2022-01-26, 19:07
Medlem
Svinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom Tucker
Vet man hur Pridefestivalen 1998 smakade så bör man vara en person som verkligen uppskattar BÖGÖL.

Ja, till skillnad från dig som inte var född ens 98 så var jag myndig och ett gött krök är ett gött krök.
Citera
2022-01-27, 15:09
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad menar du med pilotbryggerier? Känner inte till det begreppet.

Wisby Bryggeri är ett sådant. De ägs av Spendrups, eller Grängesbergs Bryggerier som koncernen egentligen heter. Wisby köptes av Spendrups och de använder det för att testa nya produkter, ska man bara brygga 500-1000 liter som en eller två "test-batcher" för t.ex. marknadsundersökningar m.m. så är det perfekt med sådana här småbryggerier.
Blir produkten en succé brygger man stora batcher på samma recept i Grängesberg sedan.

Jag vet inte hur många sådana här småbryggerier som Spendrups äger. Folk i gemen inbillar ju sig mer än gärna att Spendrupsprodukterna "Mariestads" och "Melleruds" bryggs i Mariestad resp. Mellerud men det gör de fanimig INTE, de bryggs i Grängesberg. Finns inga Spendrupsägda bryggerier i de orterna. Det FANNS ett bryggeri i Mariestad som Spendrups köpte 1967 och lade ner 1972. Produkten "Mariestads" har aldrig bryggts i Mariestad och den uppfanns långt efter 1972!!

Att det står "bryggt sedan 1834" är mer eller mindre en lögn. Bryggeriet som lades ner 1972 har bryggt öl sedan 1834 MEN vad det har att göra med Spendrups lageröl som lanserades på 1990-talet att göra, det fattar fan inte jag.
Det ska väl FRAMSTÅ som att det är en 180 år gammal produkt från en liten västgötsk stad, vilket det inte är.

Sedan råkar det finnas ett nytt mikrobryggeri i Mariestad som heter Mariestads Bryggeri AB, men de har ingenting med Spendrups att göra, och deras öl heter "Esplanad" eftersom de inte får använda "Mariestads" som är ett varumärke som ägs av Spendrups...
Citera
2022-01-27, 18:15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKG
Wisby Bryggeri är ett sådant. De ägs av Spendrups, eller Grängesbergs Bryggerier som koncernen egentligen heter. Wisby köptes av Spendrups och de använder det för att testa nya produkter, ska man bara brygga 500-1000 liter som en eller två "test-batcher" för t.ex. marknadsundersökningar m.m. så är det perfekt med sådana här småbryggerier.
Blir produkten en succé brygger man stora batcher på samma recept i Grängesberg sedan.

Jag vet inte hur många sådana här småbryggerier som Spendrups äger. Folk i gemen inbillar ju sig mer än gärna att Spendrupsprodukterna "Mariestads" och "Melleruds" bryggs i Mariestad resp. Mellerud men det gör de fanimig INTE, de bryggs i Grängesberg. Finns inga Spendrupsägda bryggerier i de orterna. Det FANNS ett bryggeri i Mariestad som Spendrups köpte 1967 och lade ner 1972. Produkten "Mariestads" har aldrig bryggts i Mariestad och den uppfanns långt efter 1972!!

Att det står "bryggt sedan 1834" är mer eller mindre en lögn. Bryggeriet som lades ner 1972 har bryggt öl sedan 1834 MEN vad det har att göra med Spendrups lageröl som lanserades på 1990-talet att göra, det fattar fan inte jag.
Det ska väl FRAMSTÅ som att det är en 180 år gammal produkt från en liten västgötsk stad, vilket det inte är.

Sedan råkar det finnas ett nytt mikrobryggeri i Mariestad som heter Mariestads Bryggeri AB, men de har ingenting med Spendrups att göra, och deras öl heter "Esplanad" eftersom de inte får använda "Mariestads" som är ett varumärke som ägs av Spendrups...
Jo, jag känner till att Gotlands Bryggeri ägs av Spendrups och att det iaf tidigare fungerade som experimentbryggeri. Numera har väl den rollen mer övertagits av Brutal Brewing?

Jag har inte jättekoll på de stora bryggeriernas produktionsställen, men Spendrups brygger väl huvuddelen av sina öl i Grängesberg och Hällefors?
Citera
2022-01-27, 19:36
Medlem
prominentens avatar
Japp, Spendrups tillverkar ca dubbelt så mycket som Åbro per dygn i ett 8-skift.

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Okej, inte hört den termen tidigare. Vilka mikrobryggerier äger Åbro? Min uppfattning är att Åbro i sig är ett väldigt litet bryggeri i jämförelse med t.ex. Spendrups.
Citera
2022-01-27, 19:38
Medlem
prominentens avatar
Rätt!

Du kan dock på lager (eller IPA) gå upp till 5-10% råfrukt (socker, majs, ris) utan att det märks. Någonstans därovan märks bristen på kompromiss.

Citat:
Ursprungligen postat av Svinus
Håller med. Skall man över 4,5% tycker jag själv att det är helmaltsöl som gäller när vi pratar lager. I trappistöl kör de ju ordentligy med socker, men där kompletterar jäsningen och specialmalterna.
Citera
2022-01-27, 19:41
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Holba Horska är ren dynga. Då ska ni veta att jag anser Tjeckien har bland de godaste ölsorter som finns men Holba är en jävla nitlott. Tänk och dricka den skiten i hel sittning snacka om skämsfylla.
Citera
2022-02-01, 13:25
Medlem
Svinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Rätt!

Du kan dock på lager (eller IPA) gå upp till 5-10% råfrukt (socker, majs, ris) utan att det märks. Någonstans därovan märks bristen på kompromiss.

Mindre problem i IPA, speciellt om det finns en hel del specialmalter. Då kan det komplettera bra.
Citera
2022-02-03, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jolly_Stomper
Vilken öl tycker ni smakar sämst? Själv tycker jag Hansa 5.0 är äckligast, efter 3-4 öl så känns det som man skall spy efter varje klunk man tar av dem!

Köpte alltid dessa som smuggelöl av någon skummis när jag var ung.
Riktigt vidriga, håller med.

Edit: Vilket var samma årtal som du skrev ditt inlägg.. Fan vad tiden går!
Citera
2022-02-04, 00:36
Medlem
Arboga 10.2 måste ju vara något av det vidrigaste man kan dricka. Riktig alkisöl.
Citera
2022-02-04, 22:41
Medlem
Folketstempels avatar
Är underjäst och överjäst öl något som ens bör jämförs?

Jag gillar mest svensk lager, den är helt enkelt godast.
Citera
2022-02-05, 06:32
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Är underjäst och överjäst öl något som ens bör jämförs?

Jag gillar mest svensk lager, den är helt enkelt godast.

Vad menar du men jämföra,ja det är två olika saker,lager den ljusa varianten säljer ju allra mest,överjäst öl är mer vanlig i Storbrittanien och Belgien,de kan vara ganska smakrika,men en ljus lager kan sitta fint,drack nyligen en Bernard Kvasnicovy Lezak,tjeckisk är bra grejer.
Sverige har ju massor med ljus lager både från Carlsberg och Spendrups,sen har vi mikrobryggerierna,så att säga att svensk lager är gott är att dra allt över en kam,finns både bra grejer och bottennapp.
Citera
2022-02-05, 07:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hoodlummartelo
Arboga 10.2 måste ju vara något av det vidrigaste man kan dricka. Riktig alkisöl.

Ja, jag fattar inte hur folk får i sig den skiten utan att spy. Jag har svårt för öl som är starkare än en normal "starkis", alltså 5.2%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in