2022-03-05, 10:59
Medlem
Ryska förstärkningar på väg, men just nu kommer det in rapporter om att Ukraina trycker tillbaka de ryska trupperna på några fronter.

För några dagar sedan sa ukrainarna att de skulle gå till motoffensiv.

Att våga sig på att göra det väcker ju en del frågor hur det sett ut vid fronten.

Antagligen har ryssarna blottat alltför många svagheter för ukrainarna så att de nu slår tillbaka och har målet att trycka tillbaka ryssarna hela vägen till ryska gränsen.

Givetvis nog en annan situation i södra ukraina, så det är mest i norra och östra detta kan hända.
Citera
2022-03-05, 11:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Radio communications from Russian troops acquired by British spatial data company.
https://www.youtube.com/watch?v=t4OhtZKHalU

Litt ut i denne video så snakker de med en som sitter på mange timer med åpne soldatsamtaler.
Ryssarna verkar sända i klartext, Ukraina går in och stör.

https://mobile.twitter.com/christogrozev/status/1499897531286831105
Citera
2022-03-05, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Hade inte väntat mig något vettigare svar från dig heller... Zodiac har jag flera stycken av. Möjligtvis någon Handic också. Gammalt CB-skräp från 70-talet. Fortfarande nyare än vad vissa ryska förband verkar köra med (något 7 MHz-grejs), men resten av (civila, kommersiella och uppenbarligen också vissa ryska drönarförband) världen kör i regel VHF/UHF om inte rentav DMR/dPMR/Tetra/etc.

Jag gillar din eh, "slutledningsförmåga", eller snarare förmåga att hitta på trams som inte är rätt någonstans, utifrån mellan raderna du inte förstod av det du inte läste. Kul också att du låtsas hålla modet uppe, trots att alla hela tiden utstuderat krossar dina fantasier. Ja, man förstår varför du ser upp till Putin...

"utifrån mellan raderna du inte förstod av det du inte läste"

Vad är 7 MHz-grejs?
Citera
2022-03-05, 11:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ryska förstärkningar på väg, men just nu kommer det in rapporter om att Ukraina trycker tillbaka de ryska trupperna på några fronter.
För några dagar sedan sa ukrainarna att de skulle gå till motoffensiv.
Att våga sig på att göra det väcker ju en del frågor hur det sett ut vid fronten.
Antagligen har ryssarna blottat alltför många svagheter för ukrainarna så att de nu slår tillbaka och har målet att trycka tillbaka ryssarna hela vägen till ryska gränsen.
Givetvis nog en annan situation i södra ukraina, så det är mest i norra och östra detta kan hända.

Det ryktas att Putin transporterar dit äldre stridsvagnar nu. De har sett dem på tåg.
Citera
2022-03-05, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ryssarna verkar sända i klartext, Ukraina går in och stör.

https://mobile.twitter.com/christogrozev/status/1499897531286831105
Bra sagt, verkar sända i klartext.

För er USA troll så kan jag berätta att på svenska säger vi ta allt med en nypa salt, vet inte om man säger så i USA
Citera
2022-03-05, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
"utifrån mellan raderna du inte förstod av det du inte läste"
Om du inte har argument, sakskäl eller ens en poäng, så tycker jag att du kan vara tyst.
Citat:
Vad är 7 MHz-grejs?
40-metersbandet. Ett av "mobil radio"-banden, ej så klart att förväxla med modern mobiltelefoni. Används sporadiskt till lite allt möjligt. I Ryssland är avstånden ju långa och befolkningen gles, och 40-metersbandet kan ha god täckning över mycket stora avstånd. Dock är det väderkänsligt, årstidskänsligt, tid på dagen-känsligt, iaf om man kör med skywave.

Men, detta är off-topic, iaf om frågan inte rör aktuell rysk kommunikation utan bara du som försöker vara näsvis.
Citera
2022-03-05, 11:18
Medlem
Citat:

För er USA troll så kan jag berätta att på svenska säger vi ta allt med en nypa salt, vet inte om man säger så i USA
Det du inte förstår, därför att du är en totalt obildad pajas som tycker agenda är viktigare än sanning, är att "nypa salt" avser saker utan belägg, saker som går utanför ens egna förstånd, kompetens, och verifikationsförmåga. Nu råkar detta ju vara något som övergår ditt förstånd, men inte mitt. Jag begriper hur och varför detta inte kan vara "jättefejk" som måste "tas med en nypa salt". Tvärtom, jag förstår radio och amatörradio och begriper de uppenbara problemen med att "plantera" dessa "bevis" i någon sorts konspiration, eller helt enkelt hitta på data som inte finns.

