2022-02-17, 21:28
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej dåså. Då kanske snart Gaylord Yanker svarar snart också eftersom det var han som fick frågan ursprungligen utifrån vad han skrivit i två olika trådar, en där han klandrade Linda Snecker för att hon inte litade på att män inte tänkte våldta henne samt i denna tråd som handlar om att kvinnor får skylla sig själva om de litar på att män inte tänker våldta dem.

Ok, det får väl stå för honom.
Med det sagt behöver han väl inte ha fel.
Det är väl en del svenska män som anser att kvinnor som haft sex med negrer är "förbrukade" så att säga och ej ett föremål för deras lust, om flashback är något att gå efter.

Jag personligen tar varken ställning för eller emot.
Citera
2022-02-18, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Problemet är väl att det nästan inte finns något förutom "ja tack jag vill ha sex" som räknas som samtycke när det väl kommer till domstol. För mig personligen ör problemet ur världen då jag inte kommer att leta efter en ny kvinna men för många andra män så kan det bli problem när man ska bekanta sig med nya kvinnor.

För övrigt så är det så att ditt beteende faktiskt värderas vid alla andra typer av brott än just våldtäkt. Har du att göra med ett försäkringsbolag där du lidit ekonomisk, fysisk eller psykologisk skada så kommer de fråga dig saker som "låste du bilen?" "Hade du köpt extra låst till cykeln?" Gick du hem berusad? Varför tog du inte taxi?" Osv osv.

Samtycke är även när personen i fråga agerar sexuellt tillbaka, eller när den möter blicken och är närvarande och i situationen etc..liksom faktiskt inte alls svårt. och är man det minsta tveksam så kan man faktiskt avbryta...

Försäkringsbolag är inte domstol, eller någon norm...de är ett bolag som försöker komma undan att behöva betala ut stålars till dig.
Citera
2022-02-18, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Det gör man inte heller.
Man värderar inte. Man tar reda på omständigheter och kontext under vilka det eventuella brottet skedde.
Det kallas polisutredning för att ha ett så bra "case" som möjligt om åklagaren väljer att gå vidare till åtal.

Låt mig vända på frågan åt dig.

En kvinna ringer polisen och säger att hon huggit ihjäl en man medan han låg och sov.

I utredningen hävdar hon att han våldtagit och hotat henne, kanske även misshandlat henne i flera år.

Vad tycker du är lämpligt att ta reda på nu?

Och hur tycker du man ska värdera straffpåföljden?

Ovh vad har den liknelsen med något vi diskuterar att göra....vad har en kvinna som går genom en park utsatt en totalt främmande våldtäktsman för ex? eller en kvinna som bjuder hem en bekant, vad har hon gjort mot honom som då enligt din liknelse skulle göra att hon förtjänar att våldtas?

Våldtäkt är inte något "försvar" på samma sätt som misshandel eller mord kan vara i självförsvar.
Citera
2022-02-18, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WrenchZeMonkey
För att det blir en ganska ensidig sanningsbeskrivning om det enda som ska vägas är "offrets" skildring.
Skilj på värdering och ta reda på fakta, inte samma sak.

Citat:
Tycker det är bra att vi väger betydligt fler faktorer än så, det ger nog en betydligt mer accurat och rättvis bild av händelseförloppet. Vissa tjejer har ju bevisligen fått för sig att samtycke är något man kan ta tillbaka - retroaktivt.

Ja, ni brukar hävda detta....men jag har aldrig sett speciellt många bevisade fall där människor ljugit om våldtäkter, de tillhör det extremt udda....Våldtäkt däremot är ett hyfsat vanligt brott.

Så snarast ett vanligt försvarstal från män som inte vill ta straffet för vad de gjort.

Citat:
Det kan du ju tycka, rättspraxis verkar göra en annan tolkning av ovanstående.

nej svensk rättspraxis gjorde(dåtid) en annan tolkning....

idag resonerar vi betydligt vettigare, kvinnor ger inte samtycke till sex med vem som helst bara för att de är fulla, går på fest, klär sig si eller så, eller går i en park nattetid.
Citera
2022-02-18, 00:49
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Våldtäkt är inte något "försvar" på samma sätt som misshandel eller mord kan vara i självförsvar.

Mord kräver uppsåt, så nej, det går inte att mörda folk som självförsvar. Det du tänker på kallas dråp.
Citera
2022-02-18, 01:00
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Citat:
Ja, ni brukar hävda detta....men jag har aldrig sett speciellt många bevisade fall där människor ljugit om våldtäkter, de tillhör det extremt udda....Våldtäkt däremot är ett hyfsat vanligt brott.

