2022-03-03, 14:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja tanken var väl så men det skulle gå på 48-72 timmar. Också Kharkiv på gränsen till Ryssland och det är den mest ryska staden i Ukraina. Men nu bombar man den staden hårt så de kommer kanske att få ge sig.
Ja det kanske var en överraskning för Putin att det inte var mer öppna armar Kharkiv. Kharkiv var ju länge på väg att gå samma öde som Luhansk och Donetsk efter anschluss av Krim 2014.
Citera
2022-03-03, 15:22
Medlem
Information som jag fått från "ryssar" jag känner, boende i Kyiv, indikerar att även de som tidigare varit pro-ryska, nu har gjort helt om, och i vissa fall t.o.m tar till vapen mot "sitt" folk - ockupanterna.
Den jag har bäst kontakt med, säger att hon skäms över att vara ryss i Ukraina. Hon skäms över sitt ursprung, och gör vad hon kan för att informera släktingar i Ryssland om vad som verkligen pågår.
Hon hoppas att släktingarna skall sprida informationen vidare.

I övrigt tror jag, som många andra i tråden, att Putin trodde att detta skulle bli en promenadseger, och att han gravt underskattat det ukrainska folket vilja till motstånd.
Han trodde att det skulle bli en lika enkel annektering som de han gjort tidigare, men...i själva verket tror jag att han kommer få sitt alldeles eget Afghanistan. För oss som är gamla nog att minnas sovjeternas debacle i Afghanistan, känns det hela igen...
Den gången slutade man att använda Hind-helikoptrarna, då förlusterna av dessa blev alltför stora, och marktrupperna blev helt utan luftstridsstöd. Mujahedin hade en ganska enkel match då...

Frågan är då, om det ukrainska folket är lika övertygade, som mujahedin var, och orkar fortsätta motståndet, i form av gerillakrigföring?
Tiden får utvisa.

Ära åt Ukraina och dess stolta folk!!
Citera
2022-03-03, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty_
Mycket märkligt krig, där det kanske mest förvånande är att det ryska flygvapnet verkar mest sitta på sina baser och chilla.

Däremot verkar det förekomma en hel del feluppfattningar av de mekaniserade förbandens kapacitet. Jag är väl medveten om att den genomsnittlige FB-användaren oftast har CS som referensram...

Det man kan konstatera är att många bilder på mekaniserade fordon (och även hjulfordon) verkar bara ha lämnats. Det finns självklart en massa anledningar till detta.

Rysslands generella militära underhåll är ett skämt, vilket är ganska uppenbart. Ett modernt mekaniserat förband använder i fredstid och stor del av tiden till underhåll för att fordonen ska hålla god standard. Även hjulfordon måste rulla frekvent. Varför tror ni att man fraktar stridsfordon på lastbil/tåg om möjligt? - Just det, fordonen slits snabbt vid långvarigt bruk och i krig är dagligt underhåll knappast prio 1.

Varför lämnas fordonen? Här är ett bra exempel:https://twitter.com/UAWeapons/status/1499002211333980169/photo/3
Bakom vagnen ligger bandet, som troligen gått av pga slitage. Nej, det här är faktiskt ganska vanligt för äldre pansarfordon. Svenska förband använder exempelvis gummipads på banden under övning/utbildning -minskat vägslitage så klart, men också minskat slitage på banden. Tänk er även in i situationen där ett fordon bryter ned, ska hela Kompaniet stanna och vänta? Blir ju svårt för besättningen att hitta sitt förband om de stannar kvar för reparationer pga av kommunikationsproblemen (och nej det är inte WorldofTanks, där det tar ett par sekunder att reparera ett trasigt band). Vidare har anfallaren en stor fördel, där efterföljande enheter (UH/Tross) kan bärga havererade fordon. Självklart är risken dock att någon företagsam bonde lånar vagnen under tiden

Soppatorsken då? Ett stridsfordon har en räckvidd på ca 40 mil fulltankat, men som diskuterats i tråden lär motorerna gå mer eller mindre dygnet runt. Skulle du hellre sitta i en varm vagn eller huttra i en dike på vintern? Den teoretiska räckvidden är därmed sannolikt väsentligt mycket lägre, speciellt om man kör i blöt terräng.

