2022-03-16, 23:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Hur kan du vara besviken på en åkare som lyft sig så pass mycket i år?

förra året var väl hennes WC snitt runt 30 + i år runt 15 så nog måste man kunna se ett positivt mönster kanske inte blir en topp 6 åkare på sikt men runt topp 10 och det är bra så länge vi kan behålla toppen med Frida Ebba Jonna

Men det skriver jag ju i inlägget: Hon var väldigt dålig i vissa lopp.

Jag hade hoppats att hon skulle ligga på den nivå hon visade vid säsongens början. Hennes OS-insats var katastrofalt dålig. Vad hon kanske blir är ju knappast något att räkna hem.
Citera
2022-03-16, 23:48
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag konstaterar att det är tre åkare som är överlägsna i svenska laget. Två (Karlsson och Andersson) har gjort betydligt sämre denna säsong än tidigare säsonger.

Ja och nej. Frida började fantastiskt bra och fem pallplatser har hon aldrig tidigare tagit under en och samma världscupsäsong. Men så fort det blev 2022 blev det pannkaka.
Citera
2022-03-16, 23:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ja och nej. Frida började fantastiskt bra och fem pallplatser har hon aldrig tidigare tagit under en och samma världscupsäsong. Men så fort det blev 2022 blev det pannkaka.

Jag tillåter mig att värdera OS mycket högre än VC när det är ett sådant år.
Citera
2022-03-17, 00:02
Medlem
katws avatar
Citat:
Jag tillåter mig att värdera OS mycket högre än VC när det är ett sådant år.

Visst. Ska man räkna så är det ju bara Sundling och Poromaa som kan komma undan med hedern i behåll den här säsongen.
Citera
2022-03-17, 00:13
Medlem
Citat:
Men det skriver jag ju i inlägget: Hon var väldigt dålig i vissa lopp.

Jag hade hoppats att hon skulle ligga på den nivå hon visade vid säsongens början. Hennes OS-insats var katastrofalt dålig. Vad hon kanske blir är ju knappast något att räkna hem.

Du kan inte förvänta dig att det varje år ska etablera sig nya åkare i absoluta världstoppen. Det funkar inte så. Kolla bara på Norge exempelvis som inte har haft någon återväxt alls egentligen senaste åren.
Egentligen så är hela den här ”återväxt” diskussionen helt irrelevant i det läge som vi är i nu med världens yngsta lag som dessutom är världens bästa i både sprint och distans.
Inte förens om 7-8-9 år när Maja och Jonna (kanske) lagt av och Ebba och Frida passerat 30-sträcket och om vi inte alls har någon ny yngre som etablerat sig (högst osannolikt) så kan man börja oroa sig för återväxt.
Med det sagt så har vi en god återväxt just nu med bl.a JVM guld i stafett förra året och i år två silver medaljer i JVM (med två stycken hemma pga sjukdom) och guld i u23vm (av en 20åring).
Så återväxten ser bra ut och även om den inte hade gjort det så hade det inte varit några problem mtp vårt redan extremt unga lag. Så du behöver inte vara orolig herrgickan. Svensk damskidåkning har aldrig sett ljusare ut än nu.
Citera
2022-03-17, 00:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Du kan inte förvänta dig att det varje år ska etablera sig nya åkare i absoluta världstoppen. Det funkar inte så. Kolla bara på Norge exempelvis som inte har haft någon återväxt alls egentligen senaste åren.

Jag förväntar mig inte att det ska komma fram åkare som är topp-5. Det bör däremot finnas flera åkare som ligger på nivå bättre än 12. Under denna säsong har Sverige bara tre åkare som ligger där på distans. De övriga ligger jämns med Kalla runt 17-22 i genomsnitt. Det är helt enkelt dåligt. Förmodligen är det sprintframgångarna som gjort att fler satsar på det i stället.
Citera
2022-03-17, 00:28
Medlem
Citat:
Jag förväntar mig inte att det ska komma fram åkare som är topp-5. Det bör däremot finnas flera åkare som ligger på nivå bättre än 12. Under denna säsong har Sverige bara tre åkare som ligger där på distans. De övriga ligger jämns med Kalla runt 17-22 i genomsnitt. Det är helt enkelt dåligt. Förmodligen är det sprintframgångarna som gjort att fler satsar på det i stället.

Till och börja med så saknar vi Linn Svahn som sannolikt hade varit top 12 om hon inte hade varit skadad. För det andra så vilket land är bättre, räcker det inte med att vi är bäst i världen? För det tredje så vad har detta med återväxten att göra? Återväxten är ju dom som inte än är etablerade i världstoppen men förhoppningsvis ska bli om något/några år.
Senast redigerad av abbe446 2022-03-17 kl. 00:38.
Citera
2022-03-17, 00:28
Medlem
Citat:

Hur många åkare förväntar du dig att Sverige ska ha på den nivån då? Finns väl inte totalt mer än tio åkare i världen som alltid kan förvänta sig att att vara tolva eller bättre i distans och om Sverige har tre av dem så tycker i alla fall jag att det är klart godkänt.
Citera
2022-03-17, 01:43
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:

Detta är inte en återväxt som gett resultat på VC-nivå vilket jag efterlyser. LL ger jag inte mycket för hittills.

