2022-03-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Jag är ointresserad att titta på någon övergripande nationsjämförelse. Jag konstaterar att det inte finns åkare i svenska laget utöver Karlsson, Andersson och Sundling som slår en medioker Kalla och det är inte godkänt.

Då var vi där igen, åter denna tro att det tävlas i rätt och fel på detta forum. Nej jag är inte överbevisad eftersom Olsson, Ribom och Lundgren varit halvusla. De borde ha presterat bättre och de har varit sämre än Kalla som inte gjort ett enda bra lopp.

Till och börja med så slår Moa Olsson också Kalla i distanscupen så då har vi alltså 4st som är bättre än en ”medioker kalla” utöver det så skulle vi troligen ha 5st om Linn Svahn inte var skadad. Hur kan det inte vara godkänt?
Hur kan det inte vara godkänt med 5st (Sannolikt 6 med Svahn) i distanscupen top 20?

Vad har du för krav egentligen? Att vi ska ha 10 åkare top 20?

Sen är det en jävla skillnad att påstå att
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Återväxten på damsidan ser inte lovande ut.
och att Olsson, Lundgren och Ribom som du nu skrev har varit halvusla. Återväxten handlar som sagt om lite mer än så.
Citera
2022-03-17, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Skulle inte kategorisera distanslopp på OS som tre godtyckliga lopp.

Av nu aktiva åkare i svenska damlaget har ingen yngre än Kalla tagit någon individuell OS medalj på distans.

Det säger väl i och för sig mer om deras ålder än om deras förmåga. Jag menar, med den logiken skulle Kalla vara våran bästa distansåkare just nu eftersom att hon har flest os medaljer.

Men eftersom att du inte tycker Sveriges distanslag är bäst skulle du gärna få säga vilket du tycker är bäst. Norge utan Johaug? Ryssland med egentligen bara Nepreayeva som varit bra i år? Eller kanske Usa som bara har Diggins? Finland som bara är bra när det är klassiskt?
Vilket av dessa länder har ett lag som just nu är bättre än Jonna, Frida och Ebba?
Citera
2022-03-17, 17:45
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Skulle inte kategorisera distanslopp på OS som tre godtyckliga lopp.

Av nu aktiva åkare i svenska damlaget har ingen yngre än Kalla tagit någon individuell OS medalj på distans.
De fyra som togs ut som distansåkare underpresterade helt klart rätt rejält i årets OS. Även Ribom som väl av många sågs som förste reserv på distans. Den enda som är nära godkänt är väl Ebba.
Så uppladdningen inför OS bland distansdamerna är ett stort misslyckande som jag verkligen hoppas man lyckas dra rätt lärdomar från.
Citera
2022-03-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Det säger väl i och för sig mer om deras ålder än om deras förmåga. Jag menar, med den logiken skulle Kalla vara våran bästa distansåkare just nu eftersom att hon har flest os medaljer.

Men eftersom att du inte tycker Sveriges distanslag är bäst skulle du gärna få säga vilket du tycker är bäst. Norge utan Johaug? Ryssland med egentligen bara Nepreayeva som varit bra i år? Eller kanske Usa som bara har Diggins? Finland som bara är bra när det är klassiskt?
Vilket av dessa länder har ett lag som just nu är bättre än Jonna, Frida och Ebba?
Bakom Johaug har det varit väldigt jämnt och skulle inte säga att Sverige varit någon tydlig tvåa. Jonna har stått över en massa lopp och bara plockat ut några russin bland distansloppen. Vi vet inte om hon hade kunnat hålla samma nivå eller kommer hålla samma nivå om hon tävlar mer. Frida är fragil och Ebba har stagnerat/gått bakåt. Diggins, Brennan, Hennig, Pärmen, Niskanen, Weng Neppy har presterat över hela säsongen.
Citera
2022-03-17, 18:03
Medlem
Citat:
Bakom Johaug har det varit väldigt jämnt och skulle inte säga att Sverige varit någon tydlig tvåa. Jonna har stått över en massa lopp och bara plockat ut några russin bland distansloppen. Vi vet inte om hon hade kunnat hålla samma nivå eller kommer hålla samma nivå om hon tävlar mer. Frida är fragil och Ebba har stagnerat/gått bakåt. Diggins, Brennan, Hennig, Pärmen, Niskanen, Weng Neppy har presterat över hela säsongen.

