2022-03-03, 11:48
  #541
Medlem
HejaFinlands avatar
Men det skulle vara intressant att se någon "neutral" bedömning av Ukrainas siffror på ryska förluster. Rysslands siffror har jag noll förtroende för. De lastade ju ett speciellt liktåg med döda i Vitryssland så några 500 är det inte. Samt att de inte har siffror för något annat,stridsvagnar etc.

Vad tror ni om en vapenvila? Risken för Ukraina blir att det blir en fryst konflikt där allt Ryssland tagit hittills de facto kommer att blir Ryssland som Krim och utbrytardelarna. Då kan Ryssland starta kriget igen om ett par år och ta lite till.
Citera
2022-03-03, 12:19
  #542
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Vad jag funderar på är att om han fick felaktig information före kriget får han det kanske nu också?

Hade han bara instillsam ja-sägare omkring sig för några veckor sedan har han det rimligen fortfarande.

Det kan mao vara fullt möjligt att han sitter vid sitt skrivbord och tror att allt går riktigt bra för de ryska styrkorna och att den ukrainska befolkningen hyllar de ryska soldaterna som befriare osv.


Förmodligen inställsamma ja-sägare, eller personer som delar samma uppfattning om läget.

En annan orsak är de tidigare militära framgångarna för Putin ( Tjetjenien-kriget II, Georgien, Krim, Syrien), dessa framgångar har fått regimen att överskatta sin egen förmåga, då de ställs inför en helt annan uppgift i det mycket stora landet Ukraina. Helt andra logistiska krav ställs på den militära organisationen dessutom behövs långt mer manskap än vid de tidigare krigen, vilket inkluderar omotiverade värnpliktssoldater.

Jag vet inte, men kanske förväntade sig Ryssland stöd av den ryskspråkiga minoritetsbefolkningen i östra och södra Ukraina. Det verkar som om den sluter upp på den ukrainska sidan. Är det någon som vet mer om detta?
Citera
2022-03-03, 12:55
  #543
Medlem
Mycket märkligt krig, där det kanske mest förvånande är att det ryska flygvapnet verkar mest sitta på sina baser och chilla.

Däremot verkar det förekomma en hel del feluppfattningar av de mekaniserade förbandens kapacitet. Jag är väl medveten om att den genomsnittlige FB-användaren oftast har CS som referensram...

Det man kan konstatera är att många bilder på mekaniserade fordon (och även hjulfordon) verkar bara ha lämnats. Det finns självklart en massa anledningar till detta.

Rysslands generella militära underhåll är ett skämt, vilket är ganska uppenbart. Ett modernt mekaniserat förband använder i fredstid och stor del av tiden till underhåll för att fordonen ska hålla god standard. Även hjulfordon måste rulla frekvent. Varför tror ni att man fraktar stridsfordon på lastbil/tåg om möjligt? - Just det, fordonen slits snabbt vid långvarigt bruk och i krig är dagligt underhåll knappast prio 1.

Varför lämnas fordonen? Här är ett bra exempel:https://twitter.com/UAWeapons/status/1499002211333980169/photo/3
Bakom vagnen ligger bandet, som troligen gått av pga slitage. Nej, det här är faktiskt ganska vanligt för äldre pansarfordon. Svenska förband använder exempelvis gummipads på banden under övning/utbildning -minskat vägslitage så klart, men också minskat slitage på banden. Tänk er även in i situationen där ett fordon bryter ned, ska hela Kompaniet stanna och vänta? Blir ju svårt för besättningen att hitta sitt förband om de stannar kvar för reparationer pga av kommunikationsproblemen (och nej det är inte WorldofTanks, där det tar ett par sekunder att reparera ett trasigt band). Vidare har anfallaren en stor fördel, där efterföljande enheter (UH/Tross) kan bärga havererade fordon. Självklart är risken dock att någon företagsam bonde lånar vagnen under tiden

Soppatorsken då? Ett stridsfordon har en räckvidd på ca 40 mil fulltankat, men som diskuterats i tråden lär motorerna gå mer eller mindre dygnet runt. Skulle du hellre sitta i en varm vagn eller huttra i en dike på vintern? Den teoretiska räckvidden är därmed sannolikt väsentligt mycket lägre, speciellt om man kör i blöt terräng.

Fastkörningar? Betydligt vanligare än man kan tro och det är faktiskt ganska lätt att köra fast, speciellt i blöt lerig mark. Om det händer står ju befälet inför samma beslut som ovan, bärga eller köra vidare? Oftast är det kanske inte heller bara att dra loss ett fordon, utan för bandfordon kan bandet helt eller delvis krängts av vid fastköringen eller riskera det vid bärgningen. Har själv sett ett exempel där det krävdes tre stridsfordon 90 att i tåg dra loss en hjullastare som satt ordentligt fast i lera. Risken finns ju även att fler fordon fastnar: https://twitter.com/UAWeapons/status/1499323328212910081/photo/1
Citera
2022-03-03, 13:27
  #544
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Förmodligen inställsamma ja-sägare, eller personer som delar samma uppfattning om läget.

En annan orsak är de tidigare militära framgångarna för Putin ( Tjetjenien-kriget II, Georgien, Krim, Syrien), dessa framgångar har fått regimen att överskatta sin egen förmåga, då de ställs inför en helt annan uppgift i det mycket stora landet Ukraina. Helt andra logistiska krav ställs på den militära organisationen dessutom behövs långt mer manskap än vid de tidigare krigen, vilket inkluderar omotiverade värnpliktssoldater.