Fastkörningar? Betydligt vanligare än man kan tro och det är faktiskt ganska lätt att köra fast, speciellt i blöt lerig mark. Om det händer står ju befälet inför samma beslut som ovan, bärga eller köra vidare? Oftast är det kanske inte heller bara att dra loss ett fordon, utan för bandfordon kan bandet helt eller delvis krängts av vid fastköringen eller riskera det vid bärgningen. Har själv sett ett exempel där det krävdes tre stridsfordon 90 att i tåg dra loss en hjullastare som satt ordentligt fast i lera. Risken finns ju även att fler fordon fastnar: https://twitter.com/UAWeapons/status/1499323328212910081/photo/1

Ryssen verkar inte ha erfarenhet av att underhålla och serva stora mängder fordon och personal under lång tid i fält. Att få ihop den logistiken är inte lätt. Köra runt med några fordon under en övning är en sak, underhålla 150.000 man och fordon under lång tid är en helt annan. Sen är den ryska armen väldigt korrumperad. Mycket material stjäls och säljs. Istället för att använda delar av bra kvalitet så säljer man dessa och sätter in piratkopierade delar som inte håller måttet. Sen är Ryssland ett kommunistland, dvs man gör EXAKT det man blir tillsagd att göra utan att tänka alls. Dvs man försöker inte göra något bättre eller smartare utan man bara gör det befälen säger. Det är ett tankesätt som inte fungerar i krig där man måste ta egna initiativ. Ihopkopplat med usel moral, dels för att man inte vill kriga mot ett broderfolk och dels för att de värnpliktiga inte vet var de är eller vad de skall göra eller varför så har man en gigantisk soppa.

Ryssar är tuffa men de kan inte kriga, de får inte ihop helheten. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken och ryssens svagaste länk är otroligt svag.
Citera
2022-03-03, 16:20
Medlem
Citat:
Ja tanken var väl så men det skulle gå på 48-72 timmar. Också Kharkiv på gränsen till Ryssland och det är den mest ryska staden i Ukraina. Men nu bombar man den staden hårt så de kommer kanske att få ge sig.
Att ge sig och att gå över till Ryssarna är inte samma sak.
Tror knappast att det kommer lugna ner sig i staden
Citera
2022-03-03, 16:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Intressant att de inte planerat för att använda flygvapnet eller meddelat trupperna att de planerade ett krig. Ingen verkar ha varit beredd på att anfalla.

https://www.youtube.com/watch?v=naPuZgI53Co
Citera
2022-03-03, 17:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Information som jag fått från "ryssar" jag känner, boende i Kyiv, indikerar att även de som tidigare varit pro-ryska, nu har gjort helt om, och i vissa fall t.o.m tar till vapen mot "sitt" folk - ockupanterna.
Den jag har bäst kontakt med, säger att hon skäms över att vara ryss i Ukraina. Hon skäms över sitt ursprung, och gör vad hon kan för att informera släktingar i Ryssland om vad som verkligen pågår.
Hon hoppas att släktingarna skall sprida informationen vidare.

I övrigt tror jag, som många andra i tråden, att Putin trodde att detta skulle bli en promenadseger, och att han gravt underskattat det ukrainska folket vilja till motstånd.
Han trodde att det skulle bli en lika enkel annektering som de han gjort tidigare, men...i själva verket tror jag att han kommer få sitt alldeles eget Afghanistan. För oss som är gamla nog att minnas sovjeternas debacle i Afghanistan, känns det hela igen...
Den gången slutade man att använda Hind-helikoptrarna, då förlusterna av dessa blev alltför stora, och marktrupperna blev helt utan luftstridsstöd. Mujahedin hade en ganska enkel match då...

Frågan är då, om det ukrainska folket är lika övertygade, som mujahedin var, och orkar fortsätta motståndet, i form av gerillakrigföring?
Tiden får utvisa.

Ära åt Ukraina och dess stolta folk!!

