Citat:
Ursprungligen postat av
Psykbryt76
Okej, det förklarade varför den smakade så illa. Jag kan ju ha fel men nästan säker på styrkan fanns på taxfree på finlandsfärjorna. Jaja iaf kul med kunniga ölexperter. Vilken rankar du som äkligaste ölen?
Edit: Såg ditt inlägg ovan. Svaret om din äkligaste..
Inget speciellt märke... jag tycker all ljus standardlager smakar ungefär likadant, så det blir i mina ögon ganska larvigt när folk blajjar om Ursus (rumänsk ljus standardlager) är äckligare än Pripps Blå (svensk ljus standardlager) eller Juliper (belgisk ljus standardlager). Ja, det är lager, ljus, bryggda som kopior på varandra, skittråkiga. Men äckliga, nej.
Äcklig öl är mer en fråga om stil. Jag skrev här ovan att en hemgjord Berliner Weisse är det äckligaste jag har druckit, men samtidigt var det ölet en väldigt bra kopia på de Berliner Weisse som produceras kommersiellt - stilen i sig är äcklig (tycker jag) och den här var äcklig på precis rätt sätt. En lätt doft av spädbarnsspya eller färskost eftersom Berliner Weisse är - fullt medvetet - infekterad med nån slags mjölksyrabacill. Den ska dessutom drickas med en skvätt saft i, det gör inte drycken bättre.
Sedan har jag svårt för California Steam Beer. Det är tekniskt sett en lager som jäst precis i lagerjästens övre "arbetsområde", stilen skapades p.g.a. dålig kylteknik på 1890-talet i ett stekhett Kalifornien, för man skulle absolut brygga lager istället för ale - alejäst klarar högre temperaturer utan att producera en massa biprodukter. Det är dock långt ifrån så äckligt som Berliner Weisse.
Sen, sura öltyper (Vlaams rot ale, geuze) kan vara skapligt gott ibland, men oftast är det inget vidare.
Lite kuriosa att dricka det. Även dessa öltyper är medvetet infekterade med mjölksyra men de har inte den där äckliga ostliknande lukten som Berliner Weisse har.