2022-03-01, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Uh, hemska tanke om ölen skulle gå upp 3 kr per burk. Då skulle man ju bli ruinerad.
Alternativet är att spara in på tandkräm, schampoo och andra onödiga utgifter.

Det finns mycket fåfänga man kan vara utan ja!
Citera
2022-03-01, 18:37
Avslutad
"Pågens färska korvbröd" kostade 33:- för ett 8-pack i lågprisbutiken idag. Sen 8:- för plastpåsen..

Sen kommer inflationen nog driva upp priset mer under våren.
Citera
2022-03-01, 18:59
Medlem
Sonny00s avatar
Kaffe har blivit ohemult dyrt. På vardagarna dricker jag det bara på jobbet, men jag vill ju gärna ha ett par koppar på lördag och söndag också. Jag funderar allvarligt på att ta mig till jobbet på helgmorgnarna och fylla termosen från kaffeautomaten där.
Citera
2022-03-01, 19:00
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
"Pågens färska korvbröd" kostade 33:- för ett 8-pack i lågprisbutiken idag. Sen 8:- för plastpåsen..

Finns det verkligen folk som inte har med egen kasse till butiken?
Citera
2022-03-01, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachineHeadXXX
Löfbergs Lila kostar 50 kr på Ica just nu. Var kanske 1 månad sen det låg under 40 kr. Vad fan?
Just kaffet har jag också reagerat på. Jag uppskattar prisökningen till nästan 50% på ett år.
Citera
2022-03-01, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varför skulle jag göra det? Det är ju bara ett falsarium.
Det är väl inte min sak att redogöra för dina fantasier.
Nu gör du igen som du alltid gör. Bara läser något ord och fantiserar ihop resten och tillskriver mig sörjan.

Jag säger exakt ingenstans att M1 inte har någon betydelse.

Ta och läs vad jag skrev istället.

Exakt så här skrev du: "Penningmängden kan öka hur mycket som helst utan att det leder till några prisökningar/inflation."

Och så här skrev jag på det du citera ovan: "Istället för att rabbla en massa trams så kan du ta fram en enda källa som säger att storleken på penningmängden inte spelar roll för inflationen (KPI) som du påstod. (Eller att den kan öka hur mycket som helst utan inflation)"

Hur är detta mina fantasier? Fram med en källa att penningmängden kan öka hur mycket som helst utan prisökningar/inflation, en enda källa!!!!

Citat:
Detta är i grunden feltänk. Alla dessa "påverkar" är inte sanna.

Det är bara en relation. Som alltid är giltig. Men den säger ingenting om att någon påverkar något annat.

Stiger M1 så finns det två andra parametrar som kan ta upp förändringarna utan att pris påverkas det minsta.
Har inte jag förklarat detta för dig tidigare?

Det jag pekar på är det mycket grova felet att en ökning i M1 skulle behöva leda till stigande priser.
Finns exakt inget som tvingar fram det.
Finns exakt inget som hindrar att priserna stiger om M1 ökar heller.

Det skrev du inte du skrev: "Men om omsatt penningmängd ökar mer än produktiviteten så lär det leda till prisökningar/inflation.". Ihop med att enligt det jag citerar ovan där du påstår att penningmängdsökning inte spelar någon roll så säger du ju nu emot dig själv. Argumenterar du emot dig själv nu också? Eller är det olika skriver som inte har koll på vad de andra skriver?

Hela idén om velocity of money som en inflationsdrivare har ju visat sig vara totalt fel vilket vi kan se sedan Covid-19 slog till i ekonomin (framförallt i t.ex USA). Omsättningshastigheten gick ner och inflationen upp. Konstigt va? Penningmängdsökning=inflation. Prisförändringar av omsättningshastighetsförändringar=hög/lågkonjunktur.

Citat:
Om värdet på valutan minskar kommer det genast att synas i konsumentpriser.
Borde gå att förstå.

Skrev inte något om motsatsen. Jag säger att mätningen av konsumentpriser är felaktig. Samt att fokus på konsumentpriser är direkt felaktig då det inte bara är i konsumentpriser man kan se tecken på inflation. Man måste bredda mätningen om man vill kunna närma sig att mäta inflationens effekter.

Citat:
KPIF-XE har knappt ökat förutom senaste mätningen. Och det indikerar att det är just energipriser som spökar. Och det är känt att de stiger pga att man i asien köper med ökad intensitet sedan knappt ett år tillbaka.
Då stiger priserna i EU då det råder underskott på fartyg som kan frakta LNG. Och pris på LNG frakt far iväg och därmed pris i EU.
Priserna på naturgas i USA hur inte alls stigit lika mycket.

Om det handlade om ökning av M1 borde väl naturgaspriserna i USA fara iväg lika mycket. Eller mer. Därmed är ditt påstående falsifierat.

