2022-02-03, 11:53
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Det låter fint, tacobrödet är mest skit men fungerar ju bra för att få i sig helheten. Släng till lite D-vitamin i dina kosttillskott så är du rätt okej. C-vitamin är bra om du inte dricker jos eller äter frukter.

Broccoli är jättenyttigt om din mage grejar det. Titta även på babyspenat, man kan koka ned det i grädde och krydda lite så blir det riktigt gott.

Inget vanligt tillskott i sig bidrar egentligen till muskelökning. Men det bidrar till att kroppen kan få i sig optimal näring, för att sedan sekundärt bli mer optimerad och fokusera på att återhämta sig efter träning, vilket primärt sker från näring via sedvanlig kost. Gärna från hyfsat högt protein-intag på det.

Tillskott och vitaminer är i regel inte nödvändiga för muskelutveckling om du äter en bra och varierad kost, men det kan underlätta.

Ja, drick lite ”jos” eller komplettera med c-vitamin (som inte finns inprincip i allting) så du sedan inte dör av brist eller överdos då det inte går att pissa ut skiten
Citera
2022-02-03, 12:30
Medlem
sadustenellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Ja, drick lite ”jos” eller komplettera med c-vitamin (som inte finns inprincip i allting) så du sedan inte dör av brist eller överdos då det inte går att pissa ut skiten
Så jag ska göra allt förutom c-vitamin?
Citera
2022-02-03, 13:01
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadusteneller
Så jag ska göra allt förutom c-vitamin?

Resten av tipsen får clownen godkänt för
Citera
2022-02-03, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Tack för svar!

Hur mycket tror du man kan gå upp i vikt på en dag, om man bortser från maten i magen och vätskan? Är det samma som att gå ner?

Ja, ungefär samma. Men det blir betydligt kämpigare då det skulle innebära att man plötsligt äter dubbelt så mycket kalorier mot vad man brukar äta. Iaf om man har en kropp som ligger runt en förbrukning på 2000-2500kcal per dag. Att då äta runt 4000-5000 kcal kanske man orkar en dag, men sedan brukar det plana av. Det är vanligare att man inte äter alls pga av olika omständigheter. Tex allvarlig sjukhusvistelse som drabbar många i samhället varje dag. Drogmissbruk osv.
Citera
2022-02-05, 22:44
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Såg någon som skev om ketos. Har läst på det lite och det verkar vara ganska bra! Delvis så tappar man runt 5 kg första veckan om man är tjock, vilket en del skulle säga att jag är Dessutom verkardet vara bra att fortsätta med efter dessa två veckorna också.

Väldigt svårt att hitta några direkta "regler" dock. Jag tolkar det som om man ska äta runt 20 gram kolhyderater varje dag och sen hålla sig väldigt lågt med kolhydrater och att röra sig och speciellt gymma mycket

För att vara säker på att hamna i ketos så bör du ligga på 80 energiprocent fett.

Det räknar du ut genom att kolla näringsvärde på förpackningar och räkna så här:

(Gram fett per 100g x 9) dividerat med total kcal per 100 g = ska bli över 0,8. Blir det för lågt får du kompensera med majonnäs, bea, kokosolja eller smör kanske.
Citera
2022-02-05, 23:37
Medlem
maxatdunders avatar
Sjukt att man kan gå ned 500-700 kalorier i daglig intag vissa dagar och känna sig mätt, i början var man vrålhungrig och helt sjösjuk av all sallad.
Citera
2022-02-06, 03:14
Medlem
sadustenellers avatar
Hur står det till med pepsi Max och andra ”light” läsker när man ska gå ner i vikt egentligen? Känner ändå att det är jävligt gott och hjälper till skapligt mkt när man käkar en lite mindre uppskattad måltid. Var man än kollar online hittar man väldigt blandade åsikter också..
Citera
2022-02-06, 07:09
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadusteneller
Hur står det till med pepsi Max och andra ”light” läsker när man ska gå ner i vikt egentligen? Känner ändå att det är jävligt gott och hjälper till skapligt mkt när man käkar en lite mindre uppskattad måltid. Var man än kollar online hittar man väldigt blandade åsikter också..

Det är väldigt olika kring vem man frågar då alla har olika värderingar.
Det är ett beslut du behöver ta för sig själv som känns bäst och ta erfarenhet ifrån.

