2022-02-05, 16:05
Medlem
Jag har gjort några observationer senaste veckorna.

En favorit i vårt hushåll är Eldorados frysta wokmix. Kanske den bästa mixen till ett bra pris. Men senaste veckorna så finns den inte i frysdisken. Det samma gäller för en god och prisvärd fruktmüsli, som inte finns i hyllorna medans den andra enklare sorten alltid finns tillgänglig. Detta har skett vid flera besök, så inte så att de varit slut vid något enstaka tillfälle.

En hypotes är att ökade priser på frukt och grönt har pressat marginalerna och att man då hellre pausar utbudet en stund en höjer priserna mot kund? Eller kan det vara från tillverkningssidan att man just nu inte producerar dessa för att tillgångsbristen gör att insatsvarorna hamnar i produkter med högre förädlingsvärde som dyra fruktbars, godis och liknande?

Jag undrar också om detta kommer att synas i SCBs KPI mått, om prisvärda varor försvinner eller minskar i tillgång så att konsumenter måste välja dyrare eller mindre prisvärda alternativ.

Kom gärna med era observationer och om ni upplevt något liknande.
Citera
2022-02-05, 16:32
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0moral

Jag undrar också om detta kommer att synas i SCBs KPI mått, om prisvärda varor försvinner eller minskar i tillgång så att konsumenter måste välja dyrare eller mindre prisvärda alternativ.

Kom gärna med era observationer och om ni upplevt något liknande.
Tycker det var en mycket intressant frågeställning.
Mitt spontana svar utan att alls veta är att det syns.
Men om en produkt blir dyrare och samtidigt i motsvarande grad bättre, är det inflation?
Jag menar om alla bilar går upp i pris med 200.000 kr i snitt bara för att de går på el, är det inflation?
Nä jag vet inte och jag undrar hur de gör för att mäta det i praktiken.
Citera
2022-02-05, 16:34
Medlem
Jango-fetts avatar
Det är matbrist i hela världen. Båtar står stilla
Citera
2022-02-05, 16:38
Bannlyst
Jag slutade nyligen köpa nötfärs och gick över till kycklingfärs istället, som är hälften så dyr och som känns mer hälsosam att äta.
Citera
2022-02-05, 17:36
Avslutad
Köpte kaffefilter till vår kaffemaskin häromdagen. Mycket länge (några år) låg det på 175kr, sen gick det upp till 195 för ca ett år sedan och nu 205kr. Så där har det verkligen dragit iväg. Ändå tror jag vi bara sett början på inflationen.
Citera
2022-02-05, 18:18
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jag slutade nyligen köpa nötfärs och gick över till kycklingfärs istället, som är hälften så dyr och som känns mer hälsosam att äta.

Men fy vad äckligt.

Jag har noterat en brist på festis och nudlar de senaste veckorna, men om det har med inflationen att göra vet jag inte.
Citera
2022-02-05, 18:25
Medlem
Jag har en Scamköp några meter ifrån där jag bor. I princip varenda vara har ökat med 1-10kr under senaste året. En påse mat, som jag köpte när jag flyttade hit, kostade då 100kr nu är det närmare 180kr. Och det händer ofta att något är slut. Inget jag upplevde förrut.
Citera
2022-02-05, 18:26
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Alla priser på dagligvaror rusar redan. Profitörerna, passar på höja avansen ytterligare och kan nu lämpligt skylla på höjda produktions- och distributionskostnader. Drakarna, inom dagligvaruhandeln, driver inflationen. ICA-handlarna, köper en sprillans M I L J Ö V Ä N L I G Tesla till, så att nya, röda Ferrarin i trippelgaraget inte skall sticka i ögonen för mycket.

Konsumenter som Gillar Läget: Dom i Den Välbeställda Mede klassen kunde inte bry sig mindre om de skenande dagligvarupriserna. Tvärtom, de välkomnar dem. De har problem varje månad hinna med elda månadsinkomsten.

Vi har innan Pan Demi'n handlat i hippa livsmedelshallar i sällskap med våra Vasastan-bekanta och de kollar aldrig hyllkantspriser. De hade slut på hårdost (det Smarta kylskåpet i belånade borätten vid Vasaparken skall ha pingat deras iPhone) så då går de till manu ella Ostavdelningen och beordrar en bit utan fråga om kilopriset.

De resurssvaga går redan på knäna medan De Rika är nöjda med att vad de kallar "...patrasket som röstar brunt" får pisk ekonomiskt.
Citera
2022-02-05, 18:38
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Löfbergs Lila kostar 50 kr på Ica just nu. Var kanske 1 månad sen det låg under 40 kr. Vad fan?
Citera
2022-02-05, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachineHeadXXX
Löfbergs Lila kostar 50 kr på Ica just nu. Var kanske 1 månad sen det låg under 40 kr. Vad fan?
men det är ju bara en tiiiiiiiiiiiia
Citera
2022-02-05, 18:51
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Jojo, men man måste kunna ge ett exempel till tråden.
Citera
2022-02-05, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222

Eller 25% som man beräknar inflation med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto