2022-02-17, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Som sagt: du är uppenbarligen inte intresserad av att ta del av vad andra skriver, utan mer ute efter att vara dryg och otrevlig. Hade du läst min text så hade du sett att jag inte är någon hycklare.

TomatKungen: ingen ska anpassa sitt beteende efter förövare

TomatKungen: min dotter ska anpassa sitt beteende efter förövare
Citera
2022-02-17, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Du erkände ju själv i ett tidigare inlägg att du skulle avråda din dotter från att besöka ett problemområde. Hur kommer det sig, om du inte identifierat en förhöjd risk i just den situationen? Jag tycker att ditt erkännande motsäger dina krav på att kunna identifiera individuella förövare.
'

Jag skulle avråda min son också från att gå igenom ett särskilt utsatt område, nattetid. Jag avråder i princip alla jag känner att gå igenom ett särskilt utsatt område, nattetid. Eftersom det är riskzoner/krigszoner. Detta vet alla om. Finns alldeles för många konflikter där, för att det ska anses vara trygga platser för någon att vistas på nattetid. Får man hjärtinfarkt där, vet man ju inte ens om ambulans kan åka dit, med tanke på blåljussabotage som kan råda i dessa områden. Jag varnar för sk. riskområden.

Jag skulle även avråda tex. flickor/kvinnor från att träffa kända (inte känd som i kändis, utan känd som i att "alla vet om det") sexualförbrytare. Jag varnar för sk. riskpersoner.

Dvs.: jag avråder från uppenbara faror.

Men jag kan ju inte avråda folk från att gå utanför dörren efter klockan 20.00 på kvällen eftersom "det finns ju våldtäktsförövare i samhället!". Jag avråder heller inte folk från att gå på dejter, gå på efterfester, följa med krogragg hem. I sådana situationer råder jag folk mer att gå efter sin magkänsla. Dvs.: känns något fel, så är det i regel fel och då är det bättre att avstå. Men känns det rätt, så blir det konstigt att avråda folk från att leva. För det vet du säkert om: de allra flesta dejter slutar inte med våldtäkt. De allra flesta krogragg slutar inte med våldtäkt. De allra flesta efterfester slutar inte med våldtäkt. när sådana situationer slutar med våldtäkt, så beror det på att där finns en/flera våldtäktsförövare. Men de har ingen stämpel i pannan som säger att de är våldtäktsförövare. Så, det blir väldigt märkligt att alla människor ska inrätta sina liv efter en liten klick förövare, när vi inte ens vet vilka dessa förövare är.

Och som slutkläm: även om en flicka/pojke/man/kvinna, nu ändå mot all förmodan springer runt i et särskilt utsatt område nattetid och därmed blir våldtagen, så är det fortsatt förövarna som bär all skuld och ansvar för SINA handlingar. Det är inte offret som har våldtagit sig själv.
Citera
2022-02-17, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
TomatKungen: ingen ska anpassa sitt beteende efter förövare

TomatKungen: min dotter ska anpassa sitt beteende efter förövare

Du kan läsa mitt svar till gynekologstolen. Hoppas du förstår vad som står där.
Citera
2022-02-17, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WrenchZeMonkey
Jag har aldrig haft något problem att med god marginal se vem som är en förövare eller helt enkelt kriminell och vem som är mellanmjölkssvensson, att du saknar den begåvningen är ditt problem.

Kanon, vore fantastiskt om fler låste in sig istället för att drälla runt och hamna i problem/skapa problem.
Mindre konsumtion skulle det också leda till vilket är super för miljön.

Bäst vore om du gick raka vägen hem från jobbet varje dag, du ska även undvika att stirra oss män i ögonen också, vi kan tolka det som en utmaning och svara med att karva upp dig som en döner kebab, slickade mot backen ska dina fega ögon vara.

Mmmmm!
Kanon!

