2022-02-11, 04:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej. Över huvud taget vänder jag mig starkt mot de som arrogant lättsamt fördömer människor de inte ens känner.

Jag beklagar att du kraschade samtidigt som jag kan förstå varför och jag hoppas att du har stöd av någon? Det är inte lätt att kravla sig upp själv.

Jag har själv varit där om än det var länge sedan, men .... det är svårt.
Detta är flashback.
Du kände inte någon av parterna.
Vad gör du här? Känner du mig?
Se dig själv i spegeln
2022-02-11, 04:55
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Du vet, såna där lite mer ljusskygga nattklubbar, dit personer söker sig som inte bryr sig om lagar och regler vettu.

Mmm, sådana klubbar försvann på tidigt 1990-tal när stat/kommunen fick ge ut kroglicenser för öppethållande till kl. 5.00, det hade bra effekt. Sedan fanns det MC-klubbar, men de är ju föreningar med medlemstvång.....

Citat:
Hahaha, ja, intressant, hur kommer det sig att du tror det?
Våren 2021 så var det uppe i rätten om vårdnad gällande ett av barnen, tyvärr sket biopappa och Lydia att betala ansökningsavgiften, så inget beslut togs.
Offentliga handlingar, ta reda på fakta innan du öppnar pajhålet och försöker mästra när du inte har någon koll.
👏

Vem stämde vem?

Om biopappa sket i att betala, varför skulle L göra det för, L hade ju redan vårdnaden? Det låter ju mer som att biopappa plötsligt fått för sig att ansöka om vårdnad igen.....

Så ingen ny dom kom till stånd, menar du?
2022-02-11, 05:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det behöver det inte vara, det KAN vara en engångsföreteelse, för en del. Druckit för mycket en kväll.

Man "mäter" inte alkoholmissbruk genom promillehalt i blodet!

Citat:
Det är DIN snabba slutsats att L ljuger.

Det är rätt många som har riktiga minnesluckor efter ett så stort alkoholintag som L hade (vilket vissa här ständigt och jämt pekar ut). Var det 1,5 flaskor?

Bådas fysiska läkarundersökningar pekar på någon form av mindre fysiskt bråk, skrapsår, mindre blåmärken, men för E kan det vara pga hanteringen av grannar/polis/ambulanspersonal. De lyfter bl.a. honom över ett staket, så mest troligt är väl då att Ls mindre skador stämmer överrens med vad hon säger.

Du med flera här kan inte ha kakan och samtidigt äta upp den!!!

Jag har inte fått svar på min fråga:

Peka ut VAR, NÄR, om VAD L faktiskt ljuger!!!

Dina egna slutsatser struntar jag totalt i, för något mer oigenomtänkt har jag nog inte läst på Flashback!

Citat:
Jaa, det var nog inte första gången, tyvärr.

Jaa, men ingen hade tvångvårdats på psyk innan. Men båda hade haft suicidtankar och kanske även suicidförsök. Men det räcker tydligen inte för att dra tillbaka vapenlicensen.

Och jag lutar nog mot att tro att L laddade och (i alla fall) osäkrade bössan redan i sovrummet, ledsen, jättearg, kränkt och skitfull.

Och i fyllan faktiskt glömde att hon osäkrat, och blev själv mycket chockad av att skottet brände av.
Men min lilla teori. Alltid retar den någon.

Jag vet inte om tingsrätten kan döma för dråp då åklagaren yrkar på mord. Men jag tycker nog att det mer är dråp än ett kallblodigt mord.

Citat:
Jag kan tänka mig att L var något av ALLA barnens favorit, hela hennes grundskolegång har ju varit en utbildning i "barnets fria lek".

Något hon nog är jättebra på.

Enligt SVTs dokumentär "De utvalda barnen"!

Om man nu ska säga något positivt om den skolan.

Citat:
Nja, om man kan tänka lite längre och uppbringa åtminstone liiite empati, så är det sannerligen att strö några kilo salt på barnens/anhörigas redan öppna sår!

En domstolsdom och några år i finkan glöms snart bort i folkminnet.

