Mycket märkligt krig, där det kanske mest förvånande är att det ryska flygvapnet verkar mest sitta på sina baser och chilla.
Däremot verkar det förekomma en hel del feluppfattningar av de mekaniserade förbandens kapacitet. Jag är väl medveten om att den genomsnittlige FB-användaren oftast har CS som referensram...
Det man kan konstatera är att många bilder på mekaniserade fordon (och även hjulfordon) verkar bara ha lämnats. Det finns självklart en massa anledningar till detta.
Rysslands generella militära underhåll är ett skämt, vilket är ganska uppenbart. Ett modernt mekaniserat förband använder i fredstid och stor del av tiden till underhåll för att fordonen ska hålla god standard. Även hjulfordon måste rulla frekvent. Varför tror ni att man fraktar stridsfordon på lastbil/tåg om möjligt? - Just det, fordonen slits snabbt vid långvarigt bruk och i krig är dagligt underhåll knappast prio 1.
Varför lämnas fordonen? Här är ett bra exempel:
https://twitter.com/UAWeapons/status/1499002211333980169/photo/3
Bakom vagnen ligger bandet, som troligen gått av pga slitage. Nej, det här är faktiskt ganska vanligt för äldre pansarfordon. Svenska förband använder exempelvis gummipads på banden under övning/utbildning -minskat vägslitage så klart, men också minskat slitage på banden. Tänk er även in i situationen där ett fordon bryter ned, ska hela Kompaniet stanna och vänta? Blir ju svårt för besättningen att hitta sitt förband om de stannar kvar för reparationer pga av kommunikationsproblemen (och nej det är inte WorldofTanks, där det tar ett par sekunder att reparera ett trasigt band). Vidare har anfallaren en stor fördel, där efterföljande enheter (UH/Tross) kan bärga havererade fordon. Självklart är risken dock att någon företagsam bonde lånar vagnen under tiden
Soppatorsken då? Ett stridsfordon har en räckvidd på ca 40 mil fulltankat, men som diskuterats i tråden lär motorerna gå mer eller mindre dygnet runt. Skulle du hellre sitta i en varm vagn eller huttra i en dike på vintern? Den teoretiska räckvidden är därmed sannolikt väsentligt mycket lägre, speciellt om man kör i blöt terräng.
Fastkörningar? Betydligt vanligare än man kan tro och det är faktiskt ganska lätt att köra fast, speciellt i blöt lerig mark. Om det händer står ju befälet inför samma beslut som ovan, bärga eller köra vidare? Oftast är det kanske inte heller bara att dra loss ett fordon, utan för bandfordon kan bandet helt eller delvis krängts av vid fastköringen eller riskera det vid bärgningen. Har själv sett ett exempel där det krävdes tre stridsfordon 90 att i tåg dra loss en hjullastare som satt ordentligt fast i lera. Risken finns ju även att fler fordon fastnar:
https://twitter.com/UAWeapons/status/1499323328212910081/photo/1