Du skulle bara veta... Jag känner folk som ser kriminella ut, några av mina närmaste polare tex. Men de är laglydiga och fina människor. Sedan vet jag om små töntar (tänker i synnerhet på en nu) som vi alla upplevde som en töntig, men charmig svärmorsdröm när han blev ihop med en av våra kvinnliga polare. Han visade sig dock vara en riktig sadist som våldtog henne grovt och misshandlade henne både fysiskt och psykiskt. SÅ skenet kan verkligen bedra. Så du verkar lite lätt naiv, som tror dig kunna se vem som är förövare/inte förövare. Det går inte alltid att märka. Skenet kan som sagt bedra.

Jo, jag förstår att du och flera med dig helst skulle vilja sätta på kvinnorna burka osv. Men det skulle ske våldtäkter ändå. Så länge det går fria förövare ute i samhället, så kommer det ske våldtäkter. Det är därmed förövarna vi måste komma åt.
Citera
2022-02-17, 01:07
Medlem
BoxInBags avatar
Utvisa de små kräken till Afghanistan, problemet löst.
Citera
2022-02-17, 01:15
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Citat:
Jo, jag förstår att du och flera med dig helst skulle vilja sätta på kvinnorna burka osv. Men det skulle ske våldtäkter ändå. Så länge det går fria förövare ute i samhället, så kommer det ske våldtäkter. Det är därmed förövarna vi måste komma åt.

Nu tillskriver du mig åsikter.
Jag kunde inte bry mig mindre om kvinnor vill bruka burka eller ej.

Önsketänk, nya kriminella och förövare skapas varje dag och varje dag beslutar sig någon att överge den banan.
Du verkar betrakta det hela som om det utspelar sig i ett vakum, som om världen vore statiskt, som att det skulle finnas en fixerad mängd förövare och att vi skulle kunna lösa dessa problem bara vi fångar dem alla, som pokemon.

Banalt och gravt förenklat är bara förordet.
Citera
2022-02-17, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WrenchZeMonkey
Nu tillskriver du mig åsikter.
Jag kunde inte bry mig mindre om kvinnor vill bruka burka eller ej.

Önsketänk, nya kriminella och förövare skapas varje dag och varje dag beslutar sig någon att överge den banan.
Du verkar betrakta det hela som om det utspelar sig i ett vakum, som om världen vore statiskt, som att det skulle finnas en fixerad mängd förövare och att vi skulle kunna lösa dessa problem bara vi fångar dem alla, som pokemon.

Banalt och gravt förenklat är bara förordet.

Precis. Du skriver själv att det är ett dynamiskt förlopp. Men du menar alltså att kvinnor ska ha full koll på vem som inte vara förövare vecka 2, men som kommer bli förövare vecka 4? Du inser väl själv att det är en omöjlighet för kvinnorna att ha koll på detta? Det ansvaret kan alltså inte läggas på kvinnorna. Kvinnorna har ansvar för att själva inte begå brott och de är även ansvariga för de brott de själva begår. Men de kan fan inte vara ansvariga för brott som någon annan begår mot dem.

Förövaren är alltid skyldig för det brott han/hon har begått. Det kan aldrig skyllas över på offret. Det är inget brott att vara på efterfest. Det är inget brott att gå på en dejt. Det är inte ens ett brott att vara ute och gå nattetid. Men det är för fasiken ett brott att våldta någon. Har en person väl gjort det så bör denna spärras in långt och länge.
Citera
2022-02-17, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoxInBag
Utvisa de små kräken till Afghanistan, problemet löst.

Ja, där har de iaf. många likasinnade i talibanerna.
Citera
2022-02-17, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du menar om jag, och låt säga ett gäng medsystrar får syn på en man i en park efter kl 22, så är det fritt fram att våldta vederbörande...hans ansvar, eftersom han rörde sig ensam genom en park....och då får "han ta konsekvenserna"

Ja ghar ingenstans hävdat att du skrivit detta, jag har raljerat över dina åsikter att kvinnor ska undvika risken av existerande män i samhället.

