ha sprungit in i gränden och åberopat nån sorts förväxling för att detta inte ska vara misstänkt? Exakt vad kan Engström ha varit ensam om utan att det är suspekt?

Men med tanke på vad du sen skiver börjar jag ana troll...

Det är faktumet att han inte är bekräftad på brottsplatsen som gör att du misstänker honom! Hade han varit bekräftad som vittne, vad som nu skulle krävas för det, hade han inte varit misstänkt. Att påstå att han är den ende som är misstänkt som inte är bekräftat vittne är som att påstå att jag har fullständigt tappat det och måste varsamt men bestämt ledas härifrån.

Korrekt! Om vi kan få fram något som säkert fastställer honom som vittne på platsen, kl. 23:22:XX-23:28:XX, så är jag beredd att omvärdera min position. Lycka till!
Citera
2022-03-17, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vad säger forskningen då?

Den väntar vi på att nån redogör för. Hur behandling mot reumatiska besvär och nackspärr har spontanmord på öppen gata som oönskad bieffekt.
Citera
2022-03-17, 20:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Men SE säger ju att han sprang efter poliserna på Tunnelgatan.

När han kommer tillbaka står någon och beskriver hans signalement för en polis.

Har denne någon då inte förväxlat den springande SE med gärningsmannen?

Hur står det till med logiken? Eller har du fastnat i dina seminarier om moralfilosofi?
Först påhittad rush in i gränden och sedan låta ett påhittat vittne beskriva "den tänkte gärningsmannen" vars signalement råkade stämma in på SE. Klart man ska tänka förväxling här utan att SE själv uttryckligen behöver säga det, han lägger det i det påhittade vittnets mun.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-17 kl. 21:03.
Citera
2022-03-17, 20:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Har du svårt att skilja på skribenter? Nyss skrev du att Bemp pratade etik och moral. Antar det också var avsett för mig.

Han säger att polisen fått in ett förmodat felaktigt signalement.

Är det inte du som brukar kalla oss som utreder SE-spåret för "SEkten"?

Är du då rätt person att oja dig över om jag etiketterar er som moralfilosofer i idévärlden?

Skämt åsido! Jodå, nog menar han, explicit eller implicit, att han har blivit förväxlad med mördaren.

Expressen, måndagen den 7:e april 1986. SE: "Jag förväxlades med mördaren".
Citera
2022-03-17, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Om vittnet BP hade haft en handledsväska, keps, trekvartslång rockliknande plagg, ljugit om sin ankomst till mordplatsen, ljugit om att han hjälpt AH med framstupa, ljugit om en språngmarsch då han både missat ambulansens ankomst samt att hinna ifatt poliserna, varit den ende som fått fram signalement av LP, blivit avvisad av polis, hört ett supervittne beskriva hans signalement, inte berättat för någon på mordplatsen eller väktarna om att han troligen sett mördaren, stulit från media i sina berättelser, sett en liten slemsug men missat en hel ambulans etc, ja, då skulle BP vara misstänkt.

Hur många har fått frågan om dom sett BP på platsen förresten?

Japp, Palm hade så klart fått utstå detta han med. Vem har påstått nåt annat? Jag tror ju inte att det är Engström personligen ni vill åt.

Men hur är det här katekestuggandet relevant för nåt av det jag skrev?
Citera
2022-03-17, 21:02
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Brukade Engström prata om sig själv i tredje person? Det var nytt för mig.

Engström, med hans egna ord, säger att en person som kommit sent till platsen lämnade ett signalement som han misstänker avser honom när han springer efter poliserna. Han tror alltså att ett felaktigt signalement kan ha fått fäste i utredningen. Han säger inte att han har blivit förväxlad med mördaren.

Är detta fundamenta okänt för dig trots att du lever i den här tråden?
Är inte med på vad du menar är den stora skillnaden mellan att SE säger att "en person gett ett signalement som avser honom" och att han "blivit förväxlad med mördaren" ?

Vi får väl ändå anta att det är signalement på GM (och inte på vittnen eller annat löst folk) som diskuteras vid mordplatsen ?
Citera
2022-03-17, 21:03
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Först påhittad rush in i gränden och sedan låta ett påhittat vittne beskriva "den tänkte gärningsmannen" vars signalement råkade stämma in på SE. Klart man ska tänka förväxling här utan att SE själv uttryckligen behöver säga det, han lägger FV-ordet i det påhittade i vittnets mun.

Rätt tänkt!

Fast nu säger han det uttryckligen i Expressen, måndagen den 7:e april 1986:

"Jag förväxlades med mördaren".

Hur ska AntiSEkt-gänget ta sig ur denna knipa? Kalla in Indiana Jones, James Bond och Angus MacGyver!
Citera
2022-03-17, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vad menar du med att det är utstuderat ?

Jag skulle påstå att om han är GM så ligger där 99% av all risk..

Att sen ljuga som GM är väl ingen direkt risk ?

Min naiva tanke var att om Engström sköt Palme och av någon fullständigt outgrundlig anledning väver in sig i en så här tillkrånglad och märklig historia helt i onödan så har han nån sorts baktanke.

Att ljuga som GM är en uppenbar risk. Ju mer han ljuger desto mer ökar den.
Citera
2022-03-17, 21:08
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Rätt tänkt!

Fast nu säger han det uttryckligen i Expressen, måndagen den 7:e april 1986:

"Jag förväxlades med mördaren".

Hur ska AntiSEkt-gänget ta sig ur denna knipa? Kalla in Indiana Jones, James Bond och Angus MacGyver!
Jaha där ser man, han klarade alltså inte av att hålla "förväxlingsnollan" hela vägen
Citera
2022-03-17, 21:15
Medlem
Citat:
Min naiva tanke var att om Engström sköt Palme och av någon fullständigt outgrundlig anledning väver in sig i en så här tillkrånglad och märklig historia helt i onödan så har han nån sorts baktanke.

Att ljuga som GM är en uppenbar risk. Ju mer han ljuger desto mer ökar den.

Fast det vanliga när GM blir förhörda är väl att ljuga ...?

Om Engström är GM så hade vi nog kommit ganska snabbt till konstiga lögner oavsett om han säger att han sprang i gränden eller inte...

Jag tror att Engström tänkte att loppet var lite kört när signalement börjar träffa hans kläder samt att han vet att väktarna vet när han gick o kom tillbaka...

Eller hur ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in