Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Istället för att rabbla en massa trams så kan du ta fram en enda källa som säger att storleken på penningmängden inte spelar roll för inflationen (KPI) som du påstod. (Eller att den kan öka hur mycket som helst utan inflation)
Varför skulle jag göra det? Det är ju bara ett falsarium.
Det är väl inte min sak att redogöra för dina fantasier.
Nu gör du igen som du alltid gör. Bara läser något ord och fantiserar ihop resten och tillskriver mig sörjan.
Jag säger exakt ingenstans att M1 inte har någon betydelse.
Ta och läs vad jag skrev istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Hela ekvationen för beräkning av "velocity" säger ju att inflationen påverkar "velocity" inte att "velocity" enbart påverkar inflationen. Tar vi VT=PT/M så säger ju ekvationen att priser påverkar velocity och att sjunkande "velocity" kan ske vid både deflation/inflation så "velocity" minskning/ökning kan ske oavsett prisförändringar. Dvs oavsett omsatt penningmängd så kan vi ha ökade/minskade priser.
Detta är i grunden feltänk. Alla dessa "påverkar" är inte sanna.
Det är bara en relation. Som alltid är giltig. Men den säger ingenting om att någon påverkar något annat.
Stiger M1 så finns det två andra parametrar som kan ta upp förändringarna utan att pris påverkas det minsta.
Har inte jag förklarat detta för dig tidigare?
Det jag pekar på är det mycket grova felet att en ökning i M1 skulle behöva leda till stigande priser.
Finns exakt inget som tvingar fram det.
Finns exakt inget som hindrar att priserna stiger om M1 ökar heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Anledningen till att vi har haft sjunkande "velocity" senaste 20 åren är pga snabb penningmängdstillväxt och att vi använder konsumentpriser för att "mäta" inflation (priser i ekvationen). Om du istället också använder priser på tillgångar så kommer du få en helt annan "velocity". (Eller en mer korrekt mätning av konsumentpriser).
Om värdet på valutan minskar kommer det genast att synas i konsumentpriser.
Borde gå att förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Edit: Och som jag sa, senaste tidens inflation är ett bevis om att hela tesen om minskad "velocity" leder till minskad inflation är felaktig.
KPIF-XE har knappt ökat förutom senaste mätningen. Och det indikerar att det är just energipriser som spökar. Och det är känt att de stiger pga att man i asien köper med ökad intensitet sedan knappt ett år tillbaka.
Då stiger priserna i EU då det råder underskott på fartyg som kan frakta LNG. Och pris på LNG frakt far iväg och därmed pris i EU.
Priserna på naturgas i USA hur inte alls stigit lika mycket.
Om det handlade om ökning av M1 borde väl naturgaspriserna i USA fara iväg lika mycket. Eller mer. Därmed är ditt påstående falsifierat.
En dylik sanity check gör man innan man far iväg och blint påstår saker.
Men du gör inte det. Utan bara far iväg och påstår saker. Bara för att det känns rätt behöver det inte vara rätt.