Jag lyssnar på en intervju med Miljöpartiets företrädare Märta Stenevi i Sveriges Radio P1-Morgon, från 7:e juli 2022.
Märta Stenevi kritiserar atomkraften för att den tar lång tid att bygga. Det har hon förvisso rätt i, men det borde Miljöpartiet ha tänkt på innan dom förstörde det som fanns. Det är oförskämt att förstöra, och sedan klaga på att det tar tid att återbygga det som har förstörts.
Märta Stenevi avfärdar också atomkraften för att den inte ger så billig energi som hon tycker att hushållen och företagen ska ha. Skämtar hon? Vad är orsaken till att elkunderna har fått höga elräkningar? Miljöpartiet eller atomkraften? Det kommer att kosta mycket stora pengar att återuppbygga energiförsörjningen. Det borde Miljöpartiet ha tänkt på innan dom förstörde det som fanns.
Märta Stenevi klagar också på att Sverige är beroende av import av uran. Hur kommer det sig att Sverige är beroende av import, trots att Sverige sitter på egna tillgångar av uran?
Märta Stenevi säger att debatten i Sverige lägger en våt filt över utbyggnaden av ny energi. Det kan hon ha rätt i. Men vem är det som har lagt en våt filt över debatten och utvecklingen?
Märta Stenevi riktar kritik mot Moderaterna, och säger att Moderaterna har slutat vilja få fram billig energi snabbt. Hon anklagar Moderaterna för att bara vilja prata kärnkraft. Samtidigt vill Märta själv enbart fokusera på vindkraft som den stora lösningen på alla problem.
När Märta Stenevi får frågan om bristen på planerbar energi, så lägger hon skulden på kraftnätet, som hon inte anser vara anpassat för "flexibilitet".
Sedan övergår diskussionen till biltrafik. Märta Stenevi säger att vi behöver komma bort från bensin och diesel, och istället satsa på elbilar. Det låter ju bra. Men ett stort problem är ju att en stor del av elförsörjningen har slagits ut.
Märta Stenevi säger att vi har ett väldigt stort behov av att komma bort från att vara beroende av bensin och diesel som importeras från skurkstater. Det har hon ju rätt i, men det är hennes politik som har hållit oss beroende av fossila bränslen.
Min slutsats är att Märta Stenevi anklagar alla andra för dom problem som hon själv har varit med och skapat.
Märta Stenevi har fått stora snurren. Förhoppningsvis är Miljöpartiet slut efter valet. Jag kan inte förstå hur någon som utger sig för att vara miljövän kan komma på tanken att rösta på Miljöpartiet.