2022-02-09, 22:09
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Så har jag lärt mig om JV, att de ser staten som ond.

Jehovas Vittnen är för det mesta laglydiga eftersom de anser att man skall följa den Jordiska Överheten.

Att tjäna Staten borde då inte vara något problem.

Eller hur tänker Du i din hjärna?
Citera
2022-02-09, 22:10
Medlem
Citat:
Så då kan ni ta arbeten hos överheten, den är inte så ond?

På min tid (längesedan nu) var det påfallande många JVn som såg till att bli långtidssjukskrivna eller förtidspensionerade, dels eftersom de inte ville försörja Satans system, dels för att de kunde få tid att missionera. Man menade att det inte var fel att utnyttja satans sytem. Många män var sjukskrivna för diffusa ryggproblem, och många kvinnor var sjukskriva/förtidspensionerade p g a fibromyalgi. Det var t o m som så att man kallade fibromyalgi för "systersjukan".
Citera
2022-02-10, 07:43
Medlem
Citat:
Så då kan ni ta arbeten hos överheten, den är inte så ond?

Hur menar du? Paulus arbetade också för onda människor för att kunna försörja sig, varför skulle det vara fel?

Däremot kan kristna inte jobba t.ex. i porrindustrin, krigsindustrin eller liknande.

Menar du att du kan jobba för vem som helst, eller menar du att du inte kan jobba för någon som helst som är ond? Menar du att det är ok för en kristen att jobba som porrskådis? Det finns grader i helvetet även om jag inte tror på helvetet.
Citera
2022-02-10, 10:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur menar du? Paulus arbetade också för onda människor för att kunna försörja sig, varför skulle det vara fel?

Däremot kan kristna inte jobba t.ex. i porrindustrin, krigsindustrin eller liknande.

Menar du att du kan jobba för vem som helst, eller menar du att du inte kan jobba för någon som helst som är ond? Menar du att det är ok för en kristen att jobba som porrskådis? Det finns grader i helvetet även om jag inte tror på helvetet.
Får ett JV vara politiker?
Citera
2022-02-10, 11:52
Medlem
Citat:

Vad tror du själv om du läser detta:

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. " (Lukas 4:5-6 Bibel2000)

"Nu faller domen över denna världen, nu skall denna världens härskare fördrivas." (Joh 12:31 Bibel2000)

Vill man vara en del av Satans värld?

"Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er." (Joh 15:19 Bibel2000)

Vill man bli en del av det som Gud kommer att krossa och förinta?

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

Vill man som politiker strida mot självaste Jesus?

"Och jag såg odjuret och jordens kungar och deras härar, som samlats för att strida mot honom som satt på hästen och mot hans här. " (Upp 19:19 Bibel2000)
Citera
2022-02-10, 12:01
Medlem
Citat:

Dessutom, tror du Paulus talade om kristna som han själv, när han talade om "överheten" i Romarna kapitel 13? Kan du tänka dig Paulus bli en romersk politiker?

Nej, Paulus var visserligen en romersk medborgare, och nyttjade detta, men han skulle aldrig kunna tänka sig att vara en del av den politiska makten som t.o.m. var med i dödandet av Jesus.
Citera
2022-02-10, 12:06
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Vad tror du själv om du läser detta:

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. " (Lukas 4:5-6 Bibel2000)

"Nu faller domen över denna världen, nu skall denna världens härskare fördrivas." (Joh 12:31 Bibel2000)

Vill man vara en del av Satans värld?

"Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er." (Joh 15:19 Bibel2000)

Vill man bli en del av det som Gud kommer att krossa och förinta?

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

Vill man som politiker strida mot självaste Jesus?

"Och jag såg odjuret och jordens kungar och deras härar, som samlats för att strida mot honom som satt på hästen och mot hans här. " (Upp 19:19 Bibel2000)
Ingenting av det som står det motsäger att man kan vara politiker. Det är också en tolkning som alla andra kristna gör
Citera
2022-02-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Ingenting av det som står det motsäger att man kan vara politiker. Det är också en tolkning som alla andra kristna gör

I alla fall var dom första kristna inte inblandade i politiken. Hur skulle en kristen kunna vara en romersk politiker?

Det var ju romarna som förföljde kristna, fängslade Paulus och avrättade Jesus.

Och hur skulle romarnas utbredning genom krig, rimma med Jesu ord om att vända andra kinden till och älska sina fiender?
Citera
2022-02-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus

Så det är inget problem att jobba för och stödja Satans riken?
Citera
2022-02-10, 12:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Dessutom, tror du Paulus talade om kristna som han själv, när han talade om "överheten" i Romarna kapitel 13? Kan du tänka dig Paulus bli en romersk politiker?

Nej, Paulus var visserligen en romersk medborgare, och nyttjade detta, men han skulle aldrig kunna tänka sig att vara en del av den politiska makten som t.o.m. var med i dödandet av Jesus.
Alltså, jag var inte ute efter att debattera saken med dig, utan ställde bara en ja/nej-fråga. När jag läser vad du skriver kan jag extrahera ett "nej, JV får inte vara politiker".
På frågan om kristna är tillåtna att inneha överhetsämbeten svarar klassisk kristendom med ett (generellt) ja.
Senast redigerad av Calovius 2022-02-10 kl. 12:51.
Citera
2022-02-10, 13:01
Medlem
Citat:
Alltså, jag var inte ute efter att debattera saken med dig, utan ställde bara en ja/nej-fråga. När jag läser vad du skriver kan jag extrahera ett "nej, JV får inte vara politiker".

Jag hade inte heller en tanke om debatt, ville bara nyansera mitt svar. Men du uppfattade rätt.

Citat:
På frågan om kristna är tillåtna att inneha överhetsämbeten svarar klassisk kristendom ja.

Kan en kristen vara politiker I Ryssland och samarbeta med Putin? Kan en kristen vara politiker i Kina? I Nordkorea?
Kunde en kristen ha överhetsämbeten i Hitlertyskland, och det skulle inte vara något som helst problem?
Citera
2022-02-10, 13:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag hade inte heller en tanke om debatt, ville bara nyansera mitt svar. Men du uppfattade rätt.

Kan en kristen vara politiker I Ryssland och samarbeta med Putin? Kan en kristen vara politiker i Kina? I Nordkorea?
Kunde en kristen ha överhetsämbeten i Hitlertyskland, och det skulle inte vara något som helst problem?
Jag ändrade lite i inlägget och lade till ett "generellt" före "ja".
Man ska lyda Gud mer än människor, står det ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in