2022-03-19, 01:41
Medlem
LillTurkens avatar
Lgg ner melodifestivalen. Fattar dom inte att dom bara gr bort sig? Gra sig till, tlje frst infr svenska folket, och sedan fr europerna och judarna. Inte en jvel borde bry sig om dessa losers. Det r tur man bara hr och ser dom nr det r dags fr melodifestivalen. Men den r ju frfan varje lrdag. Eller r det slut fr i r? Svenska melodifestivalen r vrst. Europa r ju bara en kvll. Men det jvliga med dessa som r med i melodifestivalen r att dom ven tas fram vid jul. Nu r ju julafton ett jvla hittep det med. Och det gillar ju den hr sortens mnniskor. Verkligheten skrmmer dom. S dom lever i sin egen vrld. Med flagga och allt.

N.
Citera
2022-03-19, 18:15
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag r kluven till bde internationella juryn och framfrallt systemet med ldersgrupperna. Dock har jag landat i att internationella juryn fyller en viktig funktion. Det finns ngra viktiga punkter i detta...

1. Melodifestivalen uppbyggd p att man i deltvlingarna skall f fram representanter till finalen i Friends Arena. Drfr fr svenska folket under deltvlingarna all makt att bestmma vilka som skall g till den svenska finalen. Men vl i finalen handlar det om ngonting helt annat. Nmligen att utse en vinnare som skall representera i Europa - och d behvs det "en ytterligare rst", "ett ytterligare perspektiv", "en motvikt" och drfr har man den internationella juryn.

2. I 9 fall av 10 r inte systemet med internationella juryn ngot problem. Fr oftast landar man i samma resultat/vinnare som svenska folket gr, eller i vart fall relativt snarlikt. D blir ju internationella juryn snarare ett kvitto p att "folket tnkt rtt".

3. De (f) gngerna internationella juryn blir avgrande, s behver ju inte det ndvndigtvis leda till ngonting dligt i lngden. Ta 2017 som exempel nr internationella juryn hade Robin Bengtsson som 1:a, medans svenska folket hade Nano som favorit. Robin Bengtsson slutade p 5:e plats i den efterfljande ESC, vilket r ett vldigt bra resultat.

Som jag ser det finns det en anledning att ha en jury och det r att vissa som har hrt bidragen mer n en gng och har ftt stta sig in i dem skall ha ngot att sga till om. Dremot ogillar jag konceptet med internationella jurygrupper att fjska fr andra lnder r fel. Vi br skicka de bidragen vi gillar s att andra lnder skall f ta del av vr musik om det gr bra eller dligt fr vara.
Citera
2022-03-19, 22:36
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klucker
Redan p 90talet vann en transa Eurovision vilket jag sg p tv som barn. Bde jag och dagens barn verlever att se en man kl ut sig till kvinna, inte ens skert att de mrker att det r en man, jag gjorde det inte nr Dana International vann 98.

Sen mste man inte gilla det, det gr inte jag heller, men d fr man blunda.

Var inte jag en gamling nyss fr att jag tycker att melodifestivalen borde vara som den var frr med orkester och alternerande mellan Gteborg, Malm och Stockholm i den ordningen? Nu pratar du om egna minnen frn den tiden

Det pratades och skrevs jttemycket om att Dana International var en man som hade gjort knsbyte och jag rstade inte p den.
Citera
2022-03-20, 10:12
Medlem
Kluckers avatar
Jag vill frst och frmst betona att vr diskussion hr r inte en personlig ordvxling, utan r en del av en strre och intressant diskussion. Av allmnintresse allts.

Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Var inte jag en gamling nyss fr att jag tycker att melodifestivalen borde vara som den var frr med orkester och alternerande mellan Gteborg, Malm och Stockholm i den ordningen? Nu pratar du om egna minnen frn den tiden

Det pratades och skrevs jttemycket om att Dana International var en man som hade gjort knsbyte och jag rstade inte p den.

Hej! Jo du fick mig, jag r rtt gammal. Men tycker det finns en viss skillnad mot att vara gammal jmfrt mot att uttrycka sig som en typisk facebookboomer. I den kontexten var jag lite trtt p din typ av kommentar d den r uttjatad och ven om man r gammal kan det vara dags att g vidare. Visst kan man se tillbaka med nostalgi p Carola i sin prime, Cecilia Vennersten, One More Time eller de tidslsa klassikerna frn 80talet, men det finns anledningar till att mello och eurovision gick igenom radikala frndringar d det hade vldigt lg status och i brjan av 00-talet hade det gtt vldigt lngt utfr, man var inne i "the dark ages" fr tvlingen.

Mellon genomgick vl sina frndringar drikring, men jag ser inte dessa ndringar som ansvariga fr haveriet, utan snarare som vgen tillbaka. Jag slutade sjlv titta p tvlingen i mnga r, tyckte att det var tntigt som mnga andra, men rkade se ngot r fr typ tta r sedan och insg att tvlingen verkligen ftt ett uppsving och har blivit ett nyblivet fan sedan dess. Jag har visat programmet fr polare som knt samma sak och de har ocks tyckt det var kul nu.

