2022-03-01, 21:17
  #433
Medlem
HejaFinlands avatar
Intressant artikel. Om det stämmer så kan det bli så att åtminstone truppen som kom från Vitryssland kan kollapsa i myteri, kapitulation, fanflykt och panik. Vi kan komma att se ett historiskt stort militärt nederlag. Vet någon hur många ryssar som gått in i Ukraina från Vitryssland? Hur många är där runt Kiev? (De tror jag är mest risk för ett sammanbrott). Är det tiotusentals?

https://www.france24.com/en/live-news/20220301-us-says-russian-advance-on-kyiv-stalled

Detta har jag undrat över. De sa 1/3 i början, Nu har de inte så mycket mer trupper att skicka in.

"The Pentagon believes that the advance of the 150,000-strong combat force Russia has committed to invading Ukraine -- around 80 percent of which has so far entered the country --"
Citera
2022-03-01, 21:33
  #434
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Ett Tyskland med försvarsmakt i relation med dess ekonomi och ett EU som kan stå på egna ben militärt låter inte så orealistiskt längre. USA skulle nog också vara nöjda om de kan koncentrera sig på Kina istället. Med tanke på den utannonserade stora Tyska satsningen.

Jag är inte ens övertygad om att de större tyska satsningarna skulle behövas för att göra rent hus med ryssarna i Ukraina. Om Sverige, men även Europa övriga småstater, gör sin respektive minityskland så kan Europa utan amerikansk inblandning rycka tänderna ur den ryska björnen i ett konventionellt krig.
Citera
2022-03-01, 22:27
  #435
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Jag är inte ens övertygad om att de större tyska satsningarna skulle behövas för att göra rent hus med ryssarna i Ukraina. Om Sverige, men även Europa övriga småstater, gör sin respektive minityskland så kan Europa utan amerikansk inblandning rycka tänderna ur den ryska björnen i ett konventionellt krig.
Ja utan tvekan, den ryska ekonomin är på samma nivå som Italien och har mer korruption.

Massor av pengar som skulle ha gått till matriel, underhåll, nya grejer osv har antagligen hamnat i Putins "vänners" fickor.
Alla blåser alla på olika nivåer.
Vara någon general eller dylikt de kommit på som blåst staten på riktigt mycket pengar i Ryssland, förmodligen bara toppen på isberget och den här killen var inte direkt diskret.

Den ryska värnplikten är skit och något som skrämmer många unga ryska pojkar.
Mobbning, supande officerare är vad man kan förvänta sig inte förekommande inslag.
Frågan är mycket man egentligen får träna på sina uppgifter, moralen är minst sagt dålig.

Det är ärligt talat tragiskt och jag tycker synd om de ryska män som måste gå igenom skiten.
De blir inte ens informerade vad de ska göra i Ukraina annat än att de ska rulla till Kiev.
Citera
2022-03-01, 22:42
  #436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Ryssland har redan förlorat fler soldater än vad USA gjorde i Irak och mer än dubbelt så många som Israel förlorade i oktoberkriget. Om ryssarna fortsätter så här i en vecka till, så har de förlorat lika många som Sovjetunionen förlorade på 10 år i Afganistan.

I procent stupade per dag, så har Rysslands förluster i stupade hittills varit högre än under slaget om Stalingrad.

Så det är inte så konstigt att man via signalspaningen har kunnat köra ryska soldater som skriker och gråter om vartannat och att ryssarna även har enorma problem med moralen, med soldater som tömmer tankarna på sina fordon för att slippa framrycka, soldater som plutons och t.o.m. kompanivis överger intakta fordon (med drivmedel och ammunition kvar) för att helt enkelt gå hem, en brigad i Vitryssland som genomförde myteri och vägrade att åka över gränsen och marinkårsförband som gjorde detsamma igår och vägrade att landstiga i närheten av Odessa.

Det mest substantiella som ryssarna verkar förmå nu är att beskjuta och bomba dem (både militärer och civila) från avstånd. D.v.s. inte olika serberna i Bosnien. Skillnaden här är så klart att Ryssland kommer att sättas under mycket hårdare tryck än Serbien och att Ukraina kommer att få ett massivt och ökande stöd från väst.

Idag som sagt MANPADS och pvrobotar, imorgon stridsflygplan och om några veckor kanske lend-lease med toppmodern västmateriel som bemannas av frivilliga, samtidigt som ukrainska soldater roteras ur linjerna för att utbildas på mera avancerade västsystem.



