Citat:
Nåja. Efter en snabb sökning i Riksdagens digitala arkiv finner jag följande exempel som styrker mitt påstående om motarbetad kärnkraft från den rödgröna regeringen:
1) Moderna tillståndsprocesser för elnät Proposition 2020/21:188
[https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/moderna-tillstandsprocesser-for-elnat_H803188]
På sid 24 i denna socialdemokratiska proposition skrivs ordagrant förstärkt med min understrykning:
”En ökad användning av vindkraft och andra förnybara energikällor, samtidigt som kärnkraftens bidrag till eltillgången ska minska, gör att nätet snabbt behöver kunna byggas ut på många platser.”
2) Energipolitikens inriktning Proposition 2017/18:228
[https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/energipolitikens-inriktning_H503228]
På sid 23 skriver man (s) följande (min understrykning): ”Ägarna har stängt kärnkraftsreaktorerna Oskarshamn 1 och 2 samt aviserat att reaktorerna Ringhals 1 och 2 ska stängas före 2020” – Detta är i min värld en typisk lurig "halvsanning" som har blivit "viral" och tjatas av diverse rödgröna politiker (inte minst de kärnkraftshatande C och mp). Visserligen är OKG ett privatägt bolag (Uniper) men statliga finska FORTUM äger ca 45% detta bolag. Ringhals AB ägs av statliga Vattenfall AB och man kan därför hävda att företaget har politisk styrning. Jämför t ex hur mp-politiker skröt över hur man styrde bort en kärnkraftspositiv VD.
Sedan på sid 28 i samma s-prop.: ”Något statligt stöd för kärnkraft, i form av direkta eller indirekta subventioner, kan inte påräknas”
Senare tiders ministeruttalande bevisar att samma parti som påstår att man verkligen inte vill stötta den trygga kärnkraften tydligen inte har några som helst problem med att ge både direkta och indirekta subventioner till såväl land- som havsbaserad vindkraft. Samt att insinuera att kommunerna måste sluta upp med att lägga in sitt veto. Plus att man tjatar om att Miljöprövningsprocesserna måste förenklas. Men tänk om hälso-, natur- och miljöförstörelsen är större för vindkraft än för kärnkraft var man än lokaliserar den?
För övrigt anser jag att det enda bestående med vindkraften är dess miljöförstörelse, övriga effekter är förgängliga och "som ett rö för vinden".
/G
Senast redigerad av Gymnocarpium 2022-03-03 kl. 13:55.
Senast redigerad av Gymnocarpium 2022-03-03 kl. 13:55.