Kvinnor våldtar mycket sällan. Men det är alltmer vanligt att unga pojkar våldtar andra unga pojkar. Tyvärr ett ökande problem.
Vissa här i tråden verkar dock mer vara av övertygelsen att det "bara" är flickor/kvinnor som kan bli våldtagna. De borde tänka om. Alla ligger nu i riskzon att bli våldtagna. Och vi alla måste givetvis hävda vår rättighet att leva fria liv. Det är förövarna som ska låsas in.

Ansvaret för brott ska alltid ligga på förövaren. Det är ju inte så att offer våldtar sig själva...
Citera
2022-02-17, 01:41
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Citat:
Precis. Du skriver själv att det är ett dynamiskt förlopp. Men du menar alltså att kvinnor ska ha full koll på vem som inte vara förövare vecka 2, men som kommer bli förövare vecka 4?

Icke, jag förväntar mig inget av kvinnor alls. Kvinnor är fria att leva deras liv och leva med konsekvenserna av deras agerande.

Hade jag själv varit kvinna hade jag dock aldrig druckit mig redlös och somnat med röven i vädret hos totala främlingar eller tagit emot drinkar av dem för den delen, detta är iaf ett sätt som en kvinna självmant kan minimera risken för sig själv, det finns många fler.

Citat:
Du inser väl själv att det är en omöjlighet för kvinnorna att ha koll på detta? Det ansvaret kan alltså inte läggas på kvinnorna.

Du menar alltså att en kvinna ej kan ansvara för hennes egen säkerhet?
Intressant.

Citat:
Kvinnorna har ansvar för att själva inte begå brott och de är även ansvariga för de brott de själva begår. Men de kan fan inte vara ansvariga för brott som någon annan begår mot dem.

Det kan du ju argumentera, jag är likgiltig då jag anser att ansvarsfrågan är överflödig, är skadan gjord så är den gjord, en smart kvinna undviker skadan.

Citat:
Det är inget brott att vara på efterfest. Det är inget brott att gå på en dejt. Det är inte ens ett brott att vara ute och gå nattetid. Men det är för fasiken ett brott att våldta någon. Har en person väl gjort det så bör denna spärras in långt och länge.

Din poäng?
Citera
2022-02-17, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Du erkände ju själv i ett tidigare inlägg att du skulle avråda din dotter från att besöka ett problemområde. Hur kommer det sig, om du inte identifierat en förhöjd risk i just den situationen? Jag tycker att ditt erkännande motsäger dina krav på att kunna identifiera individuella förövare.

Du fattar fortfarande inte skillnaden mellan riskminimering och skuldbeläggning.

Alla får bedöma sina risker i samhället och hantera risker efter eget huvud.
Det ger fortfarande inte någon minskad skuld hos förövare.

Alla får ta eget ansvar för sitt eget brottsliga handlande och sluta försöka skylla detta på offret.
Och omgivningen bör göra detsamma, lägga skulden för att ett brott sker, där den verkligen hör hemma.

Finns INGET beteende som människor gör som ger andra någon moralisk rätt att våldta dem.
Senast redigerad av Merapi 2022-02-17 kl. 08:49.
Citera
2022-02-17, 08:26
Medlem
Citat:
Kvinnor våldtar mycket sällan. Men det är alltmer vanligt att unga pojkar våldtar andra unga pojkar. Tyvärr ett ökande problem.
Vissa här i tråden verkar dock mer vara av övertygelsen att det "bara" är flickor/kvinnor som kan bli våldtagna. De borde tänka om. Alla ligger nu i riskzon att bli våldtagna. Och vi alla måste givetvis hävda vår rättighet att leva fria liv. Det är förövarna som ska låsas in.

Ansvaret för brott ska alltid ligga på förövaren. Det är ju inte så att offer våldtar sig själva...

Ja, så fort som detta hot börjar riktas mot dem själva, så kommer det låta annorlunda i koskällorna.
Märkligt hur svårt vissa har för att sätt sig in i andras livssituationer eller ha sympati för andras rättigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in