Kan bero på att polisen är vettiga nog att kasta ut den överväldigande majoriteten av fall där kvinnor uppenbarligen ljuger om våldtäkt, således leder ytterst få av dem till åtal vare sig av "förövaren" eller "offret" oavsett vem man tycker innehar respektive roll.

Från vad jag har hört är det VÄLDIGT många våldtäktsanmälningar som det aldrig blir något av, således är det nog betydligt vanligare än du vill inbilla dig.
Citera
2022-02-18, 05:04
Medlem
Citat:
Ja, så fort som detta hot börjar riktas mot dem själva, så kommer det låta annorlunda i koskällorna.
Märkligt hur svårt vissa har för att sätt sig in i andras livssituationer eller ha sympati för andras rättigheter.

Jag tycker mig märka att en hel del inte ännu förstår att detta hot finns. De lever fortsatt i villfarelsen att offer för våldtäkt endast är kvinnor och flickor. Medans det tyvärr ökar med våldtäkter och förnedringsrån (jag jämför faktiskt dessa två brott med varandra, eftersom de har likheter. en/flera personer som vill ha makt och kontroll över en annan individ och som förnedrar denna sexuellt eller på andra sätt, mot dennes vilja) mot pojkar och framförallt unga män.

Detta måste givetvis få ett stopp. Och då är det givetvis förövarna man ska sätta åt och ge långa fängelsevistelser. Blir mycket märkligt om alla i befolkningen ska anpassa sina liv och sätta sig själva bakom lås och bom för vad en liten klick förövare ställer till med. förövarna kommer hitta kryphål ändå för at få våldta. Om ingen går ut mellan 20.00 på kvällen till klockan 7.00 på morgonen, så kommer våldtäkter ske på dagtid i tex. tvättstugor. Detta verkar inte vissa förstå.
Citera
2022-02-18, 05:18
Medlem
Citat:
Icke, jag förväntar mig inget av kvinnor alls. Kvinnor är fria att leva deras liv och leva med konsekvenserna av deras agerande.

Hade jag själv varit kvinna hade jag dock aldrig druckit mig redlös och somnat med röven i vädret hos totala främlingar eller tagit emot drinkar av dem för den delen, detta är iaf ett sätt som en kvinna självmant kan minimera risken för sig själv, det finns många fler.

Du menar alltså att en kvinna ej kan ansvara för hennes egen säkerhet?
Intressant.

Det kan du ju argumentera, jag är likgiltig då jag anser att ansvarsfrågan är överflödig, är skadan gjord så är den gjord, en smart kvinna undviker skadan.

Din poäng?

Och du lever fortsatt i villfarelsen att våldtäkter endast drabbar kvinnor och flickor...
Ja, majoriteten av de som våldtas är kvinnor och flickor. Men våldtäkter mot pojkar och män ökar. Tyvärr. Ska även män och pojkar börja leva fattiga liv inlästa i hemmets trygga vrå, eftersom det finns våldtäktsförövare, menar du? Aldrig våga dricka alkohol, aldrig våga somna på en efterfest? Hur tänker du egentligen? Ska hela befolkningen anpassa sig efter vad en liten klicka våldtäktsförövare gör?

"Av våldtäkterna mot män och pojkar riktades 39 procent mot vuxna män, 8 procent mot pojkar i åldern 15–17 år och 53 procent mot pojkar under 15 år." Gäller år 2020.
Källa: https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

Du kan även läsa här i delforumet Aktuella Brott, om tex. en uppmärksammad våldtäkt som drabbade två killar i övre tonåren när de var på väg hem över en kyrkogård sen kväll/tidig natt.
Skulle de enligt dig, kanske inte gått ut överhuvudtaget? Har de ens gjort något fel? Är det ändå inte förvarna som gör fel?

Vi kommer aldrig tillrätta md våldtäktsproblemet om vi inte låser in förövarna. De kommer alltid finna offer. Är det inte en däckad person på en efterfest, så är det någon ensam person i tvättstugan mitt på dagen eller liknande. Svårt, mycket svårt för eventuella offer att värja sig, hur inlåsta liv de än lever, så kommer förövare finna kryphål. Så det är förövarna vi måste sätta åt. Hårt.
Citera
2022-02-18, 08:43
Medlem
Citat:
Kan bero på att polisen är vettiga nog att kasta ut den överväldigande majoriteten av fall där kvinnor uppenbarligen ljuger om våldtäkt, således leder ytterst få av dem till åtal vare sig av "förövaren" eller "offret" oavsett vem man tycker innehar respektive roll.