Potentiella nackdelar är om du är emot tillsatser och hur det kan potentiellt påverka din kropp på sikt. Någon kommer säga att du får cancer och en annan kommer att säga att det finns inget som stödjer att tex aspartam är farligt för hälsan.
Därav behöver du ta ett eget val vad du tror och vad du gör mot din kropp.
En annan potentiell nackdel är att det kan öka ditt sötsug, öka hungerkänslor. Vissa sötningsmedel kan även stimulera insulin har det påvisats.

Fördelar kan vara att du upplever inte nackdelarna och till fördel klarar hålla din viktnedgång samt att du njuter mer av den. Då är det inget som säger att du behöver ta bort det.

Det finns många kloka och dumma argument till varför man ej ska dricka light produkter samt varför man ska.
Men det handlar i slutändan om dina värderingar och dina mål. Du ska inte göra något som får dig lämnad dig tvingad eller ha dåligt samvete för att någon säger en sak som inte delar dina värderingar.
Citera
2022-02-06, 07:20
Medlem
Majd.Al.Sultans avatar
Tips på åg kalori kost som mättar och kan gärna vara vegetarisk men inte ett måste.

Behöver slimmad till mig lite då frugan fick mig att släppa på mitt sockerhat förra året och det syns nu på magen, första gången i mitt liv som magen sticker ut

Mitt problem är nog inte maten men kakorna eller chokladen var och varannan dag.
Finns det hemma så äts det. Då man också slutat snusa så hittade man detta som ersättning.
Man får helt enkelt skärpa sig på den fronten.
Senast redigerad av Majd.Al.Sultan 2022-02-06 kl. 07:22.
Citera
2022-02-06, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majd.Al.Sultan
Tips på åg kalori kost som mättar och kan gärna vara vegetarisk men inte ett måste.

Behöver slimmad till mig lite då frugan fick mig att släppa på mitt sockerhat förra året och det syns nu på magen, första gången i mitt liv som magen sticker ut

Mitt problem är nog inte maten men kakorna eller chokladen var och varannan dag.
Finns det hemma så äts det. Då man också slutat snusa så hittade man detta som ersättning.
Man får helt enkelt skärpa sig på den fronten.

En kost med inriktning på LCHF kost är den kosten fungerar för alla oavsett mål. Då är tanken att man ska fokusera maten kring näringsrika livsmedel och äta sig ordentligt mätt på rätter med grönsaker. Eftersom du är nybörjare så är det enklast att rekomendera LCHF recept. Vill du lära dig så är det ett utmärkt sätt att studera den typen av mat.
Godis/choklad är som ett maskerat gift i förförisk förpackning. När du väl kommit så långt i ditt tänk så kommer du kunna kontrollera ditt sug bättre. Om godiset hade varit så giftigt att det hade dödat dig av en tugga hade du ju lätt avstått.
Samma sak med grönsaker. De är inte förföriska för dig, men de är tvärtom underskattade guldklimpar och bör ätas i mängder dagligen. Kroppen och du kan lära dig älska dem. Tro det eller ej.
Och dra inte kortet om att du inte har tid att lägga tid på att laga mat. Något som är bland det viktigaste i livet är att äta bra käk och ta hand om våra nära och kära. Så stryk allt skit i ditt liv och börja fokusera på det som är viktigt. Allt för få lever på riktigt idag.
Citera
2022-02-06, 16:09
Medlem
Alaskaspovs avatar
Har gymmat rätt intensivt sen i september, innan dess hade jag nästan inget kroppsfett alls men har nu, förutom muskler, lagt på mig lite mer fett.

Bra kan man tycka, men om jag nu vill behålla de muskler jag lagt på mig, samt återgå till samma fettprocent som innan, bör jag då ligga kvar på samma kaloriintag men promenera/springa mer (eller annan motsvarande konditionsträning) eller bör jag dra ner på intaget? Vill inte förlora de muskler jag byggt upp (ska inte sluta gymma). Ligger, tror jag, på nånstans runt 2800kcal i nuläget och har fram tills nu åtminstone haft en hög metabolism.

Verkar vara en svår ekvation att både bygga/behålla och reducera fett men hade varit guld med lite pekpinnar kring hur jag bör tänka.
Citera
2022-02-06, 21:55
Medlem
sadustenellers avatar
Hur står det till med att äta på olika tider av dagen? Har det någon större påverkan om jag t.ex äter en större måltid på morgonen, och sedan väntar tills lite senare på kvällen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in