Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Du erkände ju själv i ett tidigare inlägg att du skulle avråda din dotter från att besöka ett problemområde. Hur kommer det sig, om du inte identifierat en förhöjd risk i just den situationen? Jag tycker att ditt erkännande motsäger dina krav på att kunna identifiera individuella förövare.
'
Jag skulle avråda min son också från att gå igenom ett särskilt utsatt område, nattetid. Jag avråder i princip alla jag känner att gå igenom ett särskilt utsatt område, nattetid. Eftersom det är riskzoner/krigszoner. Detta vet alla om. Finns alldeles för många konflikter där, för att det ska anses vara trygga platser för någon att vistas på nattetid. Får man hjärtinfarkt där, vet man ju inte ens om ambulans kan åka dit, med tanke på blåljussabotage som kan råda i dessa områden. Jag varnar för sk. riskområden.
Jag skulle även avråda tex. flickor/kvinnor från att träffa
kända (inte känd som i kändis, utan känd som i att "alla vet om det") sexualförbrytare. Jag varnar för sk. riskpersoner.
Dvs.: jag avråder från
uppenbara faror.
Men jag kan ju inte avråda folk från att gå utanför dörren efter klockan 20.00 på kvällen eftersom "det finns ju våldtäktsförövare i samhället!". Jag avråder heller inte folk från att gå på dejter, gå på efterfester, följa med krogragg hem. I sådana situationer råder jag folk mer att
gå efter sin magkänsla. Dvs.: känns något fel, så är det i regel fel och då är det bättre att avstå. Men känns det rätt, så blir det konstigt att avråda folk
från att leva. För det vet du säkert om: de allra flesta dejter slutar
inte med våldtäkt. De allra flesta krogragg slutar
inte med våldtäkt. De allra flesta efterfester slutar
inte med våldtäkt.
när sådana situationer slutar med våldtäkt, så beror det på att där finns en/flera våldtäktsförövare. Men de har ingen stämpel i pannan som säger att de är våldtäktsförövare. Så, det blir väldigt märkligt att alla människor ska inrätta sina liv efter en liten klick förövare, när vi inte ens vet vilka dessa förövare är.
Och som slutkläm: även om en flicka/pojke/man/kvinna, nu ändå mot all förmodan springer runt i et särskilt utsatt område nattetid och därmed blir våldtagen, så är det fortsatt
förövarna som bär
all skuld och ansvar för SINA handlingar. Det är inte offret som har våldtagit sig själv.