Från vad jag har hört är det VÄLDIGT många våldtäktsanmälningar som det aldrig blir något av, således är det nog betydligt vanligare än du vill inbilla dig.

Det polisen och rättsväsendet inte väcker åtal mot är fall som inte går bevisa, vilket är tämligen många då det kommer till våldtäkter av naturliga skäl.

Och ursäkta mig, men att anmäla något som våldtäkt är alltså inte samma sak som att ljuga.
Citera
2022-02-18, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag tycker mig märka att en hel del inte ännu förstår att detta hot finns. De lever fortsatt i villfarelsen att offer för våldtäkt endast är kvinnor och flickor. Medans det tyvärr ökar med våldtäkter och förnedringsrån (jag jämför faktiskt dessa två brott med varandra, eftersom de har likheter. en/flera personer som vill ha makt och kontroll över en annan individ och som förnedrar denna sexuellt eller på andra sätt, mot dennes vilja) mot pojkar och framförallt unga män.

Detta måste givetvis få ett stopp. Och då är det givetvis förövarna man ska sätta åt och ge långa fängelsevistelser. Blir mycket märkligt om alla i befolkningen ska anpassa sina liv och sätta sig själva bakom lås och bom för vad en liten klick förövare ställer till med. förövarna kommer hitta kryphål ändå för at få våldta. Om ingen går ut mellan 20.00 på kvällen till klockan 7.00 på morgonen, så kommer våldtäkter ske på dagtid i tex. tvättstugor. Detta verkar inte vissa förstå.

Inte så säker på att våldtäkter och förnedringsdåd mot män faktiskt har ökat.
utan det kan likaväl vara att anmälningsbenägenheten och "orken" att berätta om vad som hänt ökat bland män, vilket är bra.

Och som sagt orken att kunna berätta ökar i samma grad som skulden och skammen över att ha blivit utsatt försvinner hos en själv och i allmänhetens ögon.
Citera
2022-02-18, 15:45
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ovh vad har den liknelsen med något vi diskuterar att göra....vad har en kvinna som går genom en park utsatt en totalt främmande våldtäktsman för ex? eller en kvinna som bjuder hem en bekant, vad har hon gjort mot honom som då enligt din liknelse skulle göra att hon förtjänar att våldtas?

Som vanligt svarar du inte på frågan.
Jag läste idag om en tjej som anmälde en man för våldtäkt och fick honom fälld, för när han gick ner på henne sa hon nej med ögonen.
Hon sa alltså nej med ögonen.

Bianca Kronlöf anmälde flera år efter att det blev slut med hennes kille en massa sex hon samtyckt till, för att det inte kändes bra efteråt.

Hon blev besviken för att det inte ledde till dom...

Där är du. Långt ifrån en fungerande idé omett rättssamhälel som fungerar för alla.
Och du: hela tråden handlar om eget personligt ansvar.

Vad jag visar är att feminismen vill avsäga kvinnor allt eget ansvar.
Svaret på trådens fråga är att pojkar vill att flickor ska bli vuxna och ta ansvar för sina egna handlingar.

Annars måste någon annan ta det och för att jag ska ta ansvar för dina handlingar måste jag kunna kontrollera vad du får och inte får göra.

Du kan inte få både och.
Senast redigerad av GaylordYanker 2022-02-18 kl. 15:51.
Citera
2022-02-18, 17:30
Medlem
Citat:
Inte så säker på att våldtäkter och förnedringsdåd mot män faktiskt har ökat.
utan det kan likaväl vara att anmälningsbenägenheten och "orken" att berätta om vad som hänt ökat bland män, vilket är bra.

Och som sagt orken att kunna berätta ökar i samma grad som skulden och skammen över att ha blivit utsatt försvinner hos en själv och i allmänhetens ögon.

Så kan det givetvis vara, men kan även bero på att vissa människor är krigsskadade rent psykiskt och gör detta som ett sätt att "Kontrollera" svåra minnen.

Absolut! Därav är det viktigt att inte pådyvla offer skuld och skam. Det räcker nog såväl att vara tvungen att berätta att någon har våldfört sig mot ens kropp, det lär vara obehagligt nog att berätta. Känns det dessutom som skulden är offrets egen, så kommer inte offret vilja berätta det. Och förövaren går fri och kan våldta ännu fler personer. Så dessa som lägger skulden och skammen på offren, upprätthåller tyvärr att anmälningsbenägenheten blir låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in