Internet (vilket består INTE BARA av Flashback) är väl närar nog för alltid.

Och jag skrev aldrig Flaschback specifikt, förundersökningen är ju för alltid offentlig, vem som helst kan ju begära ut den privat, med sjukvårdsjournalerna.....

Och "rikskänd mörderska" , denna tråd är inte speciellt lång, verkar mer vara en lokal Bålsta affär, och många tänker nog mera åt hållet "vanligt tråkigt relationsdrama"; ett par som krökar för mycket, som vanligt uppstår bråk, den ena tar livet av den andra i fyllan, gäääääsp.

Jag förstår inte någras våta dröm att L skulle placeras på Hinseberg och i samma genre som Johanna Möller........L kan inte mätas mot möllerskan.

Och skulle så hända, så blir nog L behandlad på topp på Hinsan, hon har ju dödat en karl som de allra flesta där inne ändå mer eller mindre haft problem med (karlar) på ett eller annat sätt!

Citat:
Mmm, sådana klubbar försvann på tidigt 1990-tal när stat/kommunen fick ge ut kroglicenser för öppethållande till kl. 5.00, det hade bra effekt. Sedan fanns det MC-klubbar, men de är ju föreningar med medlemstvång.....

Vem stämde vem?

Om biopappa sket i att betala, varför skulle L göra det för, L hade ju redan vårdnaden? Det låter ju mer som att biopappa plötsligt fått för sig att ansöka om vårdnad igen.....

Så ingen ny dom kom till stånd, menar du?
Du imponerar med din kunskap, verkligen. Vart har du ställt drinken inatt?
2022-02-11, 05:46
Avslutad
Citat:
Nej, dina svar är inget att ha!

Jag vill veta JURIDISKT TEKNISKT vad Hovrätten och/eller försvaret har för MÖJLIGHETER/BEFOGENHETER i detta läge, med denna mycket tunna fup!

Jag försöker föra diskussionen och tråden VIDARE.

Du, och några andra med dig, kan stå kvar på er fläck och tugga fradga, ni är ju inte ens intresserade av juridiken!

Gå till någon annan tråd och skuldbelägg BOs och anhöriga, det brukar du ju göra. Och sedan har du mage att anklaga mig och andra för detta i denna tråd!

Seså, chop, chop, troll!
Whop whop, kunskap är viktigt, på vilket sätt försöker du föra tråden vidare annat än att smutskasta brottsoffret?
2022-02-11, 05:47
Avslutad
Citat:
Jaa, kan hovrätten eller försvaret begära att förundersökning görs om?

I så fall, ska samma åklagare göra om förundersökningen, eller ska nya utredare börja om?

Kan man i ex Hovrätten plocka uppgifter ur slasken, eller måste målet hänvisas tillbaka till Tingsrätten för att hämta "ny" info ifrån slasken?

Kan Hovrätt eller försvar kalla in helt nya vittnen i Hovrätten, eller "sitter de fast" i fuppen som Tingsrätten har grundat sin dom på?

Kan försvaret "tvinga" fram en ny förundersökning om de finner den befintliga undermålig, och hur/vilken instans ska försvaret vända sig till för att "klaga"?

Som ett exempel:

Jag tänker lite på Lambertzkvinnan, där ett av hennes offer blir frikänd av Hovrätten efter att BOs/försvaret begärt att även Lambertzkvinnans telefonhistorik ska undersökas (?) och åberopas som bevis, och det är väl just den telefonhistoriken som i princip frikänner honom, och som inte fanns med i fup eller togs med i tingsrättsförhandlingen.
Det finns otroligt många genomtänkta inlägg från dig, som belyser kärnan
2022-02-11, 05:49
Avslutad
Citat:
Jag är ju faktiskt helt neutral egentligen (i händelsen), och jag hade inte brytt mig så mycket om detta fall om det inte vore för att fuppen är så otroligt tunn (tycker jag), och att straffet blev så långt för en tidigare helt ostraffad. Det finns i mitt tycke flera andra liknande brott/mord som (i mitt tycke) givit BO mycket längre och större lidande, och där gärningsperson/personerna fått runt hälften av år i fängelsestraff.

