2022-06-01, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
dom får hjälp med det när dom är med i till säsongen så klar.. men väljer man att stå utanför så fanns så klart risken att dom skulle bli utan testerna också vilket dom måste haft med i kalkylen
Om det hade varit ett val mellan att ställa upp för sponsor och få hjälp eller inte hade jag köpt det. Men att behöva vara med på läger för att tillfredsställa en tränares ego? Men som sagt en åkare har ju redan blivit utkastad för att hon inte ville leka med Haag på lägren .
Citat:
dom lär nog få åka dom tävlingar dom vill mer eller mindre ändå, Frida lär ju vara 100 given på distans över hela säsongen samma med Maja i sprint även om det finns fler hot där så har vi 5 platser till VM
Historiskt har ju förbundet haft för sig massa konstigt med sina uttagningar. Frida fick ju inte köra världscup 2019-säsongen för att hon inte var i landslaget. Maja blev väl inte uttagen till någon tävling trots att hon varit tvåa vecka innan också?
Citera
2022-06-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Om det hade varit ett val mellan att ställa upp för sponsor och få hjälp eller inte hade jag köpt det. Men att behöva vara med på läger för att tillfredsställa en tränares ego? Men som sagt en åkare har ju redan blivit utkastad för att hon inte ville leka med Haag på lägren .
Historiskt har ju förbundet haft för sig massa konstigt med sina uttagningar. Frida fick ju inte köra världscup 2019-säsongen för att hon inte var i landslaget. Maja blev väl inte uttagen till någon tävling trots att hon varit tvåa vecka innan också?

varför blandar du in Haag nu vad har hon med saken att göra eller var hon förbundskapten? vissa regler måste man ändå följa när man är med i ett lag det vet nog alla om.. man kan inte alltid bara plocka ut godbitarna,

vad var det för tävling inte Maja fick åka stämmer säkert men kommer inte ihåg?
Citera
2022-06-01, 21:53
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Och det är definitivt inte det bästa för skidsverige!

2 av största stjärnor vill prova ett nytt upplägg med mindre lägerverksamhet. Allt för att dom tror att det utvecklar dom mest. Dom var villiga att avstå träningsbidrag.
Ändå säger ledningen NEJ. Sen ska dom inte få hjälp med skidtestning heller..................

Vilket j*vla fjanteri dom håller på med. Dom allra bästa ska få åka dom tävlingar dom vill(enstaka undantag), dom ska ges dom bästa förutsättningarna för att prestera maximalt. Tycker ledningen att dom gör det med det här förhållningssättet så hoppas jag att dom försvinner.....................INNAN säsongen startar.

(skrivet i affekt efter att ha läst om skidtesterna)
Hur tänkte du att skidtesterna skulle gå till?
Skidtester förutsätter snö, dvs att man är på en plats där det finns snö. Ska det ske i landslagets regi förutsätter det dessutom att det är på en plats där landslagsorganisationen är, dvs ett landslagsläger på en plats där det finns snö.
Skidtestning sker självklart även i skidfabrikanternas regi, så MDFK lär få sina skidor testade ändå.
Citera
2022-06-01, 22:05
Medlem
Citat:
varför blandar du in Haag nu vad har hon med saken att göra eller var hon förbundskapten? vissa regler måste man ändå följa när man är med i ett lag det vet nog alla om.. man kan inte alltid bara plocka ut godbitarna,

vad var det för tävling inte Maja fick åka stämmer säkert men kommer inte ihåg?
Jag kommer inte ihåg vilka mer som var med i laget då. Stina såklart. Måste väl ha varit tävlingen innan OS tror jag, kanske var innan hon blev bra på klassiskt, kommer inte ihåg detaljer.

Jag har svårt att se något bra med den uppkomna situationen. PR mässigt har det inte blivit bra för förbundet och jag tror det mest beror på sårade egon.

