2022-02-10, 23:52
  #1717
Medlem
I början kan du fräsa lite chili, vitlök, gul lök, tomatpuré, socker, morot och selleri. Du kan ju även tillsätta lite grönsaksfond eller buljong.
Citera
2022-02-10, 23:53
  #1718
Medlem
Fyrahundratolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer
Har koll på råvaror. Vi italienare förstår det ligger i detaljerna. Som mutti t.e.x mycket viktigt. Den felix är effektiv. Klaga inte på den.

Du kan uppenbarligen inte läsa innehållsförteckningar på rätt sätt.
Citera
2022-02-10, 23:55
  #1719
Medlem
Speedballers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundratolv
Du kan uppenbarligen inte läsa innehållsförteckningar på rätt sätt.
Denna lilla gubben. https://www.felix.se/products/ketchup-osotad/
Citera
2022-02-10, 23:55
  #1720
Medlem
Speedballers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
I början kan du fräsa lite chili, vitlök, gul lök, tomatpuré, socker, morot och selleri. Du kan ju även tillsätta lite grönsaksfond eller buljong.
Då börjar det bli en bolognese. Det är överkurs här.
Citera
2022-02-10, 23:58
  #1721
Medlem
Fyrahundratolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer
Denna lilla gubben. https://www.felix.se/products/ketchup-osotad/

Vad är poängen att länka till Felix? Du förstår fortfarande inte skillnaden på de olika innehållen.
Citera
2022-02-11, 00:07
  #1722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Grädde brukar väl folk ha i ibland?

Vilket kan va helt rätt när vi snackar ursprung till köttfärskäket från Bologna! Som Parma ligger Bologna i Emilia-Romagna, mitt i det Italienska mejeribältet. Googla Parmalat!
Citera
2022-02-11, 00:21
  #1723
Medlem
hagsatras avatar
Låter gott men jag brukar ha i grädde i bolognese för lite mer tyngd i rätten. Gärna så fet grädde som möjligt, otyget matlagningsgrädde går bort.
Samma när jag gör min carbonara då ska det rinna av grädde. Kan förövrigt tipsa om byta ut äggen i Carbonaran mot ketchup eller sötsur-sås så har ni en fin middag till helgen om ni tröttnat på en bolognese
Citera
2022-02-11, 00:36
  #1724
Medlem
Speedballers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Låter gott men jag brukar ha i grädde i bolognese för lite mer tyngd i rätten. Gärna så fet grädde som möjligt, otyget matlagningsgrädde går bort.
Samma när jag gör min carbonara då ska det rinna av grädde. Kan förövrigt tipsa om byta ut äggen i Carbonaran mot ketchup eller sötsur-sås så har ni en fin middag till helgen om ni tröttnat på en bolognese
Antar du snackar svensk eko 40% grädde nu. Annars skämskudde. Men även den kapar hela tomatsmaken eller mildrar till den. Känns mer urvattnad i smaken efter gräddkuren. Ser ingen poäng med att ha i det därav. Förstör den röda fina färgen också. Den är viktig. Det visuella i en köttfärsås. Röd och fin.
Citera
2022-02-11, 00:44
  #1725
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer
Antar du snackar svensk eko 40% grädde nu. Annars skämskudde. Men även den kapar hela tomatsmaken eller mildrar till den. Känns mer urvattnad i smaken efter gräddkuren. Ser ingen poäng med att ha i det därav. Förstör den röda fina färgen också. Den är viktig. Det visuella i en köttfärsås. Röd och fin.


Kan tipsa om denna grädde, len och fyllig. Dansk. 50 % https://arlaunika.se/products/gradde-50
Citera
2022-02-11, 01:02
  #1726
Medlem
Ska det verkligen koka i en timme, blir det något kvar?
Citera
2022-02-11, 01:06
  #1727
Medlem
Speedballers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ska det verkligen koka i en timme, blir det något kvar?
Småputtrar rättare sagt under lock. Därav hällar man på vatten. Viktigt för smakens skull att den får köra länge.
Citera
2022-02-11, 01:28
  #1728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer
Lyssna nu. Jag är italiensk-svensk men skiter i min italienska sida kör på svensk vis köttfärs och undviker olivolja från Italien iroinskt nog pga all fake extra virgin som existerar där. Mina smaklökar märker. Spanien har bäst och här är mitt recept va ni ska bedöma.

Fräser på två st hackade gul lökar och tre stycken finhackade vitlöksklyftor i extra virgin olivolja från Spanien som doftar gräs och frukt. Häll ner allt i en skål och stek nu 500 gram blandfärs salta direkt på hög temperatur mer olivolja kan behövas. Sen när fettet i princip vaporerat och en färs med stekyta är kvar slänger vi i en burk mutti krossade tomater, 1/3 av burken vatten och all lök igen. Tar mer salt, svartpeppar, paprikapulver, timjan, rosmarin - dom sistnämda tyvärr torkade och tre stycken lagerblad. Chili egentligen men hade inte så sambal oelek funkar en liten sked ungefär. Två matskedar felix ketchup och koka skiten under lock i en timme på trean. Rör om ibland.

Koka gnocci, ta bort lagerbladen och servera med extra olivolja och ev salt mer peppar.

Är det bra grejer detta eller lagar jag pundarmat tycker ni?


Tycker den hamnar mitt emellan typ farmors köttfärssås och en italiensk bolognese. Och därför blir den lite knasig. Behöver inte vara fel. Men testa att välja!

Min enkla köttfärssås:

Stek på en hackad lök i nån matsked olja och så en god klick smör. När denna är blank har du i köttfärsen. 0,75 tsk salt och ett par vändor med vitpepparn. Alternativt 1 kryddmått. Ha i 3 dl grädde och 1-1,5 dl mjölk och 1 kryddmått curry. Ha sedan i 1 - 1,5 dl Heinz ketchup efter smak.

Ibland gör jag denna och massa makaroner. Blandar ihop allt i en form och täcker med riven ost och in i ugnen på 200 tills osten smälter och blir fin.

Blir grymt gott och barnen älskar det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in