2022-02-04, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är bl a sådant här som gör att vi betraktar dig och de ändra tokarna som just tokar. Ni har skallarna fulla med verklighetsfrämmande fantasier. Ni har inte förstått att på FoU enheter i svenskt näringsliv är det tjockt med ytterst välfungerande utrikesfödda som man inte har något emot.

På samma sätt var det med en av de andra tokarna som svamlade om att det var en "snackis" bland grannarna om att det flyttat in en utrikesfödd på gatan.
Jag har bott i villa i Stockholm i +30 år. Man har inget snack med grannarna. Det är bara de absolut intill som jag öht känner igen. Man träffar inte grannarna. Alla lämnar bara tomten i bil. När skulle man prata med grannarna?
Jag har flera utlandsfödda på mitt kontor i city. Inget fel på dem. Men jag skulle inte trivas om alla var negrer och araber. Jag umgås bara med svenskfödda. Det känns bättre för mig. Jag skulle inte vilja bo i en lägenhet där alla grannar i trappuppgången eller området är från MENA. Om du kan tänka dig det så är du annorlunda.
2022-02-04, 21:39
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
...
Jag har bott i villa i Stockholm i +30 år. Man har inget snack med grannarna. Det är bara de absolut intill som jag öht känner igen. Man träffar inte grannarna. Alla lämnar bara tomten i bil. När skulle man prata med grannarna?

Familjen Nilsson mittemot tröttnar aldrig på att prata om sin nya Jacuzzi så fort man visar sig. Typiska bubbelbabblare helt enkelt. Då brukar jag be dem redogöra för hur Jacuzzin fungerar men då är det tomt. Bara svammel.
2022-02-05, 08:57
Medlem
biljons avatar
Citat:
Det är bl a sådant här som gör att vi betraktar dig och de ändra tokarna som just tokar. Ni har skallarna fulla med verklighetsfrämmande fantasier. Ni har inte förstått att på FoU enheter i svenskt näringsliv är det tjockt med ytterst välfungerande utrikesfödda som man inte har något emot.

Varje gång du försöker påskina att du har någon kontakt med verkligheten så lyser det igenom att du enbart har läst/hört politisk propaganda och sen tar du det för sanning.
Är du aldrig ute på något besök hos någon producerande verksamhet?
Har du satt din fot i någon verksamhet som har FoU avdelningar överhuvudtaget?
Inte ens fintech har särskilt många.

Jag har i över 20 år drivit bolag som servar teknisk utrustning i industrin och vet att det jobbar extremt få utrikesfödda på både golv och FoU avdelningar, det är möjligtvis på 5% av bolagen som du träffar på någon.
2022-02-05, 16:20
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt

För att knyta an till ämnet så verkar bostadsobligationerna för 2-åringen och 5-åringen ha stött på ett övre "motståndsområde" på 0,7% respektive 1,2% sedan Riksbanken slutade stödköpa: https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor--valutakurser/?g9-SEMB2YCACOMB=on&g9-SEMB5YCACOMB=on&from=2021-12-30&to=2022-01-28&f=Day&c=cAverage&s=Comma Efterfrågan är alltså rätt god på obligationerna trots allt och Riksbanken hade cirka 30 punkters inverkan vid årsskiftet.

Va starkt motståndet på 0.7 resp 1.2% var

HTML-kod:
2022-02-04	Bostadsobligationer	BoObl 2Y	0,988
2022-02-04	Bostadsobligationer	BoObl 5Y	1,477
2022-02-05, 16:28
Medlem
Rozenkvartss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det betyder ingenting mer än att du är en av de 0,000001% av svenskar som inte skulle ha något emot att alla dina grannar eller alla som bor i ditt område är från MENA. Det betyder iofs att du är annorlunda och en person som inte är som merparten av andra Svenskar.
Med andra ord märklig och konstig vilket iofs inte kommer som någon överraskning med tanke på dina inlägg.

Du har fel. Tror som tidigare nämnt att de flesta skiter i var någon kommer ifrån så länge de sköter sig.
2022-02-05, 16:32
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rozenkvarts
Du har fel. Tror som tidigare nämnt att de flesta skiter i var någon kommer ifrån så länge de sköter sig.

PK-människor vill gärna intala sig det men inte ens de vill bo bland MENA. De vill bara tycka så men ha all skit på långt avstånd.
2022-02-05, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rozenkvarts
Ja, självklart är det det viktigaste. Men att BARA ha negrer och araber som grannar och arbetskamrater tror jag det är väldigt få som uppskattar.
2022-02-05, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
PK-människor vill gärna intala sig det men inte ens de vill bo bland MENA. De vill bara tycka så men ha all skit på långt avstånd.

Det finns rätt gott om folk från alla möjliga länder i tex Brommas finaste områden. Ingen som har några som helst problem med dem eftersom det är sekulära, högavlönade, högutbildade människor som pratar bra svenska och har extremt bra ordning på sina barn.

Men dessa kommer inte FB-användarna i kontakt med. De träffar Ashkan som lever på bidrag i en HR i Norrtälje och tänker att "så är alla"
2022-02-05, 17:43
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det finns rätt gott om folk från alla möjliga länder i tex Brommas finaste områden. Ingen som har några som helst problem med dem eftersom det är sekulära, högavlönade, högutbildade människor som pratar bra svenska och har extremt bra ordning på sina barn.

Men dessa kommer inte FB-användarna i kontakt med. De träffar Ashkan som lever på bidrag i en HR i Norrtälje och tänker att "så är alla"

Nej de flesta inklusive PK håller sig undan från MENA och kommer det för många påverkar det attraktionskraften i området.
2022-02-05, 18:07
Medlem
DVikings avatar
En MENA-familj kan vara början på en del jobbiga saker. De kan ha andra familjeförhållanden med t.ex. många barn och föräldrar inneboende, stora släkten kommer på besök och sen flyttar nästa familj med landsmän in i området. När det blivit ca 10% börjar svenska spekulanter undra om det är ett babbeområde och drar sig för att flytta in. MENA tycker tvärtom att det är skönt att inte vara de enda babbarna i området och budar extra istället. Fast forward 15-20 år så är området menafierat.
2022-02-05, 18:40
Medlem
DVikings avatar
Här kan man kolla utrikes födda per valkrets:

https://valresultat.svt.se/2018/1018002.html

Även annat som utbildning och inkomst.

Var i Bromma är det 30% utrikes födda?
2022-02-05, 19:02
Medlem
Rozenkvartss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Vet inte vilken generation du tillhör eller var du växt upp men de flesta i min generation, som iaf tillhör medelklass har växt upp bland alla olika etniciteter och kulturer och är således ganska fördomsfria.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in