Det finns faktiskt ett annat mord där själva mordet också har filmats med mobiltelefon, GM och BO bor/bodde faktiskt också ihop, GM var BOs inneboende. Misshandel och tortyr av BO i ca 12 timmar, och sedan dödas med yxa i en skogsdunge, BO ber för sitt liv på filmen. GM får 12 år (om jag inte missminner mig).

Så jag undrar ju liksom vari skillnaden ligger. Jag tycker ju absolut inte att L ska frikännas, men jag tycker att lagen ska vara så lika som möjligt för alla människor. I min värld är det ju bra mycket värre/försvårande att mycket grymt, våldsamt och under lång tid tortera ett BO innan mordet/dödandet (det kan man verkligen kalla för avrättning), än ett skott, plötsligt och lite "från ingenstans" (trolig uppfattning av E, just då och där, i mitt tycke).

Men det är mina tankar och tyckande.

Och tack för att du bidrar med det du vet, det bidrar till (i mitt tycke) att bilden blir lite mer hel.
Vad tycker du hade varit ett skäligt straff för avrättningen?
2022-02-11, 05:53
Avslutad
Citat:
Du tror att hennes mobilhistorik skulle ge henne förmildrande omständigheter? Den är undersökt, bara inte tillgänglig för kreti och pleti😘

Citat:
VAR i mitt inlägg står det att jag tror att L blir frikänd pga telefonhistorik?????????

Bevisa det! För du kan ju inte alls LÄSA!

Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Nu påstår ju inte skribenten att du påstår det, utan frågar vad i telefonhistoriken som kan vara förmildrande för Lydia, tror du att det finns nåt förmildrande i den ? frikänd står det inget alls om

du borde kanske öka på din egen läsförståelse innan du anklagar andra för att ha bristande sådan, ett tips bara, i all välmening

Citat:
Läs om mitt originalinlägg som inte ens var ställt till
äckelkakan, det var ett exempel på ett fall där förmodad GM blir frikänd av Hovrätten av "bevis" som borde ha funnits med i fuppen frän början!
Det är så att skämmskudden åker fram, din agenda är tydlig.
2022-02-11, 09:40
Avslutad
Citat:
Es egna familj ville ju inte ha med honom på brorsans bröllop, så det var väl kanske lite svårt att bli presenterad för en familj som tydligen själva undvek kontakt med honom. Vilket man som familj lätt gör när man har en missbrukare i familjen, inget ont i det, man orkar inte och är inte utbildad för att ta hand om missbrukare.

Eftersom du drar det dit......

Det är i sina svåraste stunder man går till mer "okända", vad tror du såna telefonhjälplinjer är till för, typ Jourhavande präst.....?

Citat:
Och som vanligt kan du inte hålla dina KÄNSLOR i styr!

Jag är som sagt OBJEKTIV, jag känner ingen av dem. OCH jag har jobbat med ljudavskrifter, samt att TOLKA ljud. Första gången jag faktiskt hör dem, E och L här!

Om fuppen hade gjorts ordentligt så hade man kollat vad det är för ljud, vilka rum han rör sig till/från etc.

Och, jaa, E säger att han vill att L ska "gå". Grejen är ju att L VILLE "gå", nästa dag, på den där festen.......

Jag hör en mycket passiv/aggressiv E som "vill" att L ska gå.......men om L går, så får L inte komma tillbaka.......

Jag hör E som "spetsig och näsvis", och detta är INNAN han blir skjuten och tyvärr omkommer!

Så sluta med dina försök till shaming, de är bara PATETISKA!

