Citat:
Ursprungligen postat av
Loveangelie
Har inget svar att ge dig eftersom jag inte är insatt i sådant.
Men jag kan ju tycka att det böra bra om allt kom upp och inte bara några få saker.
Jag är ju faktiskt helt neutral egentligen (i händelsen), och jag hade inte brytt mig så mycket om detta fall om det inte vore för att fuppen är så otroligt tunn (tycker jag), och att straffet blev så långt för en tidigare helt ostraffad. Det finns i mitt tycke flera andra liknande brott/mord som (i mitt tycke) givit BO mycket längre och större lidande, och där gärningsperson/personerna fått runt hälften av år i fängelsestraff.
Det finns faktiskt ett annat mord där själva mordet också har filmats med mobiltelefon, GM och BO bor/bodde faktiskt också ihop, GM var BOs inneboende. Misshandel och tortyr av BO i ca 12 timmar, och sedan dödas med yxa i en skogsdunge, BO ber för sitt liv på filmen. GM får 12 år (om jag inte missminner mig).
Så jag undrar ju liksom vari skillnaden ligger. Jag tycker ju absolut inte att L ska frikännas, men jag tycker att lagen ska vara så lika som möjligt för alla människor. I min värld är det ju bra mycket värre/försvårande att mycket grymt, våldsamt och under lång tid tortera ett BO innan mordet/dödandet (det kan man verkligen kalla för avrättning), än ett skott, plötsligt och lite "från ingenstans" (trolig uppfattning av E, just då och där, i mitt tycke).
Men det är mina tankar och tyckande.
Och tack för att du bidrar med det du vet, det bidrar till (i mitt tycke) att bilden blir lite mer hel.