2022-01-18, 16:33
Medlem
MKGs avatar
Äckligaste ölet var den hembrygda Berliner Weisse jag drack på den lokala bryggeriföreningens årliga sommarfest. Den smakade egentligen inte så mycket med luktade spädbarnskräks, lite som mjölk som ystat sig i magen. Mjölksyrabakterier.

Det är precis så en Berliner Weisse ska smaka - äckligt. Äcklig på det sätt en BW ska vara äcklig.

Näst äckligast var min hembrygda saison, där jag använde Mangrove Jack's saisonjäst. Jästen ska klara upp till 25C jästemperatur, vilket är en lögn. Jag tänkte att man skulle kunna brygga saison på sommaren. Fan heller. Ölet smakade aldehyder, lite fenoler och bränt på nåt konstigt sätt. Konstigt nog tyckte min son att det var jättegott, han sörplade i sig batchen på sex veckor.
Jag är tydligen inte den första som misslyckats med den jäststammen heller, fick jag redan på.
Citera
2022-01-18, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MKG
6.5% var den. Inte så jättestark, svensk klass III låg på 5.6% (4.5% vikt).
Problemet med Elefant är att alkoholstyrkan inte matchar vörtstyrkan, den höga alkoholhalten beror inte på att man har gjort en fet vört som fått jäsa, utan man har tillsatt socker i vanlig vört - socker ger inget smakbidrag - eller helt enkelt hällt 96% alkohol i det färdiga ölet.
Taskig öl blir det i alla fall.

Okej, det förklarade varför den smakade så illa. Jag kan ju ha fel men nästan säker på styrkan fanns på taxfree på finlandsfärjorna. Jaja iaf kul med kunniga ölexperter. Vilken rankar du som äkligaste ölen?

Edit: Såg ditt inlägg ovan. Svaret om din äkligaste..
Citera
2022-01-18, 17:26
Medlem
Hobbybondes avatar
Äckligaste ölen jag druckit var en öl från bolaget.
Namnet borde avskräckt egentligen.. "Super Gay Horse". 7.5℅ och smakade mest avslaget, och surt.
Citera
2022-01-19, 10:53
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Okej, det förklarade varför den smakade så illa. Jag kan ju ha fel men nästan säker på styrkan fanns på taxfree på finlandsfärjorna. Jaja iaf kul med kunniga ölexperter. Vilken rankar du som äkligaste ölen?

Edit: Såg ditt inlägg ovan. Svaret om din äkligaste..

Inget speciellt märke... jag tycker all ljus standardlager smakar ungefär likadant, så det blir i mina ögon ganska larvigt när folk blajjar om Ursus (rumänsk ljus standardlager) är äckligare än Pripps Blå (svensk ljus standardlager) eller Juliper (belgisk ljus standardlager). Ja, det är lager, ljus, bryggda som kopior på varandra, skittråkiga. Men äckliga, nej.

Äcklig öl är mer en fråga om stil. Jag skrev här ovan att en hemgjord Berliner Weisse är det äckligaste jag har druckit, men samtidigt var det ölet en väldigt bra kopia på de Berliner Weisse som produceras kommersiellt - stilen i sig är äcklig (tycker jag) och den här var äcklig på precis rätt sätt. En lätt doft av spädbarnsspya eller färskost eftersom Berliner Weisse är - fullt medvetet - infekterad med nån slags mjölksyrabacill. Den ska dessutom drickas med en skvätt saft i, det gör inte drycken bättre.

Sedan har jag svårt för California Steam Beer. Det är tekniskt sett en lager som jäst precis i lagerjästens övre "arbetsområde", stilen skapades p.g.a. dålig kylteknik på 1890-talet i ett stekhett Kalifornien, för man skulle absolut brygga lager istället för ale - alejäst klarar högre temperaturer utan att producera en massa biprodukter. Det är dock långt ifrån så äckligt som Berliner Weisse.

Sen, sura öltyper (Vlaams rot ale, geuze) kan vara skapligt gott ibland, men oftast är det inget vidare.
Lite kuriosa att dricka det. Även dessa öltyper är medvetet infekterade med mjölksyra men de har inte den där äckliga ostliknande lukten som Berliner Weisse har.
Citera
2022-01-20, 18:10
Medlem
Founders Blushing Monk var en ren katastrof. När jag köpte den gick den inte att dricka. Vaskar sällan öl men den var odrickbar.

Hade ett par flaskor kvar som fick stå och samla damm. Något/några år senare drack jag den igen i brist på annat. Då hade den blivit mildare i smaken och det gick att klämma i sig den.
Citera
2022-01-20, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Och alla deras öl delar platsen som äckligast?
Får man fråga vilken öl du tycker är bäst? Eller är det ett helt bryggeris utbud där också?
Åbro har väl också typ en miljard pilotbryggerier? Räknar man med dem blir väldigt många öl att direkt förkasta som sämst.
Citera
2022-01-20, 22:17
Medlem
Drack en öl med picklesmak som fanns på Bolagets tillfälliga sortiment. Har för mig att det var ett svenskt mikrobryggeri som tagit fram den också, minnet kan dock svika då det var ett par år sedan.
Citera
2022-01-21, 12:20
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbankschefen
Åbro har väl också typ en miljard pilotbryggerier? Räknar man med dem blir väldigt många öl att direkt förkasta som sämst.
Vad menar du med pilotbryggerier? Känner inte till det begreppet.
Citera
2022-01-21, 12:37
Medlem
Citat:
Vad menar du med pilotbryggerier? Känner inte till det begreppet.
Att de har mikrobryggerier som ägs av dem. Dels för att testa nya recept de själva kan ta över och dels för att ta marknadsandelar på craft beermarknaden. Det kanske heter något annat, hade för mig att det var termen man använde för sånt.
Senast redigerad av Riksbankschefen 2022-01-21 kl. 12:40.
Citera
2022-01-21, 12:40
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbankschefen
Att de har mikrobryggerier som ägs av dem. Dels för att testa nya recept de själva kan ta över och dela för att etablera sig på craft beermarknaden
Okej, inte hört den termen tidigare. Vilka mikrobryggerier äger Åbro? Min uppfattning är att Åbro i sig är ett väldigt litet bryggeri i jämförelse med t.ex. Spendrups.
Citera
2022-01-21, 12:43
Medlem
Citat:
Okej, inte hört den termen tidigare. Vilka mikrobryggerier äger Åbro? Min uppfattning är att Åbro i sig är ett väldigt litet bryggeri i jämförelse med t.ex. Spendrups.
Det var inget säkert påstående, det var därför det var formulerat som en fråga. Men kommer googla den under dagen för att undersöka.
Citera
2022-01-26, 19:06
Medlem
Svinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKG
6.5% var den. Inte så jättestark, svensk klass III låg på 5.6% (4.5% vikt).
Problemet med Elefant är att alkoholstyrkan inte matchar vörtstyrkan, den höga alkoholhalten beror inte på att man har gjort en fet vört som fått jäsa, utan man har tillsatt socker i vanlig vört - socker ger inget smakbidrag - eller helt enkelt hällt 96% alkohol i det färdiga ölet.
Taskig öl blir det i alla fall.

Håller med. Skall man över 4,5% tycker jag själv att det är helmaltsöl som gäller när vi pratar lager. I trappistöl kör de ju ordentligy med socker, men där kompletterar jäsningen och specialmalterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in