Citat:
De flesta omständigheter som borde vara förmildrande har lagts fram men sågats rakt av av fup och sedan domstolen, ex L ringde nödnummer och larmade ambulans samt polis, och hon erkände väl redan i larmsamtalet nr 1 att hon skjutit E. Hon visar ånger och chock, hon försöker hjälpa till i utredningen så gott hon kan, med det hon kommer ihåg, hon var ju kraftigt berusad. Domstolen (och fup) tror ju inte på något av detta och hävdar att det i och med filmen är uppenbart att L har skjutit E. Men filmen är ju sekretessbelagd, alltså den endaste "beviset" på att L inte kände ånger, inte var chockad m.m., att det tydligen var utomordentligt kallblodigt. Jag tycker att man redan i fuppen bestämt sig för att L inte skulle känna ånger, eller vara chockad, vara ledsen. Jag tycker att man i fuppen har lagt ner MER arbete på att försöka bevisa att L inte var ångerfull, chockad, ledsen m.m. än att faktiskt utreda flera/alla omständigheter. Det måste ju ha varit en stor nål i ögat på förundersökningspersonalen att L själv larmade, men det lyckas de också prata bort......
Citat:
Nej, ta ut någon patron skulle hon väl inte göra, men hon hade väl svårt att komma ihåg NÄR hon laddade vapnet......och varför.....som jag ser det försökte L verkligen att komma ihåg hur det gick till innan skottet gick av, men har troligen minnesluckor pga alkoholen därav försök till olika förklaringar, vilket både fup och domstol påstår är lögner.

Det är inte längre så sällsynt att mord filmas, det finns ett fall i Göteborgstrakten (några år innan lagändringen) ett mycket utdraget tortyrmord, GM fick 12 år. Där kan man ju verkligen undra vad det var för förmildrande omständigheter........ det finns några fall till, kommer inte på dem nu bara.

Efter lagändringen, så kan man ju jämföra med Mordet på Elin i Höör, GM slår ihjäl henne med hammare, gräver ner henne, häller latrintunna över henne, ringer hennes vänner och frågar var hon är, "hjälper" Missing People att leta efter henne.......han fick 16 år........Jag tycker faktist att det var värre, så varför får han bara 16 år??

Det hade det kanske om HELA KVÄLLEN hade filmats.......denna film är 4 minuter av en kväll som kanske börjar kl 16.00........och dessutom sekretessbelagd till allra största delen........så vem ska kunna granska domstolen i ex framtiden, eller om Sverige hamnar i ett läge med korrumtion......

Det är mina åsikter!

Citat:
Sök på StefanS inlägg, men jag tror länkarna "går sönder" efter en månad.....själv har jag den inte.

Citat:
En sanning med modifikation, men jag orkar faktiskt inte tjafsa längre på denna dagisnivå!

Citat:
Utan "sympati"? Menar du empati?

Nej, där har du helt fel! Tror du att ex obducenter är helt empatilösa?. Eller en cancerläkare som ger sin patient ett dödsbesked? Eller vi arkeologer som gräver ut en mordplats, visserligen kanske 1500 år gammal, men likafullt en mordplats, med bl.a. mördade barn (ex Sandy Borg, Öland). Tror du att dessa yrkesgrupper gråter när de arbetar? Eller går hem och gråter efter arbetsdagens slut?
Nej, de distanserar sig mentalt!

Du kallar det "deckargåta", ett i sammanhanget mycket nedvärderande ord, jag kallar det för kriminalpolitik. Det är kriminalpolitik som diskuteras i de flesta trådar på ABoK. Och det är det jag och några med mig har försökt att diskutera här under flera månader, men bara fått en massa skit för det, blivit kallade för både det ena och det andra, det var länge sedan jag var med i en sådan otrevlig tråd som denna!

Det jag menar med mitt "vi", är det du m.fl. menar med ert "ni"!
Hur länge har du haft intresset, det verkar som om du inte förstår hur rättssystemet fungerar överhuvudtaget..
2022-02-11, 09:44
Avslutad
[quote=Loveangelie|79045285]
Citat:

