2021-12-09, 12:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Är det någon här som inte är spydig, som har någon teori om hur Hovrätten kan komma att agera i ett sådant här fall, där fuppen är så tunn?

Eller vad försvaret kan tänkas att göra, om de ex har rätt att kräva att fup/utredning görs om?
Det kommer gå till som det alltid gör. Det enda som skiljer detta fall från andra mordfall, är den vidriga men ofrånkomligt starka bevisning som finns, nämligen att Emil filmat det hela.
Det handlar inte om ex, moppebilar, eller tantsnusk.
Hovrätten kommer ta del av tingsrättens videoinspelade förhör, lyssna på bägge parters framställan om varför de anser att straffet ska ändras samt vilken påföljd de anser vara rimlig.
I detta fall är det ett mord, det finns ingen annan misstänkt. Att Lida själv inte talar sanning är klargjort. Vad mer ska utredas tycker du?
2021-12-09, 13:34
Avslutad
Citat:
Jag ville inte ha något "svar" från dig, du kan ingenting ändå, och skuldbelägger själv BOs i andra trådar, så svara inte mig.

Jag är så trött på ditt skitsnack!

Du fattar ju inte ens skillnaden på detta fall och andra!!!
Jag svarade konstruktivt på frågan.
Men svaret passar inte dig.

Den här tråden handlar om mordet på Emil, en man som inte ens fick fylla 40 år, som efterlämnar fyra barn och saknaden kommer hans efterlevande att få leva med.
En förälder ska inte behöva begrava sitt barn. Barn ska inte bli fråntagna sin pappa.
Du påstår att du bryr dig om det juridiska, men inte själva fallet, så detta är sånt offtopic som du frikostigt med dig om att du var i Bålsta för 30 år sen, din dotter som pundade ihjäl sig, barnbarn som omhändertagits genom lvu. Ska det fortsätta att handla om dig eller om själva fallet? En mörderska som ska dömas till livstid, eftersom vi i Sverige inte sysslar med avrättning.
2021-12-09, 13:58
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag svarade konstruktivt på frågan.
Men svaret passar inte dig.

Den här tråden handlar om mordet på Emil, en man som inte ens fick fylla 40 år, som efterlämnar fyra barn och saknaden kommer hans efterlevande att få leva med.
En förälder ska inte behöva begrava sitt barn. Barn ska inte bli fråntagna sin pappa.
Du påstår att du bryr dig om det juridiska, men inte själva fallet, så detta är sånt offtopic som du frikostigt med dig om att du var i Bålsta för 30 år sen, din dotter som pundade ihjäl sig, barnbarn som omhändertagits genom lvu. Ska det fortsätta att handla om dig eller om själva fallet? En mörderska som ska dömas till livstid, eftersom vi i Sverige inte sysslar med avrättning.

Nej, dina svar är inget att ha!

Jag vill veta JURIDISKT TEKNISKT vad Hovrätten och/eller försvaret har för MÖJLIGHETER/BEFOGENHETER i detta läge, med denna mycket tunna fup!

Jag försöker föra diskussionen och tråden VIDARE.

Du, och några andra med dig, kan stå kvar på er fläck och tugga fradga, ni är ju inte ens intresserade av juridiken!

Gå till någon annan tråd och skuldbelägg BOs och anhöriga, det brukar du ju göra. Och sedan har du mage att anklaga mig och andra för detta i denna tråd!

Seså, chop, chop, troll!
2021-12-09, 14:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej, dina svar är inget att ha!

Jag vill veta JURIDISKT TEKNISKT vad Hovrätten och/eller försvaret har för MÖJLIGHETER/BEFOGENHETER i detta läge, med denna mycket tunna fup!

Jag försöker föra diskussionen och tråden VIDARE.

Vad menar du med juridiskt tekniskt med avseende på möjligheter och befogenheter?