Titta till exempel p frra rets tvling. En Big 5-nation med en riktig panglt p sitt egna sprk vann, ttt fljt av Frankrike vars bidrag hade samma egenskaper. Och redan fr typ 10 r sedan vann megahiten Euforia. P stt och vis har Eurovision aldrig mtt bttre och att d blicka tillbaka till det frggna r ingen vg framt. En vldig massa kan frbttras med produktionen i bde mello och ESC, en vldig massa (barnsligt, amatrmssigt, fr bgigt m.m. i mellanakterna), men med det gamla formatet fr vi vl vara glada om ens Jan Johansen orkar stlla upp.
Citera
2022-03-20, 10:41
Medlem
Hur mnga av dom som har vunnit ESC har haft en internationell karrir efter vinsten?
Citera
2022-03-20, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilimandjaro
Hur mnga av dom som har vunnit ESC har haft en internationell karrir efter vinsten?

Hmm... Dom jag kommer p r ABBA och Cline Dion. Kanske Johnny Logan ocks?
Sedan s har ju Secret Garden, som vann fr Norge 1985, gjort den vrldsbermda lten "You raise me up" som tolkats av mnga vrldsartister.

ven om det r lite tidigt att sga s har ju Mneskin, som vann ifjol, gjort en verraskande stor succe internationellt. Dom har redan kallats "vr tids ABBA" och slagit sig in p en topp10-placering p UK Singles Chart och Billboard Global Excl. och har ftt upptrda p MTV-galan. S dom ligger nog bra till.
Senast redigerad av Haaaaag 2022-03-20 kl. 17:12.
Citera
2022-03-20, 21:45
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klucker
Jag vill frst och frmst betona att vr diskussion hr r inte en personlig ordvxling, utan r en del av en strre och intressant diskussion. Av allmnintresse allts.

Hej! Jo du fick mig, jag r rtt gammal. Men tycker det finns en viss skillnad mot att vara gammal jmfrt mot att uttrycka sig som en typisk facebookboomer. I den kontexten var jag lite trtt p din typ av kommentar d den r uttjatad och ven om man r gammal kan det vara dags att g vidare. Visst kan man se tillbaka med nostalgi p Carola i sin prime, Cecilia Vennersten, One More Time eller de tidslsa klassikerna frn 80talet, men det finns anledningar till att mello och eurovision gick igenom radikala frndringar d det hade vldigt lg status och i brjan av 00-talet hade det gtt vldigt lngt utfr, man var inne i "the dark ages" fr tvlingen.

Mellon genomgick vl sina frndringar drikring, men jag ser inte dessa ndringar som ansvariga fr haveriet, utan snarare som vgen tillbaka. Jag slutade sjlv titta p tvlingen i mnga r, tyckte att det var tntigt som mnga andra, men rkade se ngot r fr typ tta r sedan och insg att tvlingen verkligen ftt ett uppsving och har blivit ett nyblivet fan sedan dess. Jag har visat programmet fr polare som knt samma sak och de har ocks tyckt det var kul nu.

Titta till exempel p frra rets tvling. En Big 5-nation med en riktig panglt p sitt egna sprk vann, ttt fljt av Frankrike vars bidrag hade samma egenskaper. Och redan fr typ 10 r sedan vann megahiten Euforia. P stt och vis har Eurovision aldrig mtt bttre och att d blicka tillbaka till det frggna r ingen vg framt. En vldig massa kan frbttras med produktionen i bde mello och ESC, en vldig massa (barnsligt, amatrmssigt, fr bgigt m.m. i mellanakterna), men med det gamla formatet fr vi vl vara glada om ens Jan Johansen orkar stlla upp.

Det var inget fel p melodifestivalen i brjan av 00-talet. Roger Pontare vann med Med vindarna viskar mitt namn en riktig panglt som kom p ttonde plats i Eurovision som jag sjlv rstade p.
Sedan ven om ngot ses som tntigt av vissa kan mnga gilla det nd. Jag tycker att melodifestivalen snarare r tntigare nu. Men sedan vill jag ha bort stockholmscentraliseringen och jag ser fredrar att instrumenten man hr faktiskt spelas p plats nr bidraget framfrs.

Sedan kom Krister Bjrkman som faktiskt r en boomer och frstrde allt.

Sedan tycker jag att Azerbajdzjan borde ha vunnit frra ret. The big five verkar mest ha skickat skrp de senaste ren med vissa undantag.
Senast redigerad av Avsiktaren 2022-03-20 kl. 22:28.
Citera
2022-03-24, 22:35
Medlem
Avsiktarens avatar
Varfr anvnder sig Lisa Miskovsky av tramsbegreppet Mellon?

Hon borde komma ihg varje melodifestival sedan mitten av 80-talet och veta att det fjantbegreppet inte fanns d eller ens 30 r senare. Det skall kallas melodifestivalen eller schlagerfestivalen.
Citera
2022-07-17, 10:05
Medlem
Spelar artisterna p sina instrument live eller r det bara dekoration?
Citera
2022-07-17, 23:48
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Spelar artisterna p sina instrument live eller r det bara dekoration?

Jag tror bara det r sngen som fr/ska vara live. Instrumenten r fake!
Citera
2024-07-06, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Omar Rudberg har 1,3 miljoner Instagramfljare men ker ut i frsta omgngen lol
Och inte ens en egen trd p Flashback. Men varje gng han dyker upp i fldet knner jag att jag skulle kunna adoptera honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in