2022-03-13, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
De flesta av oss som följer tävlingen tycker att det är kul om det går bra i Europa! Är ju samma som med fotbolls-EM eller vad som, man vill ha ett lag som ökar ens chanser till vinst!

Själv röstade jag på LIAMOO just för att han aldrig nånsin tabbar sig, alla de andra kan ha en svajig dag vilket mlnskar våra chanser.
Jag går till 50 % på vilken låt jag själv gillar mest och till 50 % på vilken jag tror kan gå bäst i ESC när jag väljer min favorit.

När folket inte har vett att tänka större tycker jag det är bra att vi har en internationell jury som går in och räddar upp.
Som idag- hade fått ha skämskudde i kvalet sen om de inte räddat oss.

Jag tror att det finns fler som tänker taktiskt som jag, eller röstar ni alla enbart med hjärtat? (eller med ***** med tanke på hur många här som röstade på gaphalsen Klara)

Kan vi inte skippa demokratin helt och ha EN MÄNNISKA välja vem som vinner eftersom att alla svenskar älskar auktoritet så mycket? Då slipper vi riskera en jury som väljer fel artist.

För varför skulle folkets åsikt ha någon betydelse alls? Att Anders Bagge hade flest röster i en subjektiv mätning betyder ju ingenting?
Citera
2022-03-13, 00:13
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Sättet som Europa står upp bakom Ukraina just nu så ska det till en otroligt usel låt för att de inte ska vinna. Sympatirösterna kommer att hagla in och det har jag inte heller något problem med. Låt dem vinna. Det är liten tröst mot skiten de får vara med om
Tror ifs folk - eller i varje fall jurygrupperna - tänker sig för både en och två gånger.
Sist Ukraina vann blev det en del diskussioner (även om låten var bra).
Men visst kommer de att få sympatipoäng, men (såvida låten inte är väldigt bra) det kommer inte att rassla in 12or till dem.
Citera
2022-03-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men då har du ju totalt missat det … … och det är kanske det som gjort att det inte gått nåt vidare för Sverige. Det blir för plastigt.
Det är folk som ska spela låten, köpa skivorna, gå på konserterna, sjunga låtarna, älska artisterna …

Ja det fungerar inte längre med en poppig mainstream och ett påkostat scennummer. Europa har genomskådat oss nu. Efter Måns vinst orkar de inte med våra plastiga poplåtar längre.

Kommer ihåg Benjamin som ledde rätt stort efter juryns röster och kom nästan sist sen när folket fick bestämma.
Senast redigerad av Kimma7 2022-03-13 kl. 00:16.
Citera
2022-03-13, 00:16
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Tvärtom snarare. Det är alla känsloröster och vurmarröster som fått oss att skicka massa grejer som skämt ut oss sen.
Öh … Det är ju din välsignade jury som skickat dem (förvisso med folkets välsignelse i nästan samtliga fall).
Citera
2022-03-13, 00:16
Medlem
Satt och tittade med min brorsdotter ikväll och bytte kanal när den där transan dök upp. Hur sådana psyksjuka människor kan få visas i TV och försöka normaliseras är helt obegripligt och orättvist mot dem själva. I synnerhet när det är barn som tittar.

Den mannen behöver psykvård, inte folk som uppmuntrar hans mentalsjukdom.
Citera
2022-03-13, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humpelumpe
melodifestivalen 2022. denna sorgliga uppställning av utsatta männsikor i samhället.
idag stod folket upp för den vita, skalliga, feta, svenska medelåldersmannen. som förtryckts i sitt skeva världsbild och sitt grova skattebetalande.

vi får inte glömma transvestiten, ett gäng invandrare, den adopterade negern som sjunger kristna ballader om kärlek förlorade i svensk tv ikväll.

Du tror inte att det är så enkelt att folket gillar Bagge som person? Han hade kunnat se ut hur fan som helst och folk hade röstat på honom ändå.
Citera
2022-03-13, 00:25
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Ja det fungerar inte längre med en poppig mainstream och ett påkostat scennummer. Europa har genomskådat oss nu. Efter Måns vinst orkar de inte med våra plastiga poplåtar längre.

Kommer ihåg Benjamin som ledde rätt stort efter juryns röster och kom nästan sist sen när folket fick bestämma.
Måns låt var skaplig. Euphoria var väldigt bra även sett till helheten, men det är ju knappast en låt man sjunger allsång till på kräftskivan …
Citera
2022-03-13, 00:30
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
En snabbtippning av ESC:

1. Ukraina
2. Storbritannien
3. Sverige

Nä, med tanke på världsläget

1. Ukraina
2. Ukraina
3. Ukraina
4. Ukraina

Och så vidare...
Citera
2022-03-13, 00:34
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Hela den "svarta vågen" de senaste åren har röstats fram av folket vad jag minns. Möjligen var juryn med på det någon gång men det gör oss inte mindre skyldiga. Värsta exemplet är när vi sjabblar bort Dotter 2020. Corona kom tack gode gud och såg till att det inte spelade någon roll i slutändan, men ändå.
Och vad är problemet i att folket väljer låten? Det är ju folk som ska ta till sig låten - och inte nån jäkla jury som bestämmer vad vi ska tycka om.

Mello är ju en lek, och inget annat. Gör nåt mer seriöst av det. Hur många etablerade artister vill (vågar) ställa upp? Då skulle man också kunna ha flera olika jurygrupper. Men en ”internationell” jury som ska försöka pricka rätt på en vinnare är ju bara fånigt, däremot skulle den kunna ge oss influenser som utvecklar musiken här i vårt land (som mest handlar om tillgjort trendängsligt poserande).
Citera
2022-03-13, 00:42
Medlem
sk33s avatar
Slölyssnade tills jag hörde programledaren gröta fram något om en Cornelia J Cups som skulle tävla. Bra artist, trevlig låt f.ö. Men man måste diskutera den internationella jurygruppens varande trots allt.
Citera
2022-03-13, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och vad är problemet i att folket väljer låten? Det är ju folk som ska ta till sig låten - och inte nån jäkla jury som bestämmer vad vi ska tycka om. Mello är ju en lek, och inget annat.

Mello är en tävling även om det innehåller mycket lek samtidigt. Det är folk utanför Sverige som ska ta till sig låten och inte vi. Melodifestivalen är egentligen ett kval till den riktiga tävlingen ute i Europa och jag vill inte som svensk bli representerad av något pinsamt som knappt får några poäng. Då får en jury hellre köra över min åsikt om det lönar sig i slutändan.
Citera
2022-03-13, 00:48
Medlem
Lyssnade precis för första gången på den svenska vinnarlåten, samt låten av Bagge. Ingen av dom var någon Amon Amarth direkt men kan iaf tycka att Cornelia har bra röst och en låt som är tusen gånger bättre än vad vi brukar skicka. Spontant känns det som att låten kan vinna eländet ;-)

Sökte såklart på youtube på Cornelia samt akustisk och hittade en version där. Kanske att hon kör sin hesa röst lite väl ofta istället för att spara den men jag tycker hon ändå har klass.

Hoppas hon vinner så vi får en medalj till i detta gay-VM ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in