Jag är inte gammal nog att minnas Afghanistankriget men där stupade 14500 soldater på 9 år. Nu kan det vara upp till 9000 på en vecka och enorma mängder förstörda fordon. Redan 30 helikoptrar och 30 flygplan. Detta känns som en helt annan typ av konflikt; ett regelrätt krig. Ryssland är nog också svagare än vad Sovjet var. Men intressant att det då var stinger-robotar som skapade problem för Ryssland och nu är det igen stinger-robotar. Verkar vara ett gammalt vapen.
Citera
2022-03-03, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Ryssen verkar inte ha erfarenhet av att underhålla och serva stora mängder fordon och personal under lång tid i fält. Att få ihop den logistiken är inte lätt. Köra runt med några fordon under en övning är en sak, underhålla 150.000 man och fordon under lång tid är en helt annan. Sen är den ryska armen väldigt korrumperad. Mycket material stjäls och säljs. Istället för att använda delar av bra kvalitet så säljer man dessa och sätter in piratkopierade delar som inte håller måttet. Sen är Ryssland ett kommunistland, dvs man gör EXAKT det man blir tillsagd att göra utan att tänka alls. Dvs man försöker inte göra något bättre eller smartare utan man bara gör det befälen säger. Det är ett tankesätt som inte fungerar i krig där man måste ta egna initiativ. Ihopkopplat med usel moral, dels för att man inte vill kriga mot ett broderfolk och dels för att de värnpliktiga inte vet var de är eller vad de skall göra eller varför så har man en gigantisk soppa.

Ryssar är tuffa men de kan inte kriga, de får inte ihop helheten. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken och ryssens svagaste länk är otroligt svag.

Mja, det största problemet Ryssland har är dels att man inte lyckas få ut modern och fungerande mtrl på förband och dels att man har väldigt svårt att få personal till deras motsvarighet för GSS/K. Det fungerar, och har fungerat på så sätt i Ryssland, att order kommer uppifrån om att uppnå viss bemanning. Därefter erbjuder man nån slags deal där dom skriver på för några månader och utlovas lön - och om man ändå inte lyckas få tillräckligt många så börjar man hota och tvinga. Det ger att i princip bara folk från de fattigaste delarna av Ryssland blir kontraktssoldater, och att Rysslands kontraktssoldater till stor del utgörs av personer som inte ens har genomfört en skjutövning med sin AK. Det speglas också i de som har gett upp, många är från dagestan, samara, etc. Det är verkligen inte personer som vi skulle kalla "tuffa", det är fattiga människor med låg utbildningsgrad som har utlovats en mindre summa pengar för att officerarna ska kunna skicka positiva besked uppåt.

Visst, det hade kanske fungerat att ha en rekryt-del av sin anfallsstyrka, men min uppfattning är att det är ganska uppblandat. Jag skulle gissa att det är därför som även de "bättre" förbanden inte heller lyckas särskilt bra.
Citera
2022-03-03, 17:55
Medlem
Citat:
Jag är inte gammal nog att minnas Afghanistankriget men där stupade 14500 soldater på 9 år. Nu kan det vara upp till 9000 på en vecka och enorma mängder förstörda fordon. Redan 30 helikoptrar och 30 flygplan. Detta känns som en helt annan typ av konflikt; ett regelrätt krig. Ryssland är nog också svagare än vad Sovjet var. Men intressant att det då var stinger-robotar som skapade problem för Ryssland och nu är det igen stinger-robotar. Verkar vara ett gammalt vapen.
FIM-92 Stinger har vært igjennom rundt 10 oppgraderinger siden den versjonen som ble brukt mot Sovjet i Afghanistan. Så det er en mye mer moderne variant som lages i dag.
Citera
2022-03-03, 18:03
Medlem
Citat:

9000 stupade den första veckan, är nog siffror man får ta med en nypa salt, har jag på känn...
Det låter brutalt, men kan förstås vara sant om man betänker att merparten av manskapet verkar vara 19-/20-åringar som tror att de skall på en övning.
I dessa siffror kanske desertörer ingår? Då känns det mer rimligt.

