2022-03-17, 12:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jalvezia
Hansson har fått åka i Lillehammer, Davos, Drammen och Falun denna säsong. Lindström fick åka i Lenzerheide, Oberstdorf, Val di Fiemme och Falun. Prestationerna har varit på den nivå att folk glömt bort att de faktiskt fått chansen i större tävlingar denna säsong.

Håller helt med dig här. De har åkt och inte synts till. De har inte presterat något som motiverar några som helst förväntningar och de har varit klart sämre än Kalla som inte presterat särskilt bra.
Citera
2022-03-17, 13:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du pratar om förhoppningar inför framtiden och jag ser på utfallet som skett. Jag anser inte att jag haft orimliga krav. Olsson och Lindström har varit riktigt usla i vissa lopp och mestadels medelmåttiga i andra. Olsson hade en tillfällig topp i början som kanske mest handlade om att det var svagare motstånd i säsongens början. De flesta hade inte börjat toppa ännu.

Jag anser inte att man kan säga så mycket om återväxten genom att bara titta på utfallet denna säsong. Jag anser att man behöver göra en bredare analys och det är utifrån en sådan bredare analys som jag har förhoppningar inför framtiden samt anser att det ser bra ut med återväxten för svensk del. Sedan vidhåller jag att jag tycker att du har haft orimligt höga förväntningar på en sådan åkare som Lindström.
Citera
2022-03-17, 13:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Håller helt med om detta men då måste också de unga talanger som vi har få chansen att åka i världscupen och möta internationellt motstånd för att motiveras och utvecklas. På distanssidan är det väl inget större problem då endast Frida, Ebba och Jonna har "givna" platser. Moa Olssons 17:e plats i årets distanscup och Kallas 20:e plats ger knappast några givna platser i världscupen nästa säsong. Det bör m.a.o. finnas stora chanser för Lindström, Hansson, Rosenberg och Ingesson att få prova på att åka i världscupen.

På sprintsidan är det tuffare att ta en plats i världcuplaget. Maja 1:a i årets sprintcup, Jonna 3:a, Johanna 6:a, Emma 13:e, Anna 15:e plus Linn som komer tillbaks. Då är alla sex platser fyllda. Det är nästan så att man önskar att några av dessa blir sjuka, skadade eller ur form så att Louise Lindström och Moa Hansson får chans att åka i världscupen några gånger. Det är svårt att peta någon som är bland de 15 bästa i världen.

Jag tror dock inte man skall dra för stora växlar på placeringar i distanscupen eller sprintcupen när det gäller uttagningar till enskilda lopp nästa säsong. Dyviks 15:e plats tror jag inte har någon betydelse i det sammanhanget utan att det för henne och för de som utmanar gäller det att prestera bra i de lopp som är uttagningsgrundande
Citera
2022-03-17, 13:17
Medlem
Udda framtidsdiskussion, Sverige har ju toppåkare i varje åldersklass åtminstone ned till -04, och yngre än så är inte ens värt att spekulera i än. Finns inte ens ett gap någonstans, dom som brukar ge hundår. Våra bästa årgångar är 94, 97, 99 och kanske 02 eller 03 så småningom. Helt perfekt.

Själv önskar jag att vi inte når norsk dominans på damsidan. Det är helt ointressanta lopp om ett land har fem bland dom sex första. Jag bryr mig mest om att vi kan vinna loppen. Ser bra ut att vi kommer ha den chansen länge nu, i alla lopp som körs.

Är herrsidan som borde specialstuderas, det kan vi verkligen behöva diskutera i några sidor hur man ska göra rätt med Poromaa, Gisselman, Ersson, Danielsson, Anger-generationen.
Senast redigerad av frankkk 2022-03-17 kl. 13:22.
Citera
2022-03-17, 13:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag anser inte att man kan säga så mycket om återväxten genom att bara titta på utfallet denna säsong. Jag anser att man behöver göra en bredare analys och det är utifrån en sådan bredare analys som jag har förhoppningar inför framtiden samt anser att det ser bra ut med återväxten för svensk del. Sedan vidhåller jag att jag tycker att du har haft orimligt höga förväntningar på en sådan åkare som Lindström.

