Citat:
Det Nyamko Sabuni gjorde var att gå ut i DN och säga att hon inte tänkte blockera en regering där SD ingår. Timmar efter att artikeln publicerades tog hon avstånd från detta och menade att L skulle blockera en sådan regering. Tydligen så har partiet bestämt på sin kongress att L skall blockera en regering där SD ingår. Ebba Busch Thor gick ut och trashade SD i Dagens Nyheter. När det kom en reaktion tog partiet ned delar av artikeln på partiets hemsida. Uppenbarligen är det andra krafter utanför politiken och media som styr narrativet och det vi ska tro på. I veckan gick både Sabuni och Busch plötsligt ut i pressen om hur hemska SD är och att de inte är ett regeringsalternativ. Trots att alla KD:s och M:s och hälften av L:s väljare ju accepterar SD. Skulle SD ställa sig utanför den blågula falangen så skulle S kunna regera i all framtid. Man agerar således totalt emot sina egna partiers framgång. På vilket sätt är det lyckat? Detta verkar ju inte heller spela någon roll. Lyssnar man på vad de säger så talar de till personer vi inte vet vilka de är.
Jag skulle säga att det finns flera aspekter här. Du har rätt i att partierna talar till någon annan. Det är min uppfattning att de pratar till andra eliter genom media. Uppfattningen bland våra eliter är att SD inte skall få delta i en regering - på sin höjd skall de ge sitt stöd till en M,KD och L-regering. Precis som du skriver så ligger det inte i Liberalernas intresse att spela det här elitspelet just nu. Partiet ligger på 3% i mätningarna och har legat på 3% i mätningar länge.
Sedan valet 2018 har L bara fått över 4% i ett 30-tal mätningar (av flera hundra mätningar) och inte fått över 4% sedan juli 2021. Liberalerna (L) är nästan garanterade en resa ur riksdagen. Samtidigt har L inte så mycket val. Som jag skrev tidigare är komplexiteten för stor och då i synnerhet för L. Det handlar inte bara om vad eliter vill.
Ungefär 1/3 av L-väljarna vill inte ha något med SD att göra också säkert 2/5 av partiets medlemmar. Jag skulle tro att L-ledningen vet att de kommer förlora stöd oavsett vilken sida de tar men de har säkert räknat på det och gissar på att de kommer förlora något mindre genom att närma sig SD. Det är en kalkylering och en matematisk fråga. Det skall sägas att om L åker ur riksdagen så kommer det göra ont för eliterna och då i synnerhet media (Bonnier i synnerhet) men även för den andra aktörer. Den övre medelklassen som slentrianmässigt röstar på L kommer tvingas att välja sida.
Som sagt - mycket gott kan komma med att L åker ur riksdagen. Det är inget parti jag kommer sakna.
Senast redigerad av Edgerton 2022-02-05 kl. 23:18.
Senast redigerad av Edgerton 2022-02-05 kl. 23:18.