Citat:
Ursprungligen postat av
MedelJanne
Jag har testat en massa dyra ölsorter och blev mest besviken av hur de smakade. Jag fann mer njutning i hälften så dyr öl.
Jag har en kompis som hellre äter en burgare än oxfile. Jag förstår honom för det är bara en upptrissad seg köttbit.
Oxfilé seg? Då har du nog antingen tillagat fel eller köpt åsna eller vattenbuffel. En bra oxfilé stekt till 53-55° är allt annat än seg.
Får man vara nyfiken och fråga efter några dyra ölsorter du provat? Bara för att det är dyrt behöver det inte vara bra, och tvärt om. Gillar man lager så är inte den per automatik godare om den kostar 45 kr, det är fortfarande en lager och en billigare kan säkert smaka lika bra.
Det jag menar är att "dyr flasköl" inte riktigt är en öltyp, det finns över 100 olika definitioner på öltyper, så bara för att man smakat några olika "dyra flasköl" så kan man inte såga allt utom lageröl som "äckligt". Du kanske inte har hittat din typ av öl helt enkelt.
Jag brukar jämföra med läsk. Säg att lageröl är det samma som apelsinläsk, du kan köpa Fanta, Zingo, Loranga, Freeway, ICA Apelsin och en helvetes massa fler märken som skiljer sig lite i smak, men det är
fortfarande apelsinläsk. Vågar man se utanför "apelsinläsk" så kommer man att hitta ett otal olika andra läsksmaker, alla kanske inte passar ens egen smak, men bara för att man fått tag i en Dr Pepper eller en Cola Cherry som smakar skit, så betyder ju inte det att Trocadero och Hallonsoda också är äckligt. Våga prova olika typer är mitt tips.