En dylik sanity check gör man innan man far iväg och blint påstår saker.
Men du gör inte det. Utan bara far iväg och påstår saker. Bara för att det känns rätt behöver det inte vara rätt.

Vad fan yrar du om? Jag skrev "Och som jag sa, senaste tidens inflation är ett bevis om att hela tesen om minskad "velocity" leder till minskad inflation är felaktig.". På vilket sett svarar du på det jag skrev genom att yra om naturgas?

Menar du att skillnader mellan utbud/efterfrågan med medföljande prisförändringar skulle vara ett bevis på att tesen om "velocity" och inflation fortfarande är intakt? Ditt inlägg har noll logik och ingen poäng alls. Sen skriva om "sanity check"? Har du tappat det helt?

Då vi även inte har samma valuta i hela världen (och samma penningmängdsökning) samt exakt likadana ekonomier (olika i konsumtions/produktionsmönster) så slår ju även inflationen (prisförändringar som följd av inflationen) olika beroende på just penningmängsökningar samt hur ekonomin i detta land ter sig. Börja babbla om skillnader mellan USA och EU är bara så korkat att jag knappt orkar förklara för dig.

Jag vet inte riktigt om du har en agenda eller om du bara är begränsad av andra anledningar.
Citera
2022-03-01, 20:23
Medlem
Citat:
Nej. Du verkar inte ha förstått att du befinner dig i en forumsdel för nationalekonomi. Och att begagna sig av etablerade principer är inte tomma påståenden.

Det du gör är på nivån att knalla in i ett forum om bilar och förneka att det finns växellådor i bilar.

Jag använder mig av en känd relation. https://www.investopedia.com/insights/what-is-the-quantity-theory-of-money/

Det följer ur relationen ovan. Beräknas enligt:
Velocity of Money = GDP ÷ Money Supply

Där money supply för SEK är M1.

Velocity för SEK redovisas inte vad jag känner till. Man får räkna själv. Inget komplicerat dock.
För USD beräknar dock FED
https://fred.stlouisfed.org/series/M1V
Här kan man se hur velocity faller sedan 2007.
Och faller speciellt mycket sedan 2020. M1 ökar då men omsatt M1 ökar inte alls drastiskt.

Velocity är en enhetslös relation. Multiplicerar du det med M1 så får du omsatt M1. Under den givna perioden.
https://fred.stlouisfed.org/graph/?g=Mxyn
Här kan man se at 2020 Q2 så rasade omsatt M1 för USD. Och det sammanfaller också med BNP-ras.

Omsatt M1 motsvarar BNP under den angivna perioden.

Och här länkar du till kvantitetsteorin som just säger att ökad penningmängd ger ökade priser. Om MV=PT så ökar ju priserna om V och T är konstanta och M ökar, eller? Idiot.........
Citera
2022-03-01, 20:53
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Kaffe har blivit ohemult dyrt. På vardagarna dricker jag det bara på jobbet, men jag vill ju gärna ha ett par koppar på lördag och söndag också. Jag funderar allvarligt på att ta mig till jobbet på helgmorgnarna och fylla termosen från kaffeautomaten där.

Haha! Du kanske skulle söka till en ny upplaga av Superspararna
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-03-01 kl. 20:57.
Citera
2022-03-01, 21:02
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Skulle tro att det stämmer på elektronik o produkter producerade i asien.

Exakt - gammal sanning, och fortfarande sant. MEN "liksoms" noll på "alla varor" bara löjligt.

Sam: har själv slutat "debattera" med hen - uppenbart regimtroll. Trodde inte regimen i det här landet höll på med sånt. Kanske är det en villkorad deal för plats på boende för folk med grav asperger - vad vet jag...???
Citera
2022-03-02, 00:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Uh, hemska tanke om ölen skulle gå upp 3 kr per burk. Då skulle man ju bli ruinerad.
Alternativet är att spara in på tandkräm, schampoo och andra onödiga utgifter.
Verkar det inte enklare att arbeta över en minut eller så per burk man skall köpa.

Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Det tycker jag du ska! det är nog det enda jobbet jag gjort i mitt liv som känts meningsfullt på riktigt.
Visar sig att "mening" har ett ekonomiskt värde. https://dilbert.idg.se/dil20220222.gif
Senast redigerad av liksom-fb 2022-03-02 kl. 00:43.
Citera
2022-03-02, 00:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Och här länkar du till kvantitetsteorin som just säger att ökad penningmängd ger ökade priser.
Nej det säger den inte. Den säger att om M ändras så ändras 1-3 av de andra parametrarna på något sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Om MV=PT så ökar ju priserna om V och T är konstanta och M ökar, eller? Idiot.........
Finns exakt inget som säger att någon parameter skall vara konstant. Vem har lurat i dig det??
Citera
2022-03-02, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet

kostar en plastpase atta spann i sverige? snacka om u-land haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in