Jag försökte förtydliga att jag pratar om den successiva återväxten som kan mätas i resultat. Om du vill göra en bredare analys så får du göra det, men jag tittar på denna och förra säsongen. Jag har svårt att se att de åkare vi diskuterar ska kliva fram och göra storverk. Det har varit alldeles för dåligt för ofta. Jag har väl egentligen inte haft några förväntningar på Lindström alls. Jag ser det jag ser och jag har sett en åkare som alltför ofta är riktigt trött och utan teknisk finess. Jag har mycket låga förväntningar på henne inför nästa säsong. Hennes senaste placeringar i VC var (48, 35, 24, 18 och 51). Inget som lovar särskilt mycket.
Citera
2022-03-17, 13:35
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Fast det du fetmarkerar innebär ju att återväxt sker hela tiden och att det inte syns om den varit bra förrän resultatet sker och det sker säsong för säsong. Jag ser inte starka kort i Olsson, Ribom, Lundgren och Lindström. Tycker att de är alldeles för ojämna. Att Kalla ska vara med i diskussionen som viktig för fortsättningen efter det hon åstadkommit denna säsong säger någonting om svagheten i den övriga truppen. Jag hade förväntat mig att Olsson, Ribom, Lundgren och Lindström skulle vara åkare sämst 15:e under hela säsongen. Nu var de inte ens bättre än Kalla och vissa betydligt sämre.

Sedan är ju längdåkning en liten sport och Sverige satsar ju mer än de flesta. Jag har helt enkelt betydligt större krav på Sverige än jag har på exempelvis USA.
Vilka krav har du då på Norge, Finland och Ryssland?
Är det verkligen någon som tycker att Kalla är viktig för fortsättningen? Är inte det mer ett uttryck för respekt och uppskattning. Hon platsar inte i en svensk A-trupp som jag ser det.
Sen är processen att utvecklas från juniorstjärna till etablerad i världseliten inte spikrak och det brukar ta några år att etablera sig stabilt i världseliten. Ebba och Frida är ju de enda på damsidan (oavsett nationalitet) som lyckats med det de senaste fem åren. Men med dina krav så stämmer det att Sverige misslyckats, med tillägget att alla andra länder misslyckats ännu värre. Faktiskt så att alla länder misslyckats i alla tider förutom Norge med Johauggenerationen.
Citera
2022-03-17, 13:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Vilka krav har du då på Norge, Finland och Ryssland?

Inga krav eftersom jag inte bryr mig om dem.

Citat:
Är det verkligen någon som tycker att Kalla är viktig för fortsättningen? Är inte det mer ett uttryck för respekt och uppskattning. Hon platsar inte i en svensk A-trupp som jag ser det.

Men det gör hon ju om man ser till resultat och antal platser.

Citat:
Sen är processen att utvecklas från juniorstjärna till etablerad i världseliten inte spikrak och det brukar ta några år att etablera sig stabilt i världseliten. Ebba och Frida är ju de enda på damsidan (oavsett nationalitet) som lyckats med det de senaste fem åren. Men med dina krav så stämmer det att Sverige misslyckats, med tillägget att alla andra länder misslyckats ännu värre. Faktiskt så att alla länder misslyckats i alla tider förutom Norge med Johauggenerationen.

Det är ju därför jag pratar om »successiv återväxt« och nivå med golv på 12:a.
Citera
2022-03-17, 16:30
Medlem
Citat:
Jag försökte förtydliga att jag pratar om den successiva återväxten som kan mätas i resultat. Om du vill göra en bredare analys så får du göra det, men jag tittar på denna och förra säsongen. Jag har svårt att se att de åkare vi diskuterar ska kliva fram och göra storverk. Det har varit alldeles för dåligt för ofta. Jag har väl egentligen inte haft några förväntningar på Lindström alls. Jag ser det jag ser och jag har sett en åkare som alltför ofta är riktigt trött och utan teknisk finess. Jag har mycket låga förväntningar på henne inför nästa säsong. Hennes senaste placeringar i VC var (48, 35, 24, 18 och 51). Inget som lovar särskilt mycket.

Men du kan inte förvänta sig att det varje säsong ska komma nya och etablera sig sig i världstoppen. Det funkar inte så. När man mäter återväxt så bör man istället se på en 5års period ungefäf. Har man ingen återväxt på fem år så kan man börja kritisera den. Det finns inget behov av att varje säsong har återväxt och dessutom är det nog nästan omöjligt att det ska komma nya och etablera sig på det sättet som du efterfrågar varje år.

Återväxten är den generation som ska ta över efter nuvarande generation. Moa Olsson och Moa Lundgren är båda äldre än Frida Karlsson så det är inte dom som ska ta över om 10-12 år när hon och Ebba har slutat.