Kanske de skulle rannsaka sig själva lite. Frida körde slut på sig innan OS och även om det självklart är hennes ansvar så hade förbundet ledare som antingen inte såg det eller som Frida inte haft förtroende för. Jag förstår fullt ut att hon inte vill ha med Thomson att göra. Samma sak med Svahn, han har två gånger hängt ut henne i media för vad han ansett som dålig beteende. Kalla hoppade väl av landslaget också när förbundskapten sa något dumt?
Citera
2022-06-01, 22:06
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Skidtestning sker självklart även i skidfabrikanternas regi, så MDFK lär få sina skidor testade ändå.

Naturligtvis, de är ju topprankade hos Salomon och Fischer.
Citera
2022-06-01, 22:09
Medlem
fast förbundets skidtester är nog betydligt bättre. Burman hade väl uppe lite om det på någon podd för något år sedan
Citera
2022-06-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jag kommer inte ihåg vilka mer som var med i laget då. Stina såklart. Måste väl ha varit tävlingen innan OS tror jag, kanske var innan hon blev bra på klassiskt, kommer inte ihåg detaljer.

Jag har svårt att se något bra med den uppkomna situationen. PR mässigt har det inte blivit bra för förbundet och jag tror det mest beror på sårade egon.

Kanske de skulle rannsaka sig själva lite. Frida körde slut på sig innan OS och även om det självklart är hennes ansvar så hade förbundet ledare som antingen inte såg det eller som Frida inte haft förtroende för. Jag förstår fullt ut att hon inte vill ha med Thomson att göra. Samma sak med Svahn, han har två gånger hängt ut henne i media för vad han ansett som dålig beteende. Kalla hoppade väl av landslaget också när förbundskapten sa något dumt?

Helt eget ansvar skulle jag säga att det är.. är nog inget Thomason kunnat göra något åt Frida är för ivrig kunde man ju se under lopp i OS också att huvudet ibland vill för mycket på gott och ont

ska man nämna någon uttagning bör man nog veta var den var kan jag tycka.
Senast redigerad av Johanhaa 2022-06-01 kl. 22:15.
Citera
2022-06-01, 22:15
Medlem
katws avatar
Citat:
fast förbundets skidtester är nog betydligt bättre. Burman hade väl uppe lite om det på någon podd för något år sedan

Betydligt bättre? Ju färre kockar i soppan desto bättre.
Citera
2022-06-01, 22:28
Medlem
Citat:
Skidtester förutsätter snö, dvs att man är på en plats där det finns snö. Ska det ske i landslagets regi förutsätter det dessutom att det är på en plats där landslagsorganisationen är, dvs ett landslagsläger på en plats där det finns snö.
Jag förstår inte hur något av det du skriver skulle vara ett problem. Hade de fått och velat göra skidtester hade de såklart infunnit sig. Nu försöker förbundet straffa dem för att de inte ville delta på meningslösa läger, samma sak med att de blir av med sin personlige vallare.
Citera
2022-06-01, 22:28
Medlem
Citat:
dom lär nog få åka dom tävlingar dom vill mer eller mindre ändå, Frida lär ju vara 100 given på distans över hela säsongen samma med Maja i sprint även om det finns fler hot där så har vi 5 platser till VM
Det var mera för att påpeka att dom allra bästa skall bjudas, i det närmaste, ALLA möjligheter att prestera. Klart att det ska finnas gränser men.......
Citera
2022-06-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker det är helt rimligt (så där tycker vi uppenbarligen helt olika).
Du vill alltså INTE att våra toppåkare ska ges möjlighet att tävla på det bästa materialet, med dom bästa förutsättningarna?
Måste säga att det tycker jag är en väldigt konstig inställning. Jag önskar våra svenska åkare i topp i varje tävling.
Citera
2022-06-01, 22:36
Medlem
Citat:
Ja, och????
Både Maja och Frida har ju sagt att dom kan vara med på vissa läger men inte alla.
so...........what's the problem?
Prestige hos ledningen skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in