Bry dig inte om denna Mumsbulle. Han säger så mycket, men kan aldrig bevisa något han påstår.
Han tjatar och tjatar om att allt är över m.m. man kan ju undra varför han fortsätter stanna kvar i tråden och hela tiden försöker tysta oss andra.
Men jag håller med dig, det finns fortfarande mycket som inte tycks ha kommit fram.
Verkligen?
Det blir så uppenbart löjligt med er smutskampanj.
Jag har inte bevisat någonting?
Ni har er tro, alla andra ljuger, även när ni får se att det man framfört är sant, så fortsätter ni, framförallt du, som vill peka ut E som klandervärd?! (Fick du ett nytt långord)
2022-02-11, 11:29
Medlem
[quote=Mumsbulle|79045383]
Citat:
Ursprungligen postat av Loveangelie
Verkligen?
Det blir så uppenbart löjligt med er smutskampanj.
Jag har inte bevisat någonting?
Ni har er tro, alla andra ljuger, även när ni får se att det man framfört är sant, så fortsätter ni, framförallt du, som vill peka ut E som klandervärd?! (Fick du ett nytt långord)

Ja verkligen!
Det spelar ingen roll att du håller på.
Jag tänker fortfarande berätta det jag varit med om, det jag vet, det jag sett och hört. Om det är något du inte tål, inte vill höra, ja då behöver du inte läsa det. Finns de som vill ta del av det. De finns de som fortfarande inte har något svar på varför det hände, låt dessa personer få fortsätta diskutera detta.
För dig är allt färdigt, men va då tyst. Du kommer aldrig kunna tysta oss andra.
Och fortfarande kan du inte bevisa dina fåniga anklagelser!
2022-02-11, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Loveangelie

Ja verkligen!
Det spelar ingen roll att du håller på.
Jag tänker fortfarande berätta det jag varit med om, det jag vet, det jag sett och hört. Om det är något du inte tål, inte vill höra, ja då behöver du inte läsa det. Finns de som vill ta del av det. De finns de som fortfarande inte har något svar på varför det hände, låt dessa personer få fortsätta diskutera detta.
För dig är allt färdigt, men va då tyst. Du kommer aldrig kunna tysta oss andra.
Och fortfarande kan du inte bevisa dina fåniga anklagelser!
Vet du vad, din intresseklubb har nog antecknat vad du upprepat om och om och om igen.... tror de förstått, så att skribenter kommer fortsätta att bemöta rena lögner, är nödvändigt tills denna tråd låses pga det blir trams och falsk ryktesspridning utan dess like. Lukten liknas vid koskit i horn, nergrävd i jorden, för perfekt balans med kosmos.. simsalabim
Du och din drottning med capten och några hovnarrar kan lägga ner.
Det är över.
Emil är död.
Lydia lever och är dömd till 18 år för MORD!
Senast redigerad av Mumsbulle 2022-02-11 kl. 11:54.
2022-02-11, 12:17
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej. Över huvud taget vänder jag mig starkt mot de som arrogant lättsamt fördömer människor de inte ens känner.

Jag beklagar att du kraschade samtidigt som jag kan förstå varför och jag hoppas att du har stöd av någon? Det är inte lätt att kravla sig upp själv.

Jag har själv varit där om än det var länge sedan, men .... det är svårt.
Efter den krashen fick jag en "samtalare" på psyk som jag har fortsatt träffats varannan vecka sen dess. Tack vare henne som jag orkade ta tag i livet, samt få mina korrekta diagnoser men fortsätta kämpa måste jag nog hela livet.

Jag var ju betydligt äldre än Lydia när det vände för mig och jag fick rätt hjälp.
Helt övertygad om att ifall L hade fått någon att prata med som förstår henne och hennes problematik så hade inte detta hänt men att bara bli ordinerad olika preparat och sjukskrivningar räcker inte, hon hade behövt en psykolog att träffa regelbundet.

Jag vet inte om hon haft någon kontinuerlig psykolog under senaste åren eller framförallt tidigare?

Att bli sexuellt utnyttjad när man är 9-11 år bådar inte gott inför framtiden och skulle det nu varit en "sexklubb" hon jobbade på som 15 åring som diskuterats hade det i mina ögon iallafall varit helt förståeligt, inte alltför ovanligt att barn som blivit sexuellt utnyttjade går den vägen tyvärr.
Dock nog inget som egentligen har med detta mord att göra mer än att påvisa den eventuella starten till att hennes liv blev som det blev.

Någon som vet om den bekanta som utnyttjade henne som barn blev dömd?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in