2022-02-21, 13:17
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Enligt SVT har liftkorten ökat extremt i pris. Är det efterfrågan eller inflation som ligger bakom?

Det är väl en fråga om kostnader i ena änden o vad folk är villiga att betala.

När det gäller liftkort så har pandemins reseredaktioner gjort det möjligt att höja priset.
Citera
2022-02-21, 13:22
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Vi kan använda prisökning som ord för prisökning. Vi behöver inte använda inflation, som ursprungligen har en annan innebörd. Det blir lätt missförstånd annars.

Prisökning är ett resultat av inflation. Som beror på minskat värde på pengarna, oftast pga av ökad penningmängd.

O penningmängden har ökat markant de senaste åren. Men även innan igenom utlåning utan täckning.
Citera
2022-02-21, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Prisökning är ett resultat av inflation. Som beror på minskat värde på pengarna, oftast pga av ökad penningmängd.

O penningmängden har ökat markant de senaste åren. Men även innan igenom utlåning utan täckning.

Jag håller med dig, fast det är inte så ordet definieras numera;
https://www.riksbank.se/sv/penningpo...-ar-inflation/
Citera
2022-02-24, 20:48
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Vi kan använda prisökning som ord för prisökning. Vi behöver inte använda inflation, som ursprungligen har en annan innebörd. Det blir lätt missförstånd annars.

Ja, det är helt ok med mig. Jag vill inte förvirra någon.
Citera
2022-02-28, 13:31
Medlem
SocialtKontrakts avatar
ICA-handlare: ”Prisökningar att vänta på i princip allt” https://omni.se/icahandlare-prisokni...-allt/a/WjBqxa

Citat:
Andreas Mattsson, ställföreträdande handlare på Ica Maxi i Kungsbacka, vittnar om att leverantörer har aviserat prisökningar framöver på ”i princip allt”. Det som ligger bakom är leverans- och drivmedelskostnaderna, uppger Mattson för Expressen.
Citera
2022-02-28, 18:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Penningmängden kan öka hur mycket som helst utan att det leder till några prisökningar/inflation.

Men om omsatt penningmängd ökar mer än produktiviteten så lär det leda till prisökningar/inflation.

Men omsatt penningmängd ökar inte speciellt mycket. Velocity faller och speciellt de senaste två åren har den rasat kraftigt.
Citera
2022-02-28, 18:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Men om omsatt penningmängd ökar mer än produktiviteten så lär det leda till prisökningar/inflation.

Det här är bara tomma påståenden. Hur går det till? Kan du redogöra för det, tack!

Citat:
Men omsatt penningmängd ökar inte speciellt mycket. Velocity faller och speciellt de senaste två åren har den rasat kraftigt.

Kan du redogöra för hur man entydigt räknar ut omsatt penningmängd respektive velocity? Tack!
Citera
2022-02-28, 19:13
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Penningmängden kan öka hur mycket som helst utan att det leder till några prisökningar/inflation.

Rent krasst så kan man konstatera att medelklassen får mindre för lönen.

Mindre drivmedel till bilen.
Mindre el till hushållet.
Mindre mat i matkassen.
Mindre prylar från IKEA.

Covid propagandan har hållit tillbaka lönerna.

Men de är glada för att det ännu är billigt att låna.
Citera
2022-02-28, 22:54
Medlem
Citat:

Hela ditt inlägg är ju en enda stor motsägelse.

Vi har högre "inflation" (använder KPI för sakens skull) än på väldigt mycket länge samtidigt som du säger att omsättningshastigheten på pengar har minskat och att du påstår att det bara är omsatta pengar som leder till inflation. Hur fan får du ihop detta? Ibland undrar jag om du är anställd av någon för att sprida lögner på detta forum.

Edit: kom på att jag inte orkar diskutera med dig.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2022-02-28 kl. 23:01.
Citera
2022-02-28, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek

Vi har högre "inflation" (använder KPI för sakens skull) än på väldigt mycket länge samtidigt som du säger att omsättningshastigheten på pengar har minskat och att du påstår att det bara är omsatta pengar som leder till inflation. Hur fan får du ihop detta? Ibland undrar jag om du är anställd av någon för att sprida lögner på detta forum.

Passande meme
https://www.pinterest.com/pin/444167582000366896/

Jag tror energinflationen kan få en boost nu med kriget, det som följer blir inflation excl energi.
Citera
2022-03-01, 00:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Rent krasst så kan man konstatera att medelklassen får mindre för lönen.

Mindre drivmedel till bilen.
Mindre el till hushållet.
Mindre mat i matkassen.
Mindre prylar från IKEA.

Covid propagandan har hållit tillbaka lönerna.

Men de är glada för att det ännu är billigt att låna.
Nej, reallönerna har ökat. Bara kolla data från medlingsinstitutet. (Är det du skriver baserat på mätdata eller vad du känner i hela kroppen)?
Jag listade reallöneökningarna från medlingsinstitutet här i tråden (eller om det var en granntråd) för några veckor sedan.

Nu ser jag att Okt, Nov, Dec har uppvisat minusvärden. Och det är inte så förvånande, Då KPI och KPIF ökat.
Så det kan mycket väl bli ett "oår". Det första sedan 1995.
Men när fraktraterna och energipriserna faller tillbaka får vi igen det.

Just varu-inflationen har varit ca 0 i massor med år. Så speciellt för varor har våra löner ökat mycket.

Det är troligen så att folk bara tar de lägre priserna för givna och jämrar sig för de få priser som ökar.
Citera
2022-03-01, 00:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nej. Du kommer inte kunna peka ut en enda.

Citat:
Omsättningshastigheten för M1 har minskat i massor med år. Det är helt konsistent med det jag skriver.
M1 har ökat i massor med år. Det är helt konsistent med det jag skriver.
M1 har ökat mer än omsättningshastigheten minskat. Det är helt konsistent med det jag skriver.
Denna ökning är större än produktivitetsökningen varvid vi får en liten uppmät KPI-ökning. Det är helt konsistent med det jag skriver.

Just sista åren har M1 ökat mer än vanligt. Och omsättningshastigheten minskat mer än vanligt. Det är helt konsistent med det jag skriver.

Du kommer inte hitta någon motsägelse alls.
Förklaringen till varför du kommer misslyckas kommer nedan.
Citat:
Du struntar i att läsa vad som står. Läser några ord och hittar på en betydelse. Som inte stämmer med vad jag skrivit.
Sedan argumenterar du emot det du fantiserat ihop att jag skrivit. Kallas att skapa halmgubbar.
Dock tror inte jag du gör detta avsiktligt. Du bara inte kan läsa vad som står. Svag läsförståelse helt enkelt. Du kan antagligen förbättra det. Men du måste nog erkänna för dig själv att du behöver bättra dig.

-----------------------------
FED har utmärkta grafer. Man kan även göra matematiska operationer mellan det. Jag gjorde det för att få fram omsatt M1 som vanligen inte redovisas. Genom att använda M1 och velocity för M1.
Jag länkade in den i den här tråden eller en annan inflationstråd för någon vecka sedan.

(Det var ju fakta så den bara förbigicks med kompakt tystnad. Fakta står ju inte så högt i kurs här i trådarna. Men leta rätt på den så kan du se skillnaden mellan M1 och omsatt M1).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in