2022-10-08, 04:05
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Problemet med att börja snåla på maten rejält och köpa billigt, är att det är väldigt osunt.
Det beror väl på hur man tänker. Att köpa mer bönor och linser exempelvis, och mer grönt efter säsong, är knappast osunt.
Citera
2022-10-08, 12:03
Medlem
Min lokala ICA har kampanjpeiser ofta, 4 för 100 och ibland 3 för 89
Citera
2022-10-08, 15:30
Medlem
Lidls färdigrätter för 17.50 kr hade ett ok pris mot vad man får kvalitetsmässigt och mängdmässigt. Då kunde man köpa två sådana och bli rejält mätt (2x400g). Nu är det bojkott av alla färdigrätter.
Citera
2022-10-08, 17:09
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
Lidls färdigrätter för 17.50 kr hade ett ok pris mot vad man får kvalitetsmässigt och mängdmässigt. Då kunde man köpa två sådana och bli rejält mätt (2x400g). Nu är det bojkott av alla färdigrätter.
Undrar vad tillverkarna stoppar i dessa lådor för att gå runt?
Citera
2022-10-08, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Proteinpulver från 169 till 269 på en månad

Ja 42% sedan jag handlade senast.
Citera
2022-10-08, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Man kan ju se det positivt också. Hur mycket värre kan det bli? Kronan har redan försvagats, kan (bör) inte bli mycket värre där. Elpriserna är redan höga, inte kan det dra iväg så ofantligt mycket mer? Även om det har ökat så är det inte katastrof och om det stannar här runtomkring så bör de förmodade något högre löneökningarna snart göra det någorlunda lika billigt som tidigare.

Det brukar kunna hamna runt 25% arbetslöshet, 25-30% nedgång på fastigheter, och inflationen är ett öppet race, i dom länder som kollapsar ekonomiskt.
Det brukar vara botten.
Citera
2022-10-08, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Undrar vad tillverkarna stoppar i dessa lådor för att gå runt?

Det är väl potatis, grönsaker och en gammal mjölkkossa från Rumänien eller Bulgarien som är nermald till pannbiff. Inte svenska råvaror iafl.
Citera
2022-10-09, 17:04
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Kolla så dom inte bara sänkt innehållets vikt men tar samma peng. Var ju en tråd för ett tag sen där man fick piggelin i en låda för en summa där det var 15 piggelin sen var det samma summa men i lådan låg bara 10 piggelin. Tycker jag sett en del förpackningar på diverse mat som gått från 200g till 185g och liknande. Håll alltid koll på kg priset och inte styck priset.

Kilopriset kollar jag nästintill alltid på samt även innehållsförteckning när det kommer till helfabrikat. Inte så prisvärt med exempelvis en fiskgratäng innehållandes 30% fisk även om den kanske är några kronor billigare än gratängen som innehåller 50%. När det kommer till ”micromat” vill man ju gärna även bli mätt och vissa rätter är ju så pinsamt små att man undrar om de är tillverkade för förskoleungar. Bra tips ändå!
Citera
2022-10-09, 17:09
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Inflationsnivån bygger på ett rörligt mål.

Om man kunde önska hade korgen behållt samma näringsrika nivå genom tiderna.

Från Filé gick vi via lamm och gris till falukorv och nu färdigrätter.
Jag misstänker att man slipper råttor om man håller sig till Dafgård och liknande...

Haha, blomflugor också. Har faktiskt ett litet test på gång här hemma avseende fiskpinnar, vet inte hur länge jag haft en liggandes i ett soligt fönster härhemma. Låter kanske snuskigt men den ser ut precis som när jag stekte den för några månader sedan och den luktar inte det minsta. Skulle aldrig funka med hemlagad mat.
Citera
2022-10-09, 17:56
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Haha, blomflugor också. Har faktiskt ett litet test på gång här hemma avseende fiskpinnar, vet inte hur länge jag haft en liggandes i ett soligt fönster härhemma. Låter kanske snuskigt men den ser ut precis som när jag stekte den för några månader sedan och den luktar inte det minsta. Skulle aldrig funka med hemlagad mat.
Man skulle kunna tänka sig att stekfettet surnade...

Fiskpinnar eller djupfryst ströbröd med sammanpressade fiskrester kvalar nog in i kategorin färdigrätter tror jag.
Citera
2022-10-09, 18:10
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Klart det kan bli värre men inte så mycket värre. Om det har gått 50 på skalan dåligt kan det kanske gå 20 till om kriget blir större.
Om man läser massmedia mellan raderna kan ryssen slunga iväg ett par ICBM:s (sådär på en höft).

Nu kanske det inte är så sannolikt men man skriver om det, då måste hotet vara verklighet, eller hur?

Vid ett sådant scenario kanske maten inte gå att få tag på ens...
Citera
2022-10-09, 18:18
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
Det är väl potatis, grönsaker och en gammal mjölkkossa från Rumänien eller Bulgarien som är nermald till pannbiff. Inte svenska råvaror iafl.
Kossan är jag med på men grönsakerna är nog returer (efter bäst före datum)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in