Ja, detta är i allt väsentligt ett regelrätt krig, som det har utvecklat sig.
Försöket i Afghanistan visade sig bli ett utdraget och lågintensivt krig, och sovjeternas moral gick helt i botten, när de blev varse mujahedins behandling av tillfångatagna fiender. En inte helt ovanlig "avlivningsmetod", var att skära ett snitt runt midjan på sin fiende, och sedan helt sonika "klä av" honom huden på överkroppen.
Du kan ju tänka dig själv, vad det gör för stridsmoralen. Inte fan vill man riskera att bli tillfångatagen!?!

Ryssland per idag, har inte i närheten samma slagkraft som man en gång hade.
Dessutom verkar deras krigsmaskin vara väldigt fragmenterad. Bristen på koordination framstår som monumental.

Stinger-missiler kommer att bli mycket nyttiga för det ukrainska försvaret.
Så även våra pansarskott. P-skotten är bra, för de kan användas på nästan vad som helst.
Det går t.o.m att eliminera helikoptrar ganska enkelt, om skytten är tillräckligt van/skicklig.
Men just Stingers, kommer att hålla det ryska flygvapnet i defensiv position. Dessa missiler är lätta att bära, och hantera. När missilen väl fått låsning på sitt måls IR-signatur, är den svår att störa ut. Det vill till att Mig-, SU-förarna har laddat upp med ordentligt med facklor, samt släpper dessa i precis rätt tid.
En liten sekunds lucka bara, och Stingern får upp spåret...
Den är lika enkel, som dödlig.

Det har ju spekulerats en del i varför man inte använder sina luftburna styrkor mer, och en förklaring kan förstås vara rädslan för luftvärn. Men, jag börjar fundera på om det kan vara så, att det inte är lika lätt att dupera de ryska flygförarna, som man tydligen lyckats med alla dessa stackars infanterister?!
Generellt sett, krävs det ändock en del utbildning för att hamna i cockpit på en Mig/Il/Su, om man jämför med vad som krävs för en värnpliktig fotsoldat.
Då har man förmodligen också helt andra referensramar, jämfört med infanteristerna, och följaktligen svårare att övertyga om att en invasion av broderlandet är det enda rätta.
Citera
2022-03-03, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Mja, det största problemet Ryssland har är dels att man inte lyckas få ut modern och fungerande mtrl på förband och dels att man har väldigt svårt att få personal till deras motsvarighet för GSS/K. Det fungerar, och har fungerat på så sätt i Ryssland, att order kommer uppifrån om att uppnå viss bemanning. Därefter erbjuder man nån slags deal där dom skriver på för några månader och utlovas lön - och om man ändå inte lyckas få tillräckligt många så börjar man hota och tvinga. Det ger att i princip bara folk från de fattigaste delarna av Ryssland blir kontraktssoldater, och att Rysslands kontraktssoldater till stor del utgörs av personer som inte ens har genomfört en skjutövning med sin AK. Det speglas också i de som har gett upp, många är från dagestan, samara, etc. Det är verkligen inte personer som vi skulle kalla "tuffa", det är fattiga människor med låg utbildningsgrad som har utlovats en mindre summa pengar för att officerarna ska kunna skicka positiva besked uppåt.

Visst, det hade kanske fungerat att ha en rekryt-del av sin anfallsstyrka, men min uppfattning är att det är ganska uppblandat. Jag skulle gissa att det är därför som även de "bättre" förbanden inte heller lyckas särskilt bra.

Intressant. Med tuff menar jag att de, vad jag hört, är vältränade fysiskt och vana vid hårda levnadsvillkor. Dvs låga krav på levnadsstandard och orkar med fysiskt arbete.

Jag trodde att ryska "yrkessoldater" höll en högre klass men det bevisar tesen att hur en soldat rekryteras är en helt annan sak än hur den utbildas. Personalförsörjning (yrkes eller värnplikt) är en sak utbildning i sin uppgift är en helt annan.

Systemet du beskriver är typiskt korrupt, man skickar friserade siffror uppåt och högre ledning tror då att förbandet har (exempelvis) tillräcklig bemanning med kompetent personal när det i själva verket inte alls stämmer.

Dåligt utrustade, dålig utbildade och dåligt motiverade soldater är inte receptet på framgång. Lägg till hunger, kyla, förvirring och en vetskap om att man inte får hjälp om man blir skadad så blir det övertydligt att förbandens förmåga inte är något att hänga i julgranen.

