2021-10-29, 13:59
Medlem
Ett märkligt konto publicerade nyss ett inlägg där h *n skrev följande:

"Vad i hela helvete har dom gjort för något för att förtjäna detta om jag får fråga?"

Barnen har förstås inte gjort nåt, såvitt vi vet, men deras mamma har dödat en människa.
I min bok är det svårt att förlåta.
2021-10-29, 14:03
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cedderik
Hon måste ju kunna begära reält skadestånd för det, är ett rejält lagbrott!!

Hänvisa gärna till vilken paragraf i sekretesslagen du syftar lagbrottet till , jag hittar det inte

länk till sekretesslagen:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/offentlighets--och-sekretesslag-2009400_sfs-2009-400
Senast redigerad av BMC64 2021-10-29 kl. 14:05.
2021-10-29, 14:04
Medlem
Mercedes avatar
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/kvinna-skoet-sin-sambo-doems-till-faengelse.NFHCEcWPO

18 år..
2021-10-29, 14:06
Medlem
Här är domen i målet. Lydia Barth döms till fängelse i 18 år för mord.

Uppsala tingsrätt:
2021-10-29, 14:07
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Här är domen i målet. Lydia Barth döms till fängelse i 18 år för mord.

Uppsala tingsrätt:

tack!
2021-10-29, 14:07
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ett märkligt konto publicerade nyss ett inlägg där h *n skrev följande:

"Vad i hela helvete har dom gjort för något för att förtjäna detta om jag får fråga?"

Barnen har förstås inte gjort nåt, såvitt vi vet, men deras mamma har dödat en människa.
I min bok är det svårt att förlåta.

Förlåt, men varför inte bara citera inläggen ist för att skriva så (fetade)..?
2021-10-29, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag hoppas på det bästa ( livstid) men utgår från det värsta ( 18 år ) Men domen imorgon saknar betydelse eftersom den med stor sannolikhet kommer att överklagas av L eller åklagaren beroende på vilken sida straffet landar.
Ja, det var det värsta!
Skall inte riksdagens instiftade lagar längre respekteras?!
Normalstraffet för mord skall vara livstid punkt
2021-10-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ja, det var det värsta!
Skall inte riksdagens instiftade lagar längre respekteras?!
Normalstraffet för mord skall vara livstid punkt

Det är en ovanligt välskriven dom. Läs igenom hela, inte minst den del som avser påföljden, så förstår du bättre hur tingsrätten resonerar. Jag tror hovrätten kommer bedöma saken på samma sätt och fastställa domen, förutsatt att den överklagas (vilket mer eller mindre är kutym vid morddomar).
2021-10-29, 14:20
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Hänvisa gärna till vilken paragraf i sekretesslagen du syftar lagbrottet till , jag hittar det inte

länk till sekretesslagen:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/offentlighets--och-sekretesslag-2009400_sfs-2009-400
Orkar inte plöja lagar men eftersom jag jobbar inom sjukvården har jag väldigt svårt att tro att detta är ok 🙈
2021-10-29, 14:23
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Det var ett konto som nyss postade det här stycket i sitt inlägg:

"Och jag tycker/tror att L lidit ganska stor skada pga det. Och hennes anhöriga, speciellt barnen."

Jag vill att vi skall fokusera på de två sista orden. De är viktiga!

Den som anser att barn riskerar att fara mer illa av att Mammas journal partiellt har exponerats publikt pga Flashback än att få veta det som under dagen kommer att fastslås, nämligen att deras mamma inom kort kommer att vara en rikskänd mörderska, på väg till Hinseberg och där förvaras tills barnen sedan länge blivit vuxna -tja, ett sånt konto har med all tydlighet helt tappat proportioner.

Får bli en sån här =>
Faktiskt en till..
För nåt mer patetiskt var det länge sen jag läste.

Nja, om man kan tänka lite längre och uppbringa åtminstone liiite empati, så är det sannerligen att strö några kilo salt på barnens/anhörigas redan öppna sår!

En domstolsdom och några år i finkan glöms snart bort i folkminnet.

Internet (vilket består INTE BARA av Flashback) är väl närar nog för alltid.

Och jag skrev aldrig Flaschback specifikt, förundersökningen är ju för alltid offentlig, vem som helst kan ju begära ut den privat, med sjukvårdsjournalerna.....

Och "rikskänd mörderska" , denna tråd är inte speciellt lång, verkar mer vara en lokal Bålsta affär, och många tänker nog mera åt hållet "vanligt tråkigt relationsdrama"; ett par som krökar för mycket, som vanligt uppstår bråk, den ena tar livet av den andra i fyllan, gäääääsp.

Jag förstår inte någras våta dröm att L skulle placeras på Hinseberg och i samma genre som Johanna Möller........L kan inte mätas mot möllerskan.

Och skulle så hända, så blir nog L behandlad på topp på Hinsan, hon har ju dödat en karl som de allra flesta där inne ändå mer eller mindre haft problem med (karlar) på ett eller annat sätt!
2021-10-29, 14:23
Medlem
Aftonbladets artikel.
”mannen drack öl och hon själv tog ett glas vin”
2021-10-29, 14:24
Medlem
Någon som vet on den dödade mannen ifråga plågade henne på något sätt? Media utelämnar ofta när kvinnor är misshandlade fysiskt och psykiskt. Kan vara intresserat att veta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in