2022-03-01, 00:43
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, reallönerna har ökat. Bara kolla data från medlingsinstitutet. (Är det du skriver baserat på mätdata eller vad du känner i hela kroppen)?
Jag listade reallöneökningarna från medlingsinstitutet här i tråden (eller om det var en granntråd) för några veckor sedan.

Nu ser jag att Okt, Nov, Dec har uppvisat minusvärden. Och det är inte så förvånande, Då KPI och KPIF ökat.
Så det kan mycket väl bli ett "oår". Det första sedan 1995.
Men när fraktraterna och energipriserna faller tillbaka får vi igen det.

Just varu-inflationen har varit ca 0 i massor med år. Så speciellt för varor har våra löner ökat mycket.

Det är troligen så att folk bara tar de lägre priserna för givna och jämrar sig för de få priser som ökar.

Skulle tro att det stämmer på elektronik o produkter producerade i asien.
Citera
2022-03-01, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej. Du kommer inte kunna peka ut en enda.

Omsättningshastigheten för M1 har minskat i massor med år. Det är helt konsistent med det jag skriver.
M1 har ökat i massor med år. Det är helt konsistent med det jag skriver.
M1 har ökat mer än omsättningshastigheten minskat. Det är helt konsistent med det jag skriver.
Denna ökning är större än produktivitetsökningen varvid vi får en liten uppmät KPI-ökning. Det är helt konsistent med det jag skriver.

Just sista åren har M1 ökat mer än vanligt. Och omsättningshastigheten minskat mer än vanligt. Det är helt konsistent med det jag skriver.

Du kommer inte hitta någon motsägelse alls.
Förklaringen till varför du kommer misslyckas kommer nedan.

Du struntar i att läsa vad som står. Läser några ord och hittar på en betydelse. Som inte stämmer med vad jag skrivit.
Sedan argumenterar du emot det du fantiserat ihop att jag skrivit. Kallas att skapa halmgubbar.
Dock tror inte jag du gör detta avsiktligt. Du bara inte kan läsa vad som står. Svag läsförståelse helt enkelt. Du kan antagligen förbättra det. Men du måste nog erkänna för dig själv att du behöver bättra dig.

-----------------------------
FED har utmärkta grafer. Man kan även göra matematiska operationer mellan det. Jag gjorde det för att få fram omsatt M1 som vanligen inte redovisas. Genom att använda M1 och velocity för M1.
Jag länkade in den i den här tråden eller en annan inflationstråd för någon vecka sedan.

(Det var ju fakta så den bara förbigicks med kompakt tystnad. Fakta står ju inte så högt i kurs här i trådarna. Men leta rätt på den så kan du se skillnaden mellan M1 och omsatt M1).

Istället för att rabbla en massa trams så kan du ta fram en enda källa som säger att storleken på penningmängden inte spelar roll för inflationen (KPI) som du påstod. (Eller att den kan öka hur mycket som helst utan inflation)

Hela ekvationen för beräkning av "velocity" säger ju att inflationen påverkar "velocity" inte att "velocity" enbart påverkar inflationen. Tar vi VT=PT/M så säger ju ekvationen att priser påverkar velocity och att sjunkande "velocity" kan ske vid både deflation/inflation så "velocity" minskning/ökning kan ske oavsett prisförändringar. Dvs oavsett omsatt penningmängd så kan vi ha ökade/minskade priser.

Anledningen till att vi har haft sjunkande "velocity" senaste 20 åren är pga snabb penningmängdstillväxt och att vi använder konsumentpriser för att "mäta" inflation (priser i ekvationen). Om du istället också använder priser på tillgångar så kommer du få en helt annan "velocity". (Eller en mer korrekt mätning av konsumentpriser).

Edit: Och som jag sa, senaste tidens inflation är ett bevis om att hela tesen om minskad "velocity" leder till minskad inflation är felaktig.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2022-03-01 kl. 07:21.
Citera
2022-03-01, 17:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det här är bara tomma påståenden.
Nej. Du verkar inte ha förstått att du befinner dig i en forumsdel för nationalekonomi. Och att begagna sig av etablerade principer är inte tomma påståenden.

Det du gör är på nivån att knalla in i ett forum om bilar och förneka att det finns växellådor i bilar.

Citat:
Hur går det till? Kan du redogöra för det, tack!
Jag använder mig av en känd relation. https://www.investopedia.com/insights/what-is-the-quantity-theory-of-money/

Citat:
Kan du redogöra för hur man entydigt räknar ut omsatt penningmängd respektive velocity? Tack!
Det följer ur relationen ovan. Beräknas enligt:
Velocity of Money = GDP ÷ Money Supply

Där money supply för SEK är M1.

