2022-02-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
😂😂😂😂😂
Jag minns att mina föräldrars förklaring till detta då jag var liten och frågade som vetgirig liten hen, att människan- alltså Jehovas Vittnen- skulle uppfylla Jorden och sedan skulle fortplantning upphöra och alla skulle leva för evigt på Jorden i en fysisk ålder av ungefär 25 år.

Huruvida sexualdriften skulle finnas kvar var dock oklart, men förmodligen skulle den finnas där som ett pikant litet nöje för "vännerna" så att de inte tråkades ut av att aldrig få synda och ha kul i den eviga evigheten. 🤣

Vad får dig att tro att "Jehova" önskar människorna små pikanta nöjen?
Kom ihåg; i det ursprungliga paradiset gick Adam och Eva omkring näck. Men, de lyckades aldrig få till det före det s k syndafallet!
Citera
2022-02-09, 16:09
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
😂😂😂😂😂
...
Huruvida sexualdriften skulle finnas kvar var dock oklart, men förmodligen skulle den finnas där som ett pikant litet nöje för "vännerna" så att de inte tråkades ut av att aldrig få synda och ha kul i den eviga evigheten. 🤣
"Förmodligen" antar jag du har lagt till för att få tillfälle att snuska av dig igen.
Innan jag sett det tror jag inte att JV lär det. De kan mycket väl ha sett att fruktsamhet och förökning hör ihop. Låt oss tillskriva spekulationen din sexuella stördhet, belagd annorstädes.
Insikt om sjukdom är första steget mot hälsa.
Citera
2022-02-09, 18:47
Medlem
Caloviuss avatar
Såg att JV får statsbidrag.
Men var inte staten ond enligt JV?
Någon?
Citera
2022-02-09, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Någon?

Jv betalar också skatt, jobbar och bidrar till samhället, så varför skulle inte Jv få del av sjukvård, utbildning och statsbidrag för sin religiösa verksamhet när nu alla andra religiösa verksamheter får bidrag. Jehovas vittnen behöver inte pengarna, utan det handlar om rättvisa och att Jehovas vittnen inte ska diskrimineras.

Jv säger inte så kategoriskt att staten är ond, olika stater kan göra både onda och goda saker, t.ex. säger Paulus att staten har sitt syfte att hålla ordning i samhället, men bibeln säger samtidigt att världen styrs av Satan, så på det sättet är världen inte så som Gud vill ha det, och därför är ond.

Bibeln säger att kristna lever i världen men ska inte vara en del av världen, alltså att man inte ska sätta sin tillit till världen, utan till Guds kungarike som i framtiden ska ta bort alla mänskliga stater och riken:

"Under dessa kungars tid (våran tid) skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
Citera
2022-02-09, 20:04
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
"Förmodligen" antar jag du har lagt till för att få tillfälle att snuska av dig igen.

Vad menar du nu då, jag pratar om hur det kan komma att te sig i det Jordiska Paradiset. På vilket vis menar du att jag i den här tråden har förtjänat att bli titulerad snuskgubbe av Dig?

Citat:
Innan jag sett det tror jag inte att JV lär det. De kan mycket väl ha sett att fruktsamhet och förökning hör ihop. Låt oss tillskriva spekulationen din sexuella stördhet, belagd annorstädes.

Jag pratar alltså huruvida sexualitet och fortplantning måste upphöra vid en viss nivå, vilket det nu måste göra om människan skall leva i evighet i ett Jordiskt Paradis, så som Sällskapet Vakttornet lär. På vilket sätt påvisar detta att jag skulle ha en sexuell störning?

Citat:

Vilken är sjukdomen du pratar om?
Citera
2022-02-09, 21:30
Medlem
Citat:

Kom ihåg att JV har läran om ett jordiskt paradis där människor ska leva för evigt. Naturligtvis har man då insett problemet med överbefolkning. Och man har försökt ge svar på hur detta ska hanteras. Bl a så har man föreslagit möjligheten att människor då inte har en sexualdrift, och detta med hänvisning till att Adam och Eva inte hade umgänge före syndafallet. Detta är alltså inte ett dåligt skämt.
Citera
2022-02-09, 21:40
Medlem
Citat:
Någon?

Jepp. På min tid (detta var för mer än 35 år sedan) ansågs detta vara pengar från Satan himself. Då pekade JV finger åt samfund som tog emot statsbidrag.
Men, uppenbarligen kan saker ändra sig. Sannolikt beroende på två saker; dels förlorade man mycket pengar vid börskraschen 2008, och sedan blöder organisationen pengar...sannolikt p g a ett antal rättsfall rörande sexuella övergrepp.