Det finns heller ingen nytta av det, eftersom rysk krypterad kommunikation knappast hade förvånat någon heller. Så det vore en nonsenslögn att hitta på, dessutom en väldigt skadlig sådan, eftersom det genast hade gjort ukrainska förband som kanske själva har dåligt samband förvirrade och få dem att ta tokiga beslut.

Du bör ta saker med en nypa salt, ja. Du försitter ju inga andra metoder att ta reda på saker och ting. Jag kan verifiera saker, jag kan granska. Jag kan syna dumheter (och ja, jag har synat en hel del dumheter från ukrainskt håll också, eftersom jag som sagt bryr mig mer om vad som är sant än vad någon med agenda anser vara "rätt", men jag tänker inte ge dig ammunition till din egna agenda).
Citera
2022-03-05, 11:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Det känns modernt tycker du? Stormaktslikt?
Citera
2022-03-05, 11:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Det finns redan en hel drös med audiofiler i twitterflödet. Det är dock inget jag har sparat, så viktigt var det inte. Men i ryssarnas egna propagandamaterial, t.ex. en video inifrån ett "kontrollrum" för drönare syns t.ex. baofeng-radios, tyckte det såg ut som UVF10 eller liknande modell¹ (dvs en dual band-radio för VHF/UHF) med stubbantenn. Stubbantennen är begriplig, eftersom signalen då inte går så långt och det är något man vill begränsa så klart om man kör klartext eller bara en enkel "scamble" (knäckbart sedan 40-talet). Det kan snappas upp av signalspaning med riktiga grejer, men inte av enskilda fiendeenheter på större avstånd. Vidare verkar ju amerikansk, lettisk, estnisk, ukrainsk och allmänt västlig underrättelsetjänst ha osannolikt god insyn i ryska förehavanden. Man kan också notera en avsaknad av sambandsfordon och sambandspersonal hos ryssarna inne i Ukraina. De har helt enkelt inte haft resurserna, logistiken, pengarna och tiden att fixa sambandet på ett föredömligt sätt.

Dvs, vi kan via multipla och oberoende källor verifiera att ryssarna kör billiga, kommersiella kinaradios. Jag tror att det är dödfött att sätta sig ner och länka systematiskt, för alla vet ju att du är ett rekorderligt rysstroll som alltid har en ny lögn i ärmen att dra fram och kommer inte låta dig övertygas, hur överbevisad du än blir. Du har ju agenda, vad fan är väl sanning och fakta att ha då?

1) Baofeng har modell-creep galore, med hundratals varianter av samma elektronik. De är generellt dual- eller triple-band radios+FM och somliga har en "scramble"-funktion som dock bara hindrar oavsiktlig och mycket ytlig avlyssning.
Anmärkningsvärt att Ryssland verkar ligga så mycket efter gällande kommunikation.
Citera
2022-03-05, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Anmärkningsvärt att Ryssland verkar ligga så mycket efter gällande kommunikation.
Det er enda merkligere hvor få områder de ligger langt fremme. De har egentlig alle forutsetninger for å være helt i toppen på flere områder, men evner ikke det med dagens korrupte styresett.
Citera
2022-03-05, 11:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det er enda merkligere hvor få områder de ligger langt fremme. De har egentlig alle forutsetninger for å være helt i toppen på flere områder, men evner ikke det med dagens korrupte styresett.
Tydligen välkänt att den ryska civila sektorn och den militära har väldigt lite samarbete vilket gör att utvecklingen är ineffektiv och den ryska försvarsindustrin tappar i modernitet.
Citera
2022-03-05, 11:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
UA säger sig göra motanfall i Kharkivtrakten.

https://mobile.twitter.com/IAPonomarenko/status/1500056903459741696
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in