Tala ur skägget nu och var tydlig med vad du menar så blir det lättare för någon att svara.
Senast redigerad av OY 2021-12-09 kl. 14:38.
2021-12-09, 15:03
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad menar du med juridiskt tekniskt med avseende på möjligheter och befogenheter?

Tala ur skägget nu och var tydlig med vad du menar så blir det lättare för någon att svara.

Jaa, kan hovrätten eller försvaret begära att förundersökning görs om?

I så fall, ska samma åklagare göra om förundersökningen, eller ska nya utredare börja om?

Kan man i ex Hovrätten plocka uppgifter ur slasken, eller måste målet hänvisas tillbaka till Tingsrätten för att hämta "ny" info ifrån slasken?

Kan Hovrätt eller försvar kalla in helt nya vittnen i Hovrätten, eller "sitter de fast" i fuppen som Tingsrätten har grundat sin dom på?

Kan försvaret "tvinga" fram en ny förundersökning om de finner den befintliga undermålig, och hur/vilken instans ska försvaret vända sig till för att "klaga"?

Som ett exempel:

Jag tänker lite på Lambertzkvinnan, där ett av hennes offer blir frikänd av Hovrätten efter att BOs/försvaret begärt att även Lambertzkvinnans telefonhistorik ska undersökas (?) och åberopas som bevis, och det är väl just den telefonhistoriken som i princip frikänner honom, och som inte fanns med i fup eller togs med i tingsrättsförhandlingen.
2021-12-09, 15:06
Medlem
Citat:
Är det någon här som inte är spydig, som har någon teori om hur Hovrätten kan komma att agera i ett sådant här fall, där fuppen är så tunn?

Eller vad försvaret kan tänkas att göra, om de ex har rätt att kräva att fup/utredning görs om?

Har inget svar att ge dig eftersom jag inte är insatt i sådant.
Men jag kan ju tycka att det böra bra om allt kom upp och inte bara några få saker.
2021-12-09, 15:30
Avslutad
Citat:

I så fall, ska samma åklagare göra om förundersökningen, eller ska nya utredare börja om?

Kan man i ex Hovrätten plocka uppgifter ur slasken, eller måste målet hänvisas tillbaka till Tingsrätten för att hämta "ny" info ifrån slasken?

Kan Hovrätt eller försvar kalla in helt nya vittnen i Hovrätten, eller "sitter de fast" i fuppen som Tingsrätten har grundat sin dom på?

Kan försvaret "tvinga" fram en ny förundersökning om de finner den befintliga undermålig, och hur/vilken instans ska försvaret vända sig till för att "klaga"?

Som ett exempel:

Jag tänker lite på Lambertzkvinnan, där ett av hennes offer blir frikänd av Hovrätten efter att BOs/försvaret begärt att även Lambertzkvinnans telefonhistorik ska undersökas (?) och åberopas som bevis, och det är väl just den telefonhistoriken som i princip frikänner honom, och som inte fanns med i fup eller togs med i tingsrättsförhandlingen.
Du tror att hennes mobilhistorik skulle ge henne förmildrande omständigheter? Den är undersökt, bara inte tillgänglig för kreti och pleti😘
2021-12-09, 15:58
Medlem
Gold94s avatar
Citat:

Som ett exempel:

Förundersökningen görs inte om, anklagar du ansvariga för den som lata, orkar inte gräva mer eller rentav vill sätta dit E?

Så tolkar jag det när du skriver att förundersökningen är undermålig.

Fallet är enkelt och det är MORD!
Vi har duktiga utredare i Sverige, anser dom att förundersökningen är klar så är den det, fallet är liksom glasklart.
Vad som hänt innan är inte relevant, även om dom bråkat och skrikit 24/7.
Man får inte mörda i Sverige och det är det tråden handlar om.

