2022-03-17, 20:24
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azmuth
Lovande 22-åringar som jag skrev var lite ironiskt men syftade på Frida och Linn Svahn. Måttstocken blir lite skev när man pratar om återväxt samtidigt som vi har yngre åkare som varit etablerade i världstoppen i flera år nu.

Om man ska jämföra med förra decenniet så var det följande åkare som åkte i VM-och OS-stafetter som lagt av nu (om vi räknar Kalla som på repet och Stina har bytt sport):

Anna Olsson
Magdalena Pajala
Anna Haag
Ida Ingemarsdotter
Charlotte Kalla
Britta Johansson Norgren
Sofia Bleckur
Maria Rydqvist
Stina Nilsson

10-talet är ändå Sveriges överlägset mest framgångsrika på damsidan. Tittar man på åldern på de som vi har nu och nivån de håller jämfört med ovanstående så är inte jag orolig direkt.

Nu när Johaug har lagt skidorna på hyllan är det mycket som talar för att Sverige kommer vara den dominerande nationen på damsidan, i både sprint och distans, under de närmaste åtta åren fram till OS 2030.
Citera
2022-03-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Snarare en massa åkare som underpresterade förra VM vilket gjorde att svenskorna såg ut att vara bättre än vad de är.

Nu var det ju inte bara i vm som svenskorna var bra. Man vann ju också nationscupen så isåfall skulle alla andra länder också underpresterat hela vc säsongen för att ditt resonemang ska hålla.
Senast redigerad av abbe446 2022-03-17 kl. 20:35.
Citera
2022-03-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Nu var det ju inte bara vm som svenskorna var bra. Man vann ju också nationscupen så isåfall skulle alla andra länder underpresterat hela vc säsongen för att ditt resonemang ska hålla.
De vann väl nationscupen för att Norge stod över hälften av tävlingarna och för att Svahn vann sprintar och masstarter.
Citera
2022-03-17, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Nu när Johaug har lagt skidorna på hyllan är det mycket som talar för att Sverige kommer vara den dominerande nationen på damsidan, i både sprint och distans, under de närmaste åtta åren fram till OS 2030.

OS 2030 kommer Ebba, Frida och Linn vara i sin prime.
Citera
2022-03-17, 20:45
Medlem
Citat:
De vann väl nationscupen för att Norge stod över hälften av tävlingarna och för att Svahn vann sprintar och masstarter.

Sverige tog över 3000 poäng medans Norge bara tog 2000 och även om Norge hade kunnat skrapa ihop lite fler poäng om dom hade kört samtliga tävlingar så skulle Sverige göra detsamma som också stod över flera tävlingar.
Citera
2022-03-17, 20:51
Medlem
Citat:
Sverige tog över 3000 poäng medans Norge bara tog 2000 och även om Norge hade kunnat skrapa ihop lite fler poäng om dom hade kört samtliga tävlingar så skulle Sverige göra detsamma som också stod över flera tävlingar.
Diskussionen handlade inte om nationscupen (som är ett dåligt mått på hur bra åkarna är).

Du påstod att tex Ebba Andersson underpresterat i år vilket inte stämmer - hon är helt enkelt inte bättre.
Citera
2022-03-17, 21:21
Medlem
Citat:
Diskussionen handlade inte om nationscupen (som är ett dåligt mått på hur bra åkarna är).

Du påstod att tex Ebba Andersson underpresterat i år vilket inte stämmer - hon är helt enkelt inte bättre.

Fast du skrev ju nyss om nationscupen:

Citat:

Och då svarade jag att så inte var fallet eftersom Sverige också stod över flera tävlingar samt att vi hade ca 50% mer poäng än Norge.

Jag skrev inget om Ebba Andersson specifikt. Jag pratade om distansåkarna i allmänhet som har underpresterat i år (däribland Ebba) i synnerhet på os. Innan os såg det väldigt bra ut för framförallt Frida. Men säsongen som helhet är väl såklart en underprestation av distansåkarna.
Citera
2022-03-17, 21:25
Medlem
Citat:
Fast du skrev ju nyss om nationscupen:

Och då svarade jag att så inte var fallet eftersom Sverige också stod över flera tävlingar samt att vi hade ca 50% mer poäng än Norge.

Jag skrev inget om Ebba Andersson specifikt. Jag pratade om distansåkarna i allmänhet som har underpresterat i år (däribland Ebba) i synnerhet på os. Innan os såg det väldigt bra ut för framförallt Frida. Men säsongen som helhet är väl såklart en underprestation av distansåkarna.
Det var du som började prata om nationscupen. Jag svarade på ett inlägg om det men det var inte min poäng. Du skrev att svenska distansåkare underpresterat i år. Då är det inte svårt att veta vilka 3 du syftade på.
Citera
2022-03-17, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Udda framtidsdiskussion, Sverige har ju toppåkare i varje åldersklass åtminstone ned till -04, och yngre än så är inte ens värt att spekulera i än. Finns inte ens ett gap någonstans, dom som brukar ge hundår. Våra bästa årgångar är 94, 97, 99 och kanske 02 eller 03 så småningom. Helt perfekt.

Själv önskar jag att vi inte når norsk dominans på damsidan. Det är helt ointressanta lopp om ett land har fem bland dom sex första. Jag bryr mig mest om att vi kan vinna loppen. Ser bra ut att vi kommer ha den chansen länge nu, i alla lopp som körs.

[b]Är herrsidan som borde specialstuderas, det kan vi verkligen behöva diskutera i några sidor hur man ska göra rätt med Poromaa, Gisselman, Ersson, Danielsson, Anger-generationen.
Ge dom tid med Lars Ljung för att få nöta teknik på samma sätt som Poromaa har fått möjlighet att göra. Han har tagit stora kliv det senaste året.
Citera
2022-03-17, 22:21
Medlem
Citat:
Det var du som började prata om nationscupen. Jag svarade på ett inlägg om det men det var inte min poäng. Du skrev att svenska distansåkare underpresterat i år. Då är det inte svårt att veta vilka 3 du syftade på.

Men tycker inte du också att Ebba och Frida har gjort en ganska misslyckad säsong sett till förväntningarna innan?
Citera
2022-03-17, 22:27
Medlem
Citat:
Men tycker inte du också att Ebba och Frida har gjort en ganska misslyckad säsong sett till förväntningarna innan?
Tycker som sagt det mest var fel på förväntningarna. Frida såg stark ut i början men gick på en smäll, men det är sånt som kan hända. Speciellt för henne då det hittills alltid varit något som strulat.
Citera
2022-03-17, 22:46
Medlem
Citat:
Tycker som sagt det mest var fel på förväntningarna. Frida såg stark ut i början men gick på en smäll, men det är sånt som kan hända. Speciellt för henne då det hittills alltid varit något som strulat.

Oavsett om förväntningarna på förhand var för höga eller inte så måste du väl ändå hålla med om att 0 individuella medaljer på os för Frida och Ebba är en tydlig underprestation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in