Att du vägrar att jämföra mot andra länder är också jättekonstigt eftersom att det är dom vi tävlar mot och det är dom vi ska vara bättre än.

Du är överbevisad men fortsätter att argumentera för att du inte klarar av att ha fel.
Senast redigerad av abbe446 2022-03-17 kl. 16:34.
Citera
2022-03-17, 16:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Men du kan inte förvänta sig att det varje säsong ska komma nya och etablera sig sig i världstoppen. Det funkar inte så. När man mäter återväxt så bör man istället se på en 5års period ungefäf. Har man ingen återväxt på fem år så kan man börja kritisera den. Det finns inget behov av att varje säsong har återväxt och dessutom är det nog nästan omöjligt att det ska komma nya och etablera sig på det sättet som du efterfrågar varje år.

Vem har sagt att jag förväntar mig varje år. Det jag har skrivit är att endast faktiska resultat är mätbart och det hade varit lämpligt att det nu hade blivit bättre resultat från de åkare som har diskuterats. Alltså runt 12:e-plats i stället för runt 20:e-50:e-plats

Citat:
Återväxten är den generation som ska ta över efter nuvarande generation. Moa Olsson och Moa Lundgren är båda äldre än Frida Karlsson så det är inte dom som ska ta över om 10-12 år när hon och Ebba har slutat.

Om det nu är spetsfundigheter med ordet »återväxt« du är intresserad att diskutera så är det en annan fråga. Jag använde det med en tydlig definition och jag tror att det framgått vad jag menar. Det går naturligtvis att använda återväxt som ett begrepp för att det finns många aktiva yngre åkare, men då är det ett kvantitetsbegrepp. Det jag kallar successiv återväxt är ett kvalitetsbegrepp.

Citat:
Att du vägrar att jämföra mot andra länder är också jättekonstigt eftersom att det är dom vi tävlar mot och det är dom vi ska vara bättre än.

Jag är ointresserad att titta på någon övergripande nationsjämförelse. Jag konstaterar att det inte finns åkare i svenska laget utöver Karlsson, Andersson och Sundling som slår en medioker Kalla och det är inte godkänt.

Citat:
]Du är överbevisad men fortsätter att argumentera för att du inte klarar av att ha fel.

Då var vi där igen, åter denna tro att det tävlas i rätt och fel på detta forum. Nej jag är inte överbevisad eftersom Olsson, Ribom och Lundgren varit halvusla. De borde ha presterat bättre och de har varit sämre än Kalla som inte gjort ett enda bra lopp.
Citera
2022-03-17, 17:01
Medlem
Undrar om Richardsson dyker upp på sm-veckan. Skulle vakul. Har väl inte kört mycket i vinter men brukar alltid vara grym på sm-veckan.
Citera
2022-03-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Å andra sidan tog de fem på VM när Finland och ryska laget nollade om vi nu ska plocka ut tre godtyckliga lopp.
Skulle inte kategorisera distanslopp på OS som tre godtyckliga lopp.

Av nu aktiva åkare i svenska damlaget har ingen yngre än Kalla tagit någon individuell OS medalj på distans.
Citera
2022-03-17, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tror dock inte man skall dra för stora växlar på placeringar i distanscupen eller sprintcupen när det gäller uttagningar till enskilda lopp nästa säsong. Dyviks 15:e plats tror jag inte har någon betydelse i det sammanhanget utan att det för henne och för de som utmanar gäller det att prestera bra i de lopp som är uttagningsgrundande

Det är dock lite skillnad mellan Dyviks 15:e plats och Lindströms 45:e plats och Hanssons 57:e plats i sprintvärldscupen den här säsongen. Vi har också Moa Lundgren som har haft två miserabla säsonger (32:a i sprintvärldscupen den här säsongen).

Jag vill gärna se både Lindström och Hansson åka sprint i världscupen nästa säsong men inte till vilket pris som hest. Dessutom vill jag se att Moa Lundgren kommer tillbaks i den form hon var i för 2-3 år sedan.

Till världscupen i Ruka har landslagsåkarna förtur nästa säsong så Maja, Jonna, Johanna, Emma och Linn har förtur där så det är väl bara Dyvik som måste prestera i premiären för att kvalificera sig till sprinten i Ruka. Därefter är det väl Falun som står som värd och då kan Sverige nominera 12 åkare till sprinten där. Det är väl övrigas chans att slå sig in i det tuffa svenska världscuplaget i sprint.

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in