Du verkar bara vara ute efter att hitta ursäkter för E:s mord?
Det finns inga!!
Man får inte mörda folk för att man är arg eller helt slut i knoppen!
E är en tickande bomb och tyvärr var Emil i skottlinjen när den briserade!
2021-12-09, 16:40
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveangelie
Har inget svar att ge dig eftersom jag inte är insatt i sådant.
Men jag kan ju tycka att det böra bra om allt kom upp och inte bara några få saker.

Jag är ju faktiskt helt neutral egentligen (i händelsen), och jag hade inte brytt mig så mycket om detta fall om det inte vore för att fuppen är så otroligt tunn (tycker jag), och att straffet blev så långt för en tidigare helt ostraffad. Det finns i mitt tycke flera andra liknande brott/mord som (i mitt tycke) givit BO mycket längre och större lidande, och där gärningsperson/personerna fått runt hälften av år i fängelsestraff.

Det finns faktiskt ett annat mord där själva mordet också har filmats med mobiltelefon, GM och BO bor/bodde faktiskt också ihop, GM var BOs inneboende. Misshandel och tortyr av BO i ca 12 timmar, och sedan dödas med yxa i en skogsdunge, BO ber för sitt liv på filmen. GM får 12 år (om jag inte missminner mig).

Så jag undrar ju liksom vari skillnaden ligger. Jag tycker ju absolut inte att L ska frikännas, men jag tycker att lagen ska vara så lika som möjligt för alla människor. I min värld är det ju bra mycket värre/försvårande att mycket grymt, våldsamt och under lång tid tortera ett BO innan mordet/dödandet (det kan man verkligen kalla för avrättning), än ett skott, plötsligt och lite "från ingenstans" (trolig uppfattning av E, just då och där, i mitt tycke).

Men det är mina tankar och tyckande.

Och tack för att du bidrar med det du vet, det bidrar till (i mitt tycke) att bilden blir lite mer hel.
2021-12-09, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Förundersökningen görs inte om, anklagar du ansvariga för den som lata, orkar inte gräva mer eller rentav vill sätta dit E?

Så tolkar jag det när du skriver att förundersökningen är undermålig.

Fallet är enkelt och det är MORD!
Vi har duktiga utredare i Sverige, anser dom att förundersökningen är klar så är den det, fallet är liksom glasklart.
Vad som hänt innan är inte relevant, även om dom bråkat och skrikit 24/7.
Man får inte mörda i Sverige och det är det tråden handlar om.

Du verkar bara vara ute efter att hitta ursäkter för E:s mord?
Det finns inga!!
Man får inte mörda folk för att man är arg eller helt slut i knoppen!
E är en tickande bomb och tyvärr var Emil i skottlinjen när den briserade!

Att säga att vi har duktiga utredare i Sverige är väl att ta i, snarare mediokra enligt uppklarningsprocenten.
Finns många exempel i Svenskt rättsväsende där utredare valt en enkel lösning det mest kända är väl qvick.

Det inte mer än 6 veckor sedan 2 utredare åkte dit efter att beställt ett vittnesmål av en infiltratör.

Är av uppfattningen att hovrätten kommer att fastställa tingsrättens dom.
2021-12-09, 18:12
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Du tror att hennes mobilhistorik skulle ge henne förmildrande omständigheter? Den är undersökt, bara inte tillgänglig för kreti och pleti😘

VAR i mitt inlägg står det att jag tror att L blir frikänd pga telefonhistorik?????????

Bevisa det! För du kan ju inte alls LÄSA!
2021-12-09, 18:18
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
VAR i mitt inlägg står det att jag tror att L blir frikänd pga telefonhistorik?????????

Bevisa det! För du kan ju inte alls LÄSA!

Nu påstår ju inte skribenten att du påstår det, utan frågar vad i telefonhistoriken som kan vara förmildrande för Lydia, tror du att det finns nåt förmildrande i den ? frikänd står det inget alls om

du borde kanske öka på din egen läsförståelse innan du anklagar andra för att ha bristande sådan, ett tips bara, i all välmening

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in