Velocity för SEK redovisas inte vad jag känner till. Man får räkna själv. Inget komplicerat dock.
För USD beräknar dock FED
https://fred.stlouisfed.org/series/M1V
Här kan man se hur velocity faller sedan 2007.
Och faller speciellt mycket sedan 2020. M1 ökar då men omsatt M1 ökar inte alls drastiskt.

Velocity är en enhetslös relation. Multiplicerar du det med M1 så får du omsatt M1. Under den givna perioden.
https://fred.stlouisfed.org/graph/?g=Mxyn
Här kan man se at 2020 Q2 så rasade omsatt M1 för USD. Och det sammanfaller också med BNP-ras.

Omsatt M1 motsvarar BNP under den angivna perioden.
Citera
2022-03-01, 17:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Istället för att rabbla en massa trams så kan du ta fram en enda källa som säger att storleken på penningmängden inte spelar roll för inflationen (KPI) som du påstod. (Eller att den kan öka hur mycket som helst utan inflation)
Varför skulle jag göra det? Det är ju bara ett falsarium.
Det är väl inte min sak att redogöra för dina fantasier.
Nu gör du igen som du alltid gör. Bara läser något ord och fantiserar ihop resten och tillskriver mig sörjan.

Jag säger exakt ingenstans att M1 inte har någon betydelse.

Ta och läs vad jag skrev istället.

Citat:
Hela ekvationen för beräkning av "velocity" säger ju att inflationen påverkar "velocity" inte att "velocity" enbart påverkar inflationen. Tar vi VT=PT/M så säger ju ekvationen att priser påverkar velocity och att sjunkande "velocity" kan ske vid både deflation/inflation så "velocity" minskning/ökning kan ske oavsett prisförändringar. Dvs oavsett omsatt penningmängd så kan vi ha ökade/minskade priser.
Detta är i grunden feltänk. Alla dessa "påverkar" är inte sanna.

Det är bara en relation. Som alltid är giltig. Men den säger ingenting om att någon påverkar något annat.

Stiger M1 så finns det två andra parametrar som kan ta upp förändringarna utan att pris påverkas det minsta.
Har inte jag förklarat detta för dig tidigare?

Det jag pekar på är det mycket grova felet att en ökning i M1 skulle behöva leda till stigande priser.
Finns exakt inget som tvingar fram det.
Finns exakt inget som hindrar att priserna stiger om M1 ökar heller.

Citat:
Anledningen till att vi har haft sjunkande "velocity" senaste 20 åren är pga snabb penningmängdstillväxt och att vi använder konsumentpriser för att "mäta" inflation (priser i ekvationen). Om du istället också använder priser på tillgångar så kommer du få en helt annan "velocity". (Eller en mer korrekt mätning av konsumentpriser).
Om värdet på valutan minskar kommer det genast att synas i konsumentpriser.
Borde gå att förstå.

Citat:
Edit: Och som jag sa, senaste tidens inflation är ett bevis om att hela tesen om minskad "velocity" leder till minskad inflation är felaktig.
KPIF-XE har knappt ökat förutom senaste mätningen. Och det indikerar att det är just energipriser som spökar. Och det är känt att de stiger pga att man i asien köper med ökad intensitet sedan knappt ett år tillbaka.
Då stiger priserna i EU då det råder underskott på fartyg som kan frakta LNG. Och pris på LNG frakt far iväg och därmed pris i EU.
Priserna på naturgas i USA hur inte alls stigit lika mycket.

Om det handlade om ökning av M1 borde väl naturgaspriserna i USA fara iväg lika mycket. Eller mer. Därmed är ditt påstående falsifierat.

En dylik sanity check gör man innan man far iväg och blint påstår saker.
Men du gör inte det. Utan bara far iväg och påstår saker. Bara för att det känns rätt behöver det inte vara rätt.
Citera
2022-03-01, 17:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Skulle tro att det stämmer på elektronik o produkter producerade i asien.
Prisökningarna på varor har varit nära 0 i många år i Sverige. Det gäller varor som vi köper. Några stiger några faller.
För tjänster däremot har det varit prisökningar. Det är inget konstigt. Iom att stigande lönekostnader slår igenom på priset direkt. Därför stiger pris på tjänster ungefär lika mycket som löner.
Citera
2022-03-01, 18:15
Medlem
Manissas avatar
Jag har slutat köpa grönt, jag odlar sallat i fönsterkarmarna istället, priset per huvud föll från 40kr för ett huvud till 5kr.

Jag har slutat handla bröd och äter gröt istället.

