2022-02-13, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stevexz
Helt perfekt för mig som tar examen om bara lite mer än en månad, sökte och fick jobb på en av dom här stationeringarna.

Gratulerar! Visar också hur fort det svänger, för ett år sedan var det dött och nu har företagen svårt att hitta folk.
Citera
2022-02-13, 13:00
Medlem
Hej hörrni! Jag tar examen nu i vår och undrar hur man ska tänka rent jobbsökarmässigt. Det finns ju bara en post man kan lägga till i sitt CV: Lokförarutbildning 2021-2022, och körlärarna som referenser.

T ex på SJ:s rekryteringssystem så kan man välja att skriva fritext istället för att bifoga en CV-fil. Hur har ni som sökt jobb tänkt där? Skrev ni fritext eller gjorde ni ett fattigmans-CV?

Är det någon som blivit anställd innan examen? Och hur har det isåfall fungerat för er med slutprov och examensarbete?
Citera
2022-02-13, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleet
Hej hörrni! Jag tar examen nu i vår och undrar hur man ska tänka rent jobbsökarmässigt. Det finns ju bara en post man kan lägga till i sitt CV: Lokförarutbildning 2021-2022, och körlärarna som referenser.

T ex på SJ:s rekryteringssystem så kan man välja att skriva fritext istället för att bifoga en CV-fil. Hur har ni som sökt jobb tänkt där? Skrev ni fritext eller gjorde ni ett fattigmans-CV?

Är det någon som blivit anställd innan examen? Och hur har det isåfall fungerat för er med slutprov och examensarbete?

Du kan lägga till vad du vill i CV:et. Du kanske har jobbat i en glasskiosk och har därför erfarenhet av service, du kanske är utbildad undersköterska och är en hejare på HLR, jobbat som lärarvikarie och därmed en erfaren utbildare etc.

Det är samma sak med referenser, går bra att använda personer från andra branscher. En handledare, speciellt från bolaget du söker till, är ju kanon! Men en tidigare chef från en bilverkstad funkar det med.

Att söka innan examen är inte heller några problem för det mesta. Har t.o.m träffat personer som påbörjat sin företagsutbildning innan de blivit helt klara med skolan. Gäller bara att du klarar allt så att du kan skicka in examenspappret till arbetgivaren, du kan ju så klart inte börja köra innan dess.
Citera
2022-02-19, 22:12
Medlem
Känner ni många som har kört på folk som stått på spåret ni som kör tåg? Är det en sorts initiationsrit att om man inte har kört på någon så är man inte en riktig lokförare?
Citera
2022-02-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IH8Juice
Känner ni många som har kört på folk som stått på spåret ni som kör tåg? Är det en sorts initiationsrit att om man inte har kört på någon så är man inte en riktig lokförare?
Nej det är ett sorgligt arbetsmiljöproblem. Det är väldigt vanligt att förare har haft påkörningar. Särskilt de som kör i storstadsregionerna. 2020 dog 73 personer inom järnvägstrafiken i Sverige 69 av dessa var självmord.
Citera
2022-03-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StBy
Nej det är ett sorgligt arbetsmiljöproblem. Det är väldigt vanligt att förare har haft påkörningar. Särskilt de som kör i storstadsregionerna. 2020 dog 73 personer inom järnvägstrafiken i Sverige 69 av dessa var självmord.
Men det är väl ändå en viss spänningsmoment inblandet, man vet aldrig om det står en galning bakom nästa krök som man får utdela blickar med? För mig låter det rätt så spännande, faktiskt. Att få vara med om en så avgörande stund i en annan människas liv.

Jag vet jag vet att jag kanske framstår som trollare i tråden men det här är en sak av lokföraryrket som faktiskt fascinerar mig väldigt mycket. Det är inte så att jag menar att lägga någon skuld på lokförare. Jag skulle bara... vilja uppleva det själv. Att köra på någon och komma undan med det.
Citera
2022-03-05, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IH8Juice
Men det är väl ändå en viss spänningsmoment inblandet, man vet aldrig om det står en galning bakom nästa krök som man får utdela blickar med? För mig låter det rätt så spännande, faktiskt. Att få vara med om en så avgörande stund i en annan människas liv.

Jag vet jag vet att jag kanske framstår som trollare i tråden men det här är en sak av lokföraryrket som faktiskt fascinerar mig väldigt mycket. Det är inte så att jag menar att lägga någon skuld på lokförare. Jag skulle bara... vilja uppleva det själv. Att köra på någon och komma undan med det.

Vissa passar inte som lokförare. Du skulle inte passa. Man kör inte på någon och kommer undan med det. Man får leva med det.
Citera
2022-03-09, 00:33
Medlem
Citat:

Jag gick ut nu i vintras, alla utom 4 i min klass hade jobb innan examen. I slutet kommer det företag som rekryterar, vi hade 5 bolag som kom och pratade, i stort sett alla fick anställning på det sättet. Skickade bara in mitt vanliga CV efteråt, men då vi hade träffat dem var det inget personligt brev med där. Sökte två jobb, fick erbjudande hos båda.

Nu vet jag inte vilken skola du går i, men där jag gick gjorde vi examensarbetet ganska långt innan vi var färdiga, kanske tre månader. Ang. slutproven så har jag inte hört någon som fått ett avtal med anställningsdatum innan examen, jag skrev på mitt två månader innan examen, men anställningen började först måndagen efter.
Citera
2022-03-17, 15:59
Medlem
Citat:

Glöm inte att fråga körlärarna om de vill användas till referenser innan bara. Egentligen är det ju dina ev. gamla chefer du ska ange där som referenser, företaget kommer sannolikt ändå kolla hur det har gått på utbildningen ändå.
Citera
2022-03-18, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Glöm inte att fråga körlärarna om de vill användas till referenser innan bara. Egentligen är det ju dina ev. gamla chefer du ska ange där som referenser, företaget kommer sannolikt ändå kolla hur det har gått på utbildningen ändå.

Jag har fått anställning nu! Jag angav tidigare chefer som referenser, och som du sa så kollade de även med mina körlärare också! Bra att du skrev den infon ändå för trådens skull!
Citera
2022-04-01, 20:25
Medlem
Tja
Jobbar med godståg, fast som trafiksamordnare på kontor.
Lokförare på godståg har det så bra, men dom vet inte om det själva. Skriker efter lokförare för godståg där jag jobbar
Citera
2022-04-02, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpaboy
Tja
Jobbar med godståg, fast som trafiksamordnare på kontor.
Lokförare på godståg har det så bra, men dom vet inte om det själva. Skriker efter lokförare för godståg där jag jobbar

då är frågan om du jobbar på mitt företag med alla våra primadonnor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in