Förra året är ju knappast i år. Givetvis är det ett underbetyg att inte få fram fler åkare som stadigt håller sig över topp-12. Kalla-nivå detta år är underkänt, men ingen har annat än vid enstaka tillfällen varit bättre bland åkarna utöver Karlsson, Andersson och Sundling.

I mina ögon är inte åkare från 25 att betrakta som yngre.

Edit: Jag får väl tillägga att det är distansåkare jag tittar på. Hur bra det än går i sprint så är det för mig inte lika värdefullt som distans. Det är enligt mig bara segrar som räknas i sprint.

Nähä, inte lätt att veta vad du kallar återväxt. Louise Lindström är fjärde bästa U23 åkare i säsongens världscup och är rankad etta i sin årskull i sprint och trea på distans. Skulle nog säga att de är rätt bra av en 21-åring som är väldigt ny i dessa sammanhang.

Landslagtrupperna togs ut förra året. Att ha så många åkare med kapacitet att vara topp-12 är få förunnat och att ha minst tre som är där konstant är inte på något sätt ett underbetyg. Sen kan du inte jämföra de yngre utövarna med Kalla, man kan inte ha samma förväntningar på att de ska vara där uppe direkt utan får se till utveckling och framtidspotential. En nivå som är "dålig" för en individ behöver inte vara detsamma för en annan.

Om vi nu tittar på topp-12 på distans i världscupen som tydligen är att betrakta som "återväxt" så har vi i distanscupen denna säsong Frida Karlsson som tvåa, Ebba Andersson som fyra och Jonna Sundling som trettonde. Moa Olsson är strax där bakom på en sjuttonde plats. Två åkare i den absoluta världseliten och två som är i skiktet inte långt därunder, det kan knappast ses som underkänt om man inte har extremt höga krav.

Slutligen: Vi har världens bästa längdlandslag på damsidan där huvuddelen av utövarna är ännu ej tjugofem år fyllda. Vi har flera åkare som kan göra det bra i såväl sprint som distans. Vi har aldrig någonsin haft ett bättre damlag än vi har nu. Hur man då kan få det till att "återväxten på damsidan ser inte lovande ut" är bortom mitt förstånd.
Citera
2022-03-17, 06:03
Medlem
Vet inte om man kan säga att Sverige har världens bästa damlandslag då man tog noll medaljer på distans på OS.

På sprint och sprintiga distanslopp, ja. Men på mästerskapsdistanser är det tunnare.

Planica kommer också att bjuda på långa uppförsbackar i distansloppen
Citera
2022-03-17, 06:53
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
För mig är återväxten lika med gjorda resultat och att ha etablerat sig på en stabil nivå. Det skrev jag tidigare. Förhoppningar om eller spekulationer om att diskontera framtida resultat är inget att komma med.

Kort och koncist så har de tre i den svenska toppen varit de enda som haft något i VC-toppen att göra. Kalla har presterat mediokert och är denna säsong en åkare omkring 20:e plats. Olsson och Ribom har på det hela taget inte varit bättre.

Citat:

Du har en väldigt snäv definition av återväxt som blir nästintill meningslös då den inte säger något.

Med tanke på hur bra det svenska laget är och åldersprofilen ser ut så kan man konstatera att återväxten de senaste åren har fungerat bra och att det inte finns ett så stort behov av ytterligare återväxt (även om det naturligtvis få ske).

Sedan har du helt orimligt höga förväntningar om du tycker att en 12:e-platsnivå inte är tillräckligt bra för vår fjärde åkare. Jag tycker det är en jäkligt bra nivå och jag helt nöjd med den. Finns inte många andra nationer som har den nivån och bredden.
Senast redigerad av Alkibiades 2022-03-17 kl. 06:57.
Citera
2022-03-17, 07:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Vet inte om man kan säga att Sverige har världens bästa damlandslag då man tog noll medaljer på distans på OS.

På sprint och sprintiga distanslopp, ja. Men på mästerskapsdistanser är det tunnare.

Planica kommer också att bjuda på långa uppförsbackar i distansloppen

Om man bara ser till distans på mästerskap ja. Om man vill så går det alltid att hitta någon aspekt där de svenska damerna inte är bäst. Själv är jag trygg med att svenska damlaget är världens bästa damlandslag.

Planica är inte hög höjd med jättekonstig snö. Vi får se hur de som var plusvarianter i Kina (Niskanen, Pärmekoski, tyskorna) kommer prestera i Planica. Själv är jag trygg med att svenskorna kommer dominera i Planica.
Senast redigerad av Alkibiades 2022-03-17 kl. 07:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in