Ja, jag skulle aldrig sitta kvar i ett fordon som har fastnat i en trafikstockning, om jag vet att fienden kan nå mig. I Sverige så skulle man dock för det mesta (beroende på fordon så klart) kunna köra av vägen, in mellan eller under träd och maskera. Det ukrainska svartjorden är dock inte förlåtande så här års, när det inte har frusit till ordentligt.

Så Putler har nog precis som hans tyska ideologiska broder gjort samma misstag att både underskatta fienden och att inte ta höjd för de lokala väderleksförhållandena. Har inte Putin lärt sig av historien att man inte genomför en invasion i de delarna av världen förrän vårleran har torkat upp i juni?



Ja, det är lite ironiskt att Putins krigsmakt verkar vara en Potemkinkuliss.
Hur många är det egentligen som har dött?
Båda sidor drar väl till med egna dröm siffor så sanningen ligger väl kanske någonstans mitt i mellan.
Sen är det väl svårt att få en ordentlig översikt med ryska soldater som ligger på landsbygden eller i något dike.
Citera
2022-03-01, 22:57
  #437
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Hur många är det egentligen som har dött?
Båda sidor drar väl till med egna dröm siffor så sanningen ligger väl kanske någonstans mitt i mellan.
Sen är det väl svårt att få en ordentlig översikt med ryska soldater som ligger på landsbygden eller i något dike.

Det är nog rätt så många ryska döda soldater.
Av bilder man sett så är det skrämmande hur de dött
Citera
2022-03-01, 22:57
  #438
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är jag säker på att det gör. Men Putin trodde nog (Eller måste ha varit 100 % säker) att han skulle ta Kiev och hela östra Ukraina på 2 dagar och sedan skulle Ukraina kapitulera. Han måste ha en helt verklighetsfrånvänd verklighetsuppfattning. Undrar hur han tänker nu? Inser han att hanstrupper är mycket sämre än han var övertygad om? Eller skyller han det, inför sig själv, på något annat? Hemska USA?

Vad jag funderar på är att om han fick felaktig information före kriget får han det kanske nu också?

Hade han bara instillsam ja-sägare omkring sig för några veckor sedan har han det rimligen fortfarande.

Det kan mao vara fullt möjligt att han sitter vid sitt skrivbord och tror att allt går riktigt bra för de ryska styrkorna och att den ukrainska befolkningen hyllar de ryska soldaterna som befriare osv.
Citera
2022-03-01, 23:04
  #439
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Vad jag funderar på är att om han fick felaktig information före kriget får han det kanske nu också?

Hade han bara instillsam ja-sägare omkring sig för några veckor sedan har han det rimligen fortfarande.

Det kan mao vara fullt möjligt att han sitter vid sitt skrivbord och tror att allt går riktigt bra för de ryska styrkorna och att den ukrainska befolkningen hyllar de ryska soldaterna som befriare osv.

Kan det inte vara så att man medvetet ljugit för putin om hur pass bra militären är?
Jag tror nog han nu har fått reda på hur illa det är.
Citera
2022-03-01, 23:11
  #440
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Vad jag funderar på är att om han fick felaktig information före kriget får han det kanske nu också?
Hade han bara instillsam ja-sägare omkring sig för några veckor sedan har han det rimligen fortfarande.
Det kan mao vara fullt möjligt att han sitter vid sitt skrivbord och tror att allt går riktigt bra för de ryska styrkorna och att den ukrainska befolkningen hyllar de ryska soldaterna som befriare osv.

Säkert är det så, om han inte läser utländsk media för då får han ju en annan bild.
Citera
2022-03-01, 23:14
  #441
Medlem
SvaMp_s avatar
Vad är senaste rönen om flygplanen till Ukraina? Kom uppgifter att de skulle få 70 fighter Jets, sen läser jag att det las ner,

https://www.politico.com/news/2022/02/28/ukrainian-pilots-arrive-in-poland-to-pick-up-donated-fighter-jets-00012560

Jag hoppas verkligen det blir av.
Citera
2022-03-01, 23:18
  #442
Medlem
Den här artikeln var rätt bra: https://slate.com/news-and-politics/2022/02/ukraine-invasion-putin-is-ruling-alone.html

Omärkligt har Ryssland gått från en konventionell diktatur styrd av ett parti, till ett envälde. Putin var tidigare inte ensam om att styra, då staten hade maktdelning och rollfördelning. Detta har till stor del missats, inte bara i väst, utan även i Ryssland och det är först nu, efter att invasionen faktiskt skett, som polletten faller ner. Personstyrda envälden är både mer benägna att starta faktiska krig, och är avgjort mer inkompetenta och erratiska i sin krigföring.

