Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag är inte gammal nog att minnas Afghanistankriget men där stupade 14500 soldater på 9 år. Nu kan det vara upp till 9000 på en vecka och enorma mängder förstörda fordon. Redan 30 helikoptrar och 30 flygplan. Detta känns som en helt annan typ av konflikt; ett regelrätt krig. Ryssland är nog också svagare än vad Sovjet var. Men intressant att det då var stinger-robotar som skapade problem för Ryssland och nu är det igen stinger-robotar. Verkar vara ett gammalt vapen.
9000 stupade den första veckan, är nog siffror man får ta med en nypa salt, har jag på känn...
Det låter brutalt, men kan förstås vara sant om man betänker att merparten av manskapet verkar vara 19-/20-åringar som tror att de skall på en övning.
I dessa siffror kanske desertörer ingår? Då känns det mer rimligt.
Ja, detta är i allt väsentligt ett regelrätt krig, som det har utvecklat sig.
Försöket i Afghanistan visade sig bli ett utdraget och lågintensivt krig, och sovjeternas moral gick helt i botten, när de blev varse mujahedins behandling av tillfångatagna fiender. En inte helt ovanlig "avlivningsmetod", var att skära ett snitt runt midjan på sin fiende, och sedan helt sonika "klä av" honom huden på överkroppen.
Du kan ju tänka dig själv, vad det gör för stridsmoralen. Inte fan vill man riskera att bli tillfångatagen!?!
Ryssland per idag, har inte i närheten samma slagkraft som man en gång hade.
Dessutom verkar deras krigsmaskin vara väldigt fragmenterad. Bristen på koordination framstår som monumental.
Stinger-missiler kommer att bli mycket nyttiga för det ukrainska försvaret.
Så även våra pansarskott. P-skotten är bra, för de kan användas på nästan vad som helst.
Det går t.o.m att eliminera helikoptrar ganska enkelt, om skytten är tillräckligt van/skicklig.
Men just Stingers, kommer att hålla det ryska flygvapnet i defensiv position. Dessa missiler är lätta att bära, och hantera. När missilen väl fått låsning på sitt måls IR-signatur, är den svår att störa ut. Det vill till att Mig-, SU-förarna har laddat upp med ordentligt med facklor, samt släpper dessa i precis rätt tid.
En liten sekunds lucka bara, och Stingern får upp spåret...
Den är lika enkel, som dödlig.
Det har ju spekulerats en del i varför man inte använder sina luftburna styrkor mer, och en förklaring kan förstås vara rädslan för luftvärn. Men, jag börjar fundera på om det kan vara så, att det inte är lika lätt att dupera de ryska flygförarna, som man tydligen lyckats med alla dessa stackars infanterister?!
Generellt sett, krävs det ändock en del utbildning för att hamna i cockpit på en Mig/Il/Su, om man jämför med vad som krävs för en värnpliktig fotsoldat.
Då har man förmodligen också helt andra referensramar, jämfört med infanteristerna, och följaktligen svårare att övertyga om att en invasion av broderlandet är det enda rätta.