Jag kör inte bil om jag absolut måste, vilket resulterar i att jag inte längre går på museum, besöker event osv.

Jag arbetar som Kontaktperson åt utsatta vid sidan om mitt kneg och för att fortsätta ha pengar att göra något när vi ses så har jag fått trycka ihop 3st på en dag för att jag inte ska behöva lägga hela omkostnadsersättningen på bensin, hade varit 20kr per person & månad för att hitta på något kul annars. Hade det inte gått så hade jag fått sluta arbeta med detta. Tråkigt för redan utsatta grupper.

Jag äter snabbmat (någon nice burgare från ett fint ställe) en gång i månaden nu, innan så gick vi ut och åt hela familjen 2-3 gånger i månaden.

Levnadsstandarden har helt klart sjunkit markant senaste året.

Jag är tyvärr en av de "Stackars människor" som den Socialdemokratiskt Riksdagspolitikern Teres Lindberg hånar 4minuter in i detta video klipp
https://www.youtube.com/watch?v=euSjqrvVKew
Citera
2022-03-01, 18:15
Medlem
Man märker det när man tankar, betalar elräkningen.

Men även del mat som kaffe och kött är ju dyrare.

Än så länge muttrar jag bara, men höjs priset på öl då gör jag en Greta.
Citera
2022-03-01, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa

Jag arbetar som Kontaktperson åt utsatta vid sidan om mitt kneg

Ursäkta OT... men hur funkar detta??
Citera
2022-03-01, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man märker det när man tankar, betalar elräkningen.

Men även del mat som kaffe och kött är ju dyrare.

Än så länge muttrar jag bara, men höjs priset på öl då gör jag en Greta.
Uh, hemska tanke om ölen skulle gå upp 3 kr per burk. Då skulle man ju bli ruinerad.
Alternativet är att spara in på tandkräm, schampoo och andra onödiga utgifter.
Citera
2022-03-01, 18:25
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursäkta OT... men hur funkar detta??

Kommunen & socialförvaltningen har detta inom respektive kommun. Kontakta din kommun om du är intresserad.

Uppdraget är att "vara en medmänniska" sen kan det vara folk i alla åldrar från 6-90år har jag iaf arbetat med. Friska, funktionsnedsättningar, jobbiga hemförhållanden, ja allt du kan tänka dig faktiskt.

Allt från att gå och fika, bio med kids som har det tufft, ta en promenad med en tant i en park på söndagarna. Hänga med någon som behöver sällskap att spela golf. Det är ett väldigt väldigt trevligt och givande arbete när man träffar rätt brukare att jobba med.

Edit: Fått många vänner för livet, träffat otroligt mycket människor, lärt mig extremt mycket om världen,
Det är även ett perfekt extra jobb om man studerar tex.

Glömde även tillägga att du får ett skattefritt arvode som baseras på nått basprisbelopp och är i relation till hur svårt uppdraget är. Sen får du en omkostnadsersättning som är till för att finansiera det ni gör och kostnaderna runt om det.
Senast redigerad av Manissa 2022-03-01 kl. 18:27.
Citera
2022-03-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Kommunen & socialförvaltningen har detta inom respektive kommun. Kontakta din kommun om du är intresserad.

Uppdraget är att "vara en medmänniska" sen kan det vara folk i alla åldrar från 6-90år har jag iaf arbetat med. Friska, funktionsnedsättningar, jobbiga hemförhållanden, ja allt du kan tänka dig faktiskt.

Allt från att gå och fika, bio med kids som har det tufft, ta en promenad med en tant i en park på söndagarna. Hänga med någon som behöver sällskap att spela golf. Det är ett väldigt väldigt trevligt och givande arbete när man träffar rätt brukare att jobba med.

Edit: Fått många vänner för livet, träffat otroligt mycket människor, lärt mig extremt mycket om världen,
Det är även ett perfekt extra jobb om man studerar tex.

Tack!

Jag kommer snart att kunna sluta arbeta men vill ha lite konstruktiva grejer att syssla med och inte bara sitta och handla på börsen.

Tror en sådan grej kan passa mig lite. Funderat på ericshjälpen eller annat volontärarbete.

Behöver ingen kosing, men får plats i kalendern liksom.
Citera
2022-03-01, 18:30
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Tack!

Jag kommer snart att kunna sluta arbeta men vill ha lite konstruktiva grejer att syssla med och inte bara sitta och handla på börsen.

Tror en sådan grej kan passa mig lite. Funderat på ericshjälpen eller annat volontärarbete.

Behöver ingen kosing, men får plats i kalendern liksom.

Det tycker jag du ska! det är nog det enda jobbet jag gjort i mitt liv som känts meningsfullt på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in