Det känns nästan som att det är Ukrainas ev brist på förråd och förmåga att få fram rätt utrustning till rätt förband som kan fälla avgörandet till rysk sida, inte "ryssen" kompetens (även om angreppen från Krimhalvön verkar gå bättre jämfört med "Kiev fronten").
Citera
2022-03-03, 19:06
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
9000 stupade den första veckan, är nog siffror man får ta med en nypa salt, har jag på känn...
Det låter brutalt, men kan förstås vara sant om man betänker att merparten av manskapet verkar vara 19-/20-åringar som tror att de skall på en övning.
I dessa siffror kanske desertörer ingår? Då känns det mer rimligt.

Ja, detta är i allt väsentligt ett regelrätt krig, som det har utvecklat sig.
Försöket i Afghanistan visade sig bli ett utdraget och lågintensivt krig, och sovjeternas moral gick helt i botten, när de blev varse mujahedins behandling av tillfångatagna fiender. En inte helt ovanlig "avlivningsmetod", var att skära ett snitt runt midjan på sin fiende, och sedan helt sonika "klä av" honom huden på överkroppen.
Du kan ju tänka dig själv, vad det gör för stridsmoralen. Inte fan vill man riskera att bli tillfångatagen!?!

Ryssland per idag, har inte i närheten samma slagkraft som man en gång hade.
Dessutom verkar deras krigsmaskin vara väldigt fragmenterad. Bristen på koordination framstår som monumental.

Stinger-missiler kommer att bli mycket nyttiga för det ukrainska försvaret.
Så även våra pansarskott. P-skotten är bra, för de kan användas på nästan vad som helst.
Det går t.o.m att eliminera helikoptrar ganska enkelt, om skytten är tillräckligt van/skicklig.
Men just Stingers, kommer att hålla det ryska flygvapnet i defensiv position. Dessa missiler är lätta att bära, och hantera. När missilen väl fått låsning på sitt måls IR-signatur, är den svår att störa ut. Det vill till att Mig-, SU-förarna har laddat upp med ordentligt med facklor, samt släpper dessa i precis rätt tid.
En liten sekunds lucka bara, och Stingern får upp spåret...
Den är lika enkel, som dödlig.

Det har ju spekulerats en del i varför man inte använder sina luftburna styrkor mer, och en förklaring kan förstås vara rädslan för luftvärn. Men, jag börjar fundera på om det kan vara så, att det inte är lika lätt att dupera de ryska flygförarna, som man tydligen lyckats med alla dessa stackars infanterister?!
Generellt sett, krävs det ändock en del utbildning för att hamna i cockpit på en Mig/Il/Su, om man jämför med vad som krävs för en värnpliktig fotsoldat.
Då har man förmodligen också helt andra referensramar, jämfört med infanteristerna, och följaktligen svårare att övertyga om att en invasion av broderlandet är det enda rätta.

Facklor hjälper inte om det är den senaste versionen av Stinger. Snarare tvärtom.
Citera
2022-03-03, 19:07
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Förmodligen inställsamma ja-sägare, eller personer som delar samma uppfattning om läget.

En annan orsak är de tidigare militära framgångarna för Putin ( Tjetjenien-kriget II, Georgien, Krim, Syrien), dessa framgångar har fått regimen att överskatta sin egen förmåga, då de ställs inför en helt annan uppgift i det mycket stora landet Ukraina. Helt andra logistiska krav ställs på den militära organisationen dessutom behövs långt mer manskap än vid de tidigare krigen, vilket inkluderar omotiverade värnpliktssoldater.

Jag vet inte, men kanske förväntade sig Ryssland stöd av den ryskspråkiga minoritetsbefolkningen i östra och södra Ukraina. Det verkar som om den sluter upp på den ukrainska sidan. Är det någon som vet mer om detta?

Ja premissen som Ryssland kör på är ju att de ska befria de rysktalande ifrån nazisterna...

Jag har dagligen kontakt med rysktalande ifrån: Odessa Sumy Kiev Poltava och när det går även i Kharkiv.
Dessa är mer nationalistiska än någonsin och ett par av dem är med i striderna...alla avslutar videosamtal,telefonsamtal och text med Slava Ukraini
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in