Jag håller helt klart med dig om att svenskorna har underpresterat i år på distans och att många andra nationer har överpresterat. Men jag tycker ändå att Sverige är klara favoriter att vara bäst nästa år på distans med det laget vi har.
Citera
2022-03-17, 18:07
Medlem
Citat:
Jag håller helt klart med dig om att svenskorna har underpresterat i år på distans och att många andra nationer har överpresterat. Men jag tycker ändå att Sverige är klara favoriter att vara bäst nästa år på distans med det laget vi har.
Snarare en massa åkare som underpresterade förra VM vilket gjorde att svenskorna såg ut att vara bättre än vad de är.
Citera
2022-03-17, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Snarare en massa åkare som underpresterade förra VM vilket gjorde att svenskorna såg ut att vara bättre än vad de är.
Jag är säkert partisk när Finland lyckades så bra i Peking, men jag tror att valladifferenser var till och med större i Oberstdorf än i Peking. Snön i Peking var konstig till en början, men det verkade att nästan alla lag hittade någorlunda fungerande lösningar. I Oberstdorf var det många lopp där någon var totalt bortvallad, t.ex. USA, Kalla i stafetten, finländarna i några lopp, Tyskland i NOK osv. I Oberstdorf tog endast 7 nationer medaljer, i Peking var motsvarande siffra 9. Det stöder min hypotes. Väldigt våta vårfören brukar alltid vara svåra. Om fluorförbudet träder i kraft, kan valladifferenserna vara större än någonsin i Planica, vilket gynnar större nationer som Norge och Sverige.
Citera
2022-03-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuokkonen
Jag är säkert partisk när Finland lyckades så bra i Peking, men jag tror att valladifferenser var till och med större i Oberstdorf än i Peking. Snön i Peking var konstig till en början, men det verkade att nästan alla lag hittade någorlunda fungerande lösningar. I Oberstdorf var det många lopp där någon var totalt bortvallad, t.ex. USA, Kalla i stafetten, finländarna i några lopp, Tyskland i NOK osv. I Oberstdorf tog endast 7 nationer medaljer, i Peking var motsvarande siffra 9. Det stöder min hypotes. Väldigt våta vårfören brukar alltid vara svåra. Om fluorförbudet träder i kraft, kan valladifferenserna vara större än någonsin i Planica, vilket gynnar större nationer som Norge och Sverige.
Dessutom inte bara valla i Oberstdorf. Alla bra ryskor hade hälsoproblem in i mästerskapet, amerikanskorna hade satsat hårt på touren och hade sämre form, Kerttu var skadad och var väl något på tok med Krista också?
Citera
2022-03-17, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Dessutom inte bara valla i Oberstdorf. Alla bra ryskor hade hälsoproblem in i mästerskapet, amerikanskorna hade satsat hårt på touren och hade sämre form, Kerttu var skadad och var väl något på tok med Krista också?
Krista hade en väldigt lång sjukdomsperiod på hösten och även om hon själv skyller på sjukdomen, är det ganska uppenbart att hon misslyckades med träningen när hon hade återhämtat sig.
Citera
2022-03-17, 18:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Till och börja med så slår Moa Olsson också Kalla i distanscupen så då har vi alltså 4st som är bättre än en ”medioker kalla” utöver det så skulle vi troligen ha 5st om Linn Svahn inte var skadad. Hur kan det inte vara godkänt?
Hur kan det inte vara godkänt med 5st (Sannolikt 6 med Svahn) i distanscupen top 20?

Moa Olsson hade några lopp där hon fick till ett bra resultat, men sedan har det varit riktiga bottennapp.

Citat:
Vad har du för krav egentligen? Att vi ska ha 10 åkare top 20?

Tycker att någon i kvartetten Olsson, Ribom, Lundgren och Lindström skulle ha klivit fram och varit en åkare i spannet 5-12. Det vill säga tagit den position som Kalla tappat från och hamnat i spannet 15-25.

Citat:
Sen är det en jävla skillnad att påstå att
och att Olsson, Lundgren och Ribom som du nu skrev har varit halvusla. Återväxten handlar som sagt om lite mer än så.

De var inte usla, de var halvusla. Ribom har ju gjort det bra i sprint, men det räknar jag inte. Hon är väl också den som haft mest kända problem med hälsa och skador som kanske förklarar en del. Olsson har varit för ojämn. Hennes insats under OS var ju riktigt dålig och har inte fått någon förklaring.

Men vi får se nästa år. Ribom och Olsson kanske kliver fram och lägger sig på den nivå jag tycker de borde varit på redan i år. Lundgren och Lindström tror jag inte alls på.
Citera
2022-03-17, 19:18
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Vet inte om man kan säga att Sverige har världens bästa damlandslag då man tog noll medaljer på distans på OS.

På sprint och sprintiga distanslopp, ja. Men på mästerskapsdistanser är det tunnare.

Planica kommer också att bjuda på långa uppförsbackar i distansloppen

När jag skrev "världens bästa damlandslag" syftade jag främst till damernas nationscup som Sverige tog hem.

Visst tog vi noll distansmedaljer men vi hade ändå Jonna Sundling som kom fyra, Frida Karlsson som femma och Ebba Andersson som sexa. Hur många andra nationer hade tre olika åkare topp-6 på distans? Inga.

Vi är kanske inte den bästa nationen på distans men vi är med bland de absolut bästa vilket tillsammans med dominansen i sprint sammantaget ger världens bästa damlandslag.
Citera
2022-03-17, 19:58
Medlem
Lovande 22-åringar som jag skrev var lite ironiskt men syftade på Frida och Linn Svahn. Måttstocken blir lite skev när man pratar om återväxt samtidigt som vi har yngre åkare som varit etablerade i världstoppen i flera år nu.

Om man ska jämföra med förra decenniet så var det följande åkare som åkte i VM-och OS-stafetter som lagt av nu (om vi räknar Kalla som på repet och Stina har bytt sport):

Anna Olsson
Magdalena Pajala
Anna Haag
Ida Ingemarsdotter
Charlotte Kalla
Britta Johansson Norgren
Sofia Bleckur
Maria Rydqvist
Stina Nilsson

10-talet är ändå Sveriges överlägset mest framgångsrika på damsidan. Tittar man på åldern på de som vi har nu och nivån de håller jämfört med ovanstående så är inte jag orolig direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in