Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Detta är inte en återväxt som gett resultat på VC-nivå vilket jag efterlyser. LL ger jag inte mycket för hittills.
Förra året är ju knappast i år. Givetvis är det ett underbetyg att inte få fram fler åkare som stadigt håller sig över topp-12. Kalla-nivå detta år är underkänt, men ingen har annat än vid enstaka tillfällen varit bättre bland åkarna utöver Karlsson, Andersson och Sundling.
I mina ögon är inte åkare från 25 att betrakta som yngre.
Edit: Jag får väl tillägga att det är distansåkare jag tittar på. Hur bra det än går i sprint så är det för mig inte lika värdefullt som distans. Det är enligt mig bara segrar som räknas i sprint.
Nähä, inte lätt att veta vad du kallar återväxt. Louise Lindström är fjärde bästa U23 åkare i säsongens världscup och är rankad etta i sin årskull i sprint och trea på distans. Skulle nog säga att de är rätt bra av en 21-åring som är väldigt ny i dessa sammanhang.
Landslagtrupperna togs ut förra året. Att ha så många åkare med kapacitet att vara topp-12 är få förunnat och att ha minst tre som är där konstant är inte på något sätt ett underbetyg. Sen kan du inte jämföra de yngre utövarna med Kalla, man kan inte ha samma förväntningar på att de ska vara där uppe direkt utan får se till utveckling och framtidspotential. En nivå som är "dålig" för en individ behöver inte vara detsamma för en annan.
Om vi nu tittar på topp-12 på distans i världscupen som tydligen är att betrakta som "återväxt" så har vi i distanscupen denna säsong Frida Karlsson som tvåa, Ebba Andersson som fyra och Jonna Sundling som trettonde. Moa Olsson är strax där bakom på en sjuttonde plats. Två åkare i den absoluta världseliten och två som är i skiktet inte långt därunder, det kan knappast ses som underkänt om man inte har extremt höga krav.
Slutligen: Vi har världens bästa längdlandslag på damsidan där huvuddelen av utövarna är ännu ej tjugofem år fyllda. Vi har flera åkare som kan göra det bra i såväl sprint som distans. Vi har aldrig någonsin haft ett bättre damlag än vi har nu. Hur man då kan få det till att "återväxten på damsidan ser inte lovande ut" är bortom mitt förstånd.