Detta förklarar rätt många saker. Det förklarar varför Putins hot inte bara var ett hot, utan att han faktiskt avsåg invadera. Det förklarar också de senaste årens explicita hot mot andra länder, något som Ryssland, möjligtvis tillsammans med Nordkorea (som ju är en personstyrd diktatur). Sovjet hotade mig veterligen aldrig något annat land med kärnvapen och kärnvapenbalansen bestod i att kärnvapnen ö.h.t. fanns, dvs hotet var implicit. Inte explicit. Dagens Ryssland däremot, har hotat Danmark, Polen och sedan resten av Europa, NATO, världen i stort, med kärnvapen och "militärtekniska lösningar". Detta är kännetecknen för en personstyrd autokrati, inte en partistyrd med fungerande institutioner och maktdelning.

Enväldiga autokrater av detta slag försvinner i regel enbart om de dödas eller tvingas bort i en kupp. Jag har påpekat detta många gånger, i många år. Det finns egentligen ingenting vi kan förhandla med Putin om och det finns egentligen inga avtal som kan skrivas. Putin måste väck. Dödas, lönnmördas eller bekrigas. Svårare än så är det inte.

Vår situation är allvarlig och farlig, men jag vill påpeka att den inte blir bättre för att vi inte hjälper Ukraina. Putin ser både verkliga och inbillade oförrätter och han kommer se spöken av västligt "lägga näsan i blöt" alldeles oavsett om vi faktiskt hjälper Ukraina eller inte. Går det dåligt för Ryssland i kriget, så är det helt enkelt västs fel. Oavsett om väst är helt passivt eller ger massivt stöd. Därför bör Ryssland försvagas så mycket det bara går och det är väl rent krasst bättre för oss att han kör fast i Ukraina än i t.ex. Baltikum eller Polen. Situationen är så farlig, att man bör agera proaktivt och vid första bästa tillfälle försöka slå mot Putin. Sanktionerna både hjälper och hjälper inte. De hjälper för att göra Ryssland svagare och saboterar deras möjlighet till krigföring, men det kommer inte att hjälpa till att förkorta eller avsluta kriget, eller avsätta Putin.

Vi bör alltså ta tillfället i akt och öppet och dolt hjälpa Ukraina tills Ryssland är så svagt att man kan avsluta denna terrorstat en gång för alla. Ukraina bör förses med egna kärnvapen som terrorbalans, och sedan kvalificerat luftvärn, följt av en flygförbudszon, vilket effektivt gör att västmakterna kommer bekriga Ryssland direkt, på Ukrainsk makt. Sedan driver man ut ryssen ur Ukraina och fortsätter mot Moskva. Det är mycket viktigt att man inte avslutar med någon form av stilleståndslinje, det innebär bara att man skjuter upp problemet.
Citera
2022-03-01, 23:38
  #443
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är jag säker på att det gör. Men Putin trodde nog (Eller måste ha varit 100 % säker) att han skulle ta Kiev och hela östra Ukraina på 2 dagar och sedan skulle Ukraina kapitulera. Han måste ha en helt verklighetsfrånvänd verklighetsuppfattning. Undrar hur han tänker nu? Inser han att hanstrupper är mycket sämre än han var övertygad om? Eller skyller han det, inför sig själv, på något annat? Hemska USA?

Han trodde nog att Ukraina skulle ge upp direkt och att ledningen skulle avgå/fly ungefär som i korrupta småländer. Men Ukraina slåss mer decentraliserat och även om Kyiv faller så är landet stort och det räcker inte för att få kontroll. Att ungefär 90% av allt krigsmateriel man har där är gammalt skrot från kalla kriget gör det inte enklare. Det är fler fordon som övergetts pga haverier (en del har bränts efteråt av ukrainarna) än slagits ut av strider. Därtill kommer alla med soppatorsk som väntar på påfyllning.
Citera
2022-03-01, 23:50
  #444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Vad är senaste rönen om flygplanen till Ukraina? Kom uppgifter att de skulle få 70 fighter Jets, sen läser jag att det las ner,

https://www.politico.com/news/2022/02/28/ukrainian-pilots-arrive-in-poland-to-pick-up-donated-fighter-jets-00012560

Jag hoppas verkligen det blir av.
Det blir ikke noe av dette. Ble bestemt på Nato møtet i Polen i dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in