Jag kan säga att jag blev enormt förvånad över att organisationen insisterat och drivit rättsprocesse för att få statsbildrag. Man menar sig vilja bli betraktade som ett etablerat samfund bland andra. Detta är egendomligt, tidigare såg man alla andra samfund som "skökan" och "det stora Babylon" från uppenbarelseboken.
Money talks.
Citera
2022-02-09, 21:44
Medlem
Citat:
Jag kanske uttrycker mig vulgärt ibland, men jag är sannerligen inte en snuskgubbe. Tror nog att jag har en mer rättfram och ärlig moral än många av de lagiskt religiösa som hela tiden måste framhäva sin egen förträfflighet och renhet. Religionens Kapten-Klänning.

Om nu människan skall leva i evighet i ett jordiskt paradis så som JV påstår kommer ju dessa problem som självklara. Jag tror nog mer på det himmelska paradiset i så fall, som den ateist jag är. Det är faktiskt mer logiskt än ett evigt fysiskt paradis på jorden.

Detta i synnerhet som JV menar att alla, såväl människoir som djur, kommer att vara växtätare i det s k jordiska paradiset. Det är inte svårt att inse vilken ekologisk katastrof det skulle bli om växtätande djur fritt fick reproducera sig utan risk att bli uppätna.
Citera
2022-02-09, 21:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jv betalar också skatt, jobbar och bidrar till samhället, så varför skulle inte Jv få del av sjukvård, utbildning och statsbidrag för sin religiösa verksamhet när nu alla andra religiösa verksamheter får bidrag. Jehovas vittnen behöver inte pengarna, utan det handlar om rättvisa och att Jehovas vittnen inte ska diskrimineras.

Jv säger inte så kategoriskt att staten är ond, olika stater kan göra både onda och goda saker, t.ex. säger Paulus att staten har sitt syfte att hålla ordning i samhället, men bibeln säger samtidigt att världen styrs av Satan, så på det sättet är världen inte så som Gud vill ha det, och därför är ond.

Bibeln säger att kristna lever i världen men ska inte vara en del av världen, alltså att man inte ska sätta sin tillit till världen, utan till Guds kungarike som i framtiden ska ta bort alla mänskliga stater och riken:

"Under dessa kungars tid (våran tid) skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
Så då kan ni ta arbeten hos överheten, den är inte så ond?
Citera
2022-02-09, 22:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jepp. På min tid (detta var för mer än 35 år sedan) ansågs detta vara pengar från Satan himself. Då pekade JV finger åt samfund som tog emot statsbidrag.
Men, uppenbarligen kan saker ändra sig. Sannolikt beroende på två saker; dels förlorade man mycket pengar vid börskraschen 2008, och sedan blöder organisationen pengar...sannolikt p g a ett antal rättsfall rörande sexuella övergrepp.

Jag kan säga att jag blev enormt förvånad över att organisationen insisterat och drivit rättsprocesse för att få statsbildrag. Man menar sig vilja bli betraktade som ett etablerat samfund bland andra. Detta är egendomligt, tidigare såg man alla andra samfund som "skökan" och "det stora Babylon" från uppenbarelseboken.
Money talks.
Så har jag lärt mig om JV, att de ser staten som ond.
Citera
2022-02-09, 22:05
Medlem
Citat:
Så har jag lärt mig om JV, att de ser staten som ond.

Tja, man brukar citera ett ställe i romarbrevet om relativa myndigheter. Man ser staten som styrd av satan, men för tillfället tolererad av Gud. Jag hoppas att du ursäktar att jag inte kommer ihåg kapitel och verser i Romarbrevet. Men jag förmodar att du känner till dessa verser.
Citera
2022-02-09, 22:06
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Detta i synnerhet som JV menar att alla, såväl människoir som djur, kommer att vara växtätare i det s k jordiska paradiset. Det är inte svårt att inse vilken ekologisk katastrof det skulle bli om växtätande djur fritt fick reproducera sig utan risk att bli uppätna.

Om man nu har den minsta respekt och insyn i Herren Guds Skapelse så vet man att hela systemet bygger på näringskedjan och det måste vara en balans i naturen.

Denna vanvettiga teori går tvärt emot detta.

Är detta inte att pissa på Gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in