Citat:
Ursprungligen postat av
Som-nam-na
Du trodde på SBB 2017 men valde att sitta kvar i aktien tills julen 2021??
Vad är det du inte tror på längre? Vad har förändrats?
Flera saker, men generellt tvivlar jag på att äga aktier mot denna bransch i stort. Det finns bara två fastighetsaktier på marknaden idag som har mycket liten belåning och det är Wallenstam och Heba.
SBB har en helt tokig affärsstrategi och lånar upp pengar till förvärv just för att de inte har pengar, någon annan betalar. Det finns inget annat fastighetsbolag som kan bete sig som SBB gör och de sticker ut på ett farligt sätt.
Aktiekurs och utdelning kommer bli en fallande kniv när räntorna stabiliseras. Vi har haft låga räntor sedan efter 1998 tex och aldrig haft så låga räntor som nu och detta kan inte pågå långsiktigt. Dessutom ägnar sig Ilja åt ett komplicerat korsägande och har ju blivit uppmärksammad av FI och EBM.
Problemet är också att de vill börja (kanske redan startat) dela ut månadsvis, men det blir en extremt liten summa i förhållande till intäkter/lån/vinst/kostnader samt antal aktier på marknaden. De (Ilja) ger sken av att de värnar om att premiera aktieägarna och att de skall få ta del av vinsterna, men räknar man på det så går det knappt ihop. De enda som tjänar på allting är inte småspararna tyvärr.
Problemet är att småsparare idag är blinda. Mycket pga media och allmänt hausse i samhället om att man bör investera i aktier.
Kortfattat så beror mitt uttåg i SBB på dels ekonomin när man räknar på det. Det går inte ihop samt att jag inte vill sitta långsiktigt investerad med mina pengar i SBB. De bedriver sin verksamhet genom att få in finansiering via aktieägarna och lån. De lånar upp och bygger för lånade pengar. Tittar du på vad man får tillbaka som aktieägare går det inte ihop, det finns inget värde och är således ingen värdeaktie 🤘🏻