Jag vet inte, men kanske förväntade sig Ryssland stöd av den ryskspråkiga minoritetsbefolkningen i östra och södra Ukraina. Det verkar som om den sluter upp på den ukrainska sidan. Är det någon som vet mer om detta?

Det förefaller som Putin vekligen trodde de rysktalande ukrainarna skulle stödja Ryssland, liksom att de ukrainsktalande skulle bli rädda och lägga ner vapnen. En nu borttagen artikel från en statskontrolerad tidning ger tydligt utryck för det. Likaså att kriget skulle vara över på två dagar, sedan skulle ukrainarna hylla de ryska befriarna på stadens torg.

Då detta också är ett propagandakrig är det svårt att säkert veta vad som sker på marken. Men åtminstone enl. en hyfsat samstämmig media från väst har de rysktalande ukrainarna inte valt att stödja Ryssland utan antingen förhållt sig neutrala eller valt att stödja den ukrainska sidan. Likaså sägs många vitryssar gått över till ukrainarna. Vad rysk eller vitrysk media säger om saken vet jag inte, förmodligen nämner de det inte alls.

Ang värnpliktiga. Jag har sett ett antal videor med tillfångatagna ryska soldater. Nästan alla har sagt sig vara vanliga värnpliktiga (mellan 19 och 21 år). Men några har också sagt sig vara reservister på repövning, så tydligen finns även några sådana med. Vidare säger samtliga att de helt undanhållits all information och bara fått besked om att de deltar i en militärövning och blivit chockade när de insåg hur det egentligen låg till.
Citera
2022-03-03, 13:30
  #545
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty_
Mycket märkligt krig, där det kanske mest förvånande är att det ryska flygvapnet verkar mest sitta på sina baser och chilla.

Det kanske är för stor risk att de blir nedskjuta? De vågar inte? Ett rykte var att även ryska trupperna kan skjuta ned dem för de skjuter på alla flyg de ser.
Citera
2022-03-03, 13:34
  #546
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag vet inte, men kanske förväntade sig Ryssland stöd av den ryskspråkiga minoritetsbefolkningen i östra och södra Ukraina. Det verkar som om den sluter upp på den ukrainska sidan. Är det någon som vet mer om detta?

De slåss mot ryssarna, men efter att ryssarna tagit större städer kanske många etniska ryssar (Det finns rysktalande som ser sig som etniska ukrainare) som hållit tyst eller varit neutrala går över till ryssarna. De kan ju få höga positioner som borgmästare etc. Ukrainarna kommer nog fly västerut hellre än att bli en del av Ryssland.
Citera
2022-03-03, 13:48
  #547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De slåss mot ryssarna, men efter att ryssarna tagit större städer kanske många etniska ryssar (Det finns rysktalande som ser sig som etniska ukrainare) som hållit tyst eller varit neutrala går över till ryssarna. De kan ju få höga positioner som borgmästare etc. Ukrainarna kommer nog fly västerut hellre än att bli en del av Ryssland.

Risken är rätt låg skulle jag säga.
Hur många kan bli borgmästare i städerna? Inte så många va?
Nej, har de börjat slåss mot ryssar så fortsätter dom med det.
Citera
2022-03-03, 14:15
  #548
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De slåss mot ryssarna, men efter att ryssarna tagit större städer kanske många etniska ryssar (Det finns rysktalande som ser sig som etniska ukrainare) som hållit tyst eller varit neutrala går över till ryssarna. De kan ju få höga positioner som borgmästare etc. Ukrainarna kommer nog fly västerut hellre än att bli en del av Ryssland.

Före krigsutbrottet hade man nog gjort undersökningar som visat på att en stor del av befolkningen är ryssvänlig.

Men de glömde nog att fråga vad denna del av befolkningen skulle tycka om Ryssland efter militära hot följt av en invasion.

Nu kan nog Putin titta upp mot stjärnorna efter vart sympatierna tog vägen.
Citera
2022-03-03, 14:19
  #549
Medlem
Madagascars avatar
Är allt motgångar för ryssarna?
Citera
2022-03-03, 14:36
  #550
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är allt motgångar för ryssarna?

Nej de tar fortfarande mer och mer områden i söder och öster. De ringar in vissa områden som Ukrainarna nog måste lämna för att inte bli fast. I söder verkar de ta de sista motståndsfickorna i det område de erövrat. Men det är ju vad de borde tagit första dagen inte efter en vecka. https://www.scribblemaps.com/maps/view/The-War-in-Ukraine/091194
Citera
2022-03-03, 14:43
  #551
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej de tar fortfarande mer och mer områden i söder och öster. De ringar in vissa områden som Ukrainarna nog måste lämna för att inte bli fast. I söder verkar de ta de sista motståndsfickorna i det område de erövrat. Men det är ju vad de borde tagit första dagen inte efter en vecka. https://www.scribblemaps.com/maps/view/The-War-in-Ukraine/091194
Det är väl egentligen ganska smart att ringa in städerna först. Svälta ut dem lite och sedan försöka inta dem.

Inte ens Chernikiv har man lyckats inta ser jag från din karta. Staden ligger ju bara några mil från Vitryssland
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2022-03-03 kl. 14:50.
Citera
2022-03-03, 14:48
  #552
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är väl egentligen ganska smart att ringa in städerna först. Svälta ut dem lite och sedan försöka inte ta dem.
Inte ens Chernkiv har man lyckats inta ser jag från din karta. Staden ligger ju bara några mil från Vitryssland

Ja tanken var väl så men det skulle gå på 48-72 timmar. Också Kharkiv på gränsen till Ryssland och det är den mest ryska staden i Ukraina. Men nu bombar man den staden hårt så de kommer kanske att få ge sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in