2022-03-23, 21:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
eftersom dagens lopp var i klassisk teknik och du började analysera att Ebbas lopp nog var mellan 9-11 på WC nivå i klassiskt. då ska man nog titta på vad Ebba gjort innan på just klassiska lopp på WC nivå på motsvarande distans och då är det slående att hon ännu inte varit sämre än 6 och varför skulle detta lopp helt plötsligt vara på nivå 9-11 har jag svårt att se

Nu är du tillbaka i diskussionen före jag svarade dig i detta inlägg:

(FB) Längdskidsäsongen 2021/2022

Hur du än vrider och vänder på det så ligger Kallas resultat idag i paritet med de bästa resultat hon gjort i VC sett till marginal mot framförvarande. Skillnaden mellan en 6:e och en 15:e plats kan generellt ses som ungefär 30 sekunder. Problemet för Kalla har ju varit att hon haft vissa lopp där det gått riktigt dåligt.

Återigen så får morgondagen utvisa om Kalla kan göra ett ännu bättre lopp relativt Ebba Andersson som antagligen vinner, om inte Kalla gör det.
Citera
2022-03-23, 21:11
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Återigen så får morgondagen utvisa om Kalla kan göra ett ännu bättre lopp relativt Ebba Andersson som antagligen vinner, om inte Kalla gör det.

Det är ju masstart imorgon så att Ebba eller Kalla skulle vinna imorgon ser jag som högst osannolikt.
Citera
2022-03-23, 21:16
Medlem
Citat:
Nu är du tillbaka i diskussionen före jag svarade dig i detta inlägg:

(FB) Längdskidsäsongen 2021/2022

Hur du än vrider och vänder på det så ligger Kallas resultat idag i paritet med de bästa resultat hon gjort i VC sett till marginal mot framförvarande. Skillnaden mellan en 6:e och en 15:e plats kan generellt ses som ungefär 30 sekunder. Problemet för Kalla har ju varit att hon haft vissa lopp där det gått riktigt dåligt.

Jag tycker man kan räkna +20 sek på placering 6 i WC lopp för att få en ungefärlig nivå vad Kallas lopp räckt till. Ebba har aldrig varit sämre än 6a så det är en rätt bra jämförelse

diskussionen gäller dagens lopp vad som händer imorgon har inget med det att göra Kalla kan liga gärna vara nära som tok mkt länge efter

måste vara jobbigt när man inte gillar en åkare
Citera
2022-03-23, 21:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag tycker man kan räkna +20 sek på placering 6 i WC lopp för att få en ungefärlig nivå vad Kallas lopp räckt till. Ebba har aldrig varit sämre än 6a så det är en rätt bra jämförelse

diskussionen gäller dagens lopp vad som händer imorgon har inget med det att göra Kalla kan liga gärna vara nära som tok mkt länge efter

måste vara jobbigt när man inte gillar en åkare

Vad är det du försöker säga?
Citera
2022-03-23, 21:28
Medlem
Citat:
Vi behövde inte mer än starta SM så var den oslagbara Sundling raskt en mänsklig varelse.
Och till på köpet slagen av en föredetting som skulle ha lagt av för läääänge sen..............................
Citera
2022-03-23, 21:30
Medlem
Citat:
Vad är det du försöker säga?

Ett Kallas lopp idag är bättre än det hon presterat på WC innan 20 efter Ebba brukar stå sig bättre än vad hon presterat innan på WC.
Citera
2022-03-23, 21:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ett Kallas lopp idag är bättre än det hon presterat på WC innan 20 efter Ebba brukar stå sig bättre än vad hon presterat innan på WC.

Marginellt skulle jag säga. Problemet har ju varit att hon varit riktigt långt ner emellanåt. De placeringar hon gjort kring 15-17 är ungefär i nivå med dagens lopp. Du har ju exempel ingen aning om hur vallningen har varit i dag i förhållande till det hon hade i dessa lopp.
Citera
2022-03-23, 22:32
Medlem
Citat:
Marginellt skulle jag säga. Problemet har ju varit att hon varit riktigt långt ner emellanåt. De placeringar hon gjort kring 15-17 är ungefär i nivå med dagens lopp. Du har ju exempel ingen aning om hur vallningen har varit i dag i förhållande till det hon hade i dessa lopp.

Nu gäller diskussionen just dagen lopp och jag håller Ebba som ett bra riktmärke på var man ungefär skulle hamna om det varit ett WC lopp..

ja tänk om det vore så att Kalla varit bort vallad vartenda lopp det har du ingen aning om och inte jag heller man ska ha det i tanken också att det kan vara så även om jag tror att Kalla och Ebba har rätt bra förutsättningar att har rätt jämförbart
Citera
2022-03-23, 22:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nu gäller diskussionen just dagen lopp och jag håller Ebba som ett bra riktmärke på var man ungefär skulle hamna om det varit ett WC lopp..

ja tänk om det vore så att Kalla varit bort vallad vartenda lopp det har du ingen aning om och inte jag heller man ska ha det i tanken också att det kan vara så även om jag tror att Kalla och Ebba har rätt bra förutsättningar att har rätt jämförbart

Inte bortvallad, men vallning är ju en relativ faktor.
Citera
2022-03-24, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Och till på köpet slagen av en föredetting som skulle ha lagt av för läääänge sen..............................

Sundling har inte den motor som krävs för att tävla extremt mycket.
Ingen har det egentligen nu när Johaug har slutat.
Både Sundling och Poromaa har tjänat på att de tvingats ta det lite lugnt denna säsong.
Exempelvis Frida Karlsson är det likadant med.Söndertränad samt söndertävlad för att nu efter lite välförtjänt vila hitta tillbaka till formen så här emot slutet på säsongen.

Den som tror att Sundling har förmågan att gå ut och dominera generellt nästa säsong lever i en verklighetsfrånvänd bubbla.Detsamma gäller ALLA övriga svenskar som svenskor i skidspåret.
Vad det handlar om är att välja tillfällena då storformen skall infinna sig..i ett optimalt scenario.
Citera
2022-03-24, 07:44
Medlem
Citat:
Inte bortvallad, men vallning är ju en relativ faktor.

vad vet du om hon inte varit bortvallad? som du säger är vallningen en relativ faktor och behöver ju inte varit till kallas fördel i år men troligen helt på Ebba nivå
Citera
2022-03-24, 08:41
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Heidi Weng har tydligen ramlat, slagit huvudet i någon is och fått en hjärnskakning. Slutåkt i år.

Är det inte det ena är det det andra som hon själv skriver..

Det lär nog endast kunna påverka henens mentala förmågor positivt. Lite som när man slår på en ej fungerande elektronisk apparat för att få den att funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in