Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-20, 12:35
  #7201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Missade väl en miljard B-aktier där? Så lägg på 1.44 miljarder

Njae... en månad är redan utbetald.

Finansiering finns, men tror nog Leiv helst hade sluppit åtagandet.

Tror beslutet om att fortsätta med utdelning var det som fick Ilijan på fall som VD.
Citera
2024-04-20, 21:42
  #7202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Att företaget nu tvingas att betala ut utdelning till aktieägarna kommer innebära att belåningen måste öka. Inte direkt så smart att göra det när räntan är hög.

Stamaktie A, 209 977 491 st x 1,44 kr
Stamaktie B, 1 244 638 157 st x 1,44 kr
Stamaktie D, 193 865 905 st x 2 kr

Total utdelning 691 891 675 kr om jag räknat rätt.

Inte helt kul att tvingas att låna närmare 700 miljoner kronor för att betala ut utdelning. Dels ska man betala ränta på lånet och amortera bort skulden under rimlig tid innan man kan lämna utdelning i framtiden. Medför påverkan av kassaflöde med ca 250 miljoner kronor per år de kommande 4 åren.

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Missade väl en miljard B-aktier där? Så lägg på 1.44 miljarder
Helt rätt att jag missade 1 miljard B- aktier när jag summerade.
Företaget ska ge 2 482 miljoner kronor i utdelning. Pengar som man inte har. Hur hög ränta som man tvingas betala för att låna upp 2,5 miljarder kronor kan jag inte gissa. Kommer inte att bli lätt att betala ränta och amortera bort skulden...
Räkna med en miljard per år under tre år i negativt kassaflöde.
Citera
2024-04-20, 22:55
  #7203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Helt rätt att jag missade 1 miljard B- aktier när jag summerade.
Företaget ska ge 2 482 miljoner kronor i utdelning. Pengar som man inte har. Hur hög ränta som man tvingas betala för att låna upp 2,5 miljarder kronor kan jag inte gissa. Kommer inte att bli lätt att betala ränta och amortera bort skulden...
Räkna med en miljard per år under tre år i negativt kassaflöde.


Får se i rapporten hur det ser ut med likviditeten, de har ju sålt en del fastigheter men även löst lån.

IB behöver utdelningen för att hantera skulder i sitt holdingbolag om jag fattat det rätt.

Lite oklart när x-dagen blir, men det kanske kommuniceras nu vid rapporten?

Oavsett så tror jag SBB klarar av att rida ut skitstormen faktiskt, mycket tack vara sina långa bundna lån med låg ränta. Utdelningen blir väl den sista smällen, sen får vi se om det behövs någon nyemission innan de verkligen är igenom alla problem.
Citera
2024-04-20, 23:12
  #7204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Får se i rapporten hur det ser ut med likviditeten, de har ju sålt en del fastigheter men även löst lån.

IB behöver utdelningen för att hantera skulder i sitt holdingbolag om jag fattat det rätt.

Lite oklart när x-dagen blir, men det kanske kommuniceras nu vid rapporten?

Oavsett så tror jag SBB klarar av att rida ut skitstormen faktiskt, mycket tack vara sina långa bundna lån med låg ränta. Utdelningen blir väl den sista smällen, sen får vi se om det behövs någon nyemission innan de verkligen är igenom alla problem.
Jo, det är ju en möjlighet att lösa finansieringen av utdelningen att sälja fastigheter värda 10 miljarder med en belåningsgrad på 75%. Då får man 2,5 miljarder till att klara utdelningen. Frågan är bara hur smart det är eftersom det blir svårare att få avkastning i framtiden om fastighetsbeståndet är minskat.

Dessutom så är det svårt att krypa kostymen. Lätt att man sitter kvar med stora "overhead kostnader" efter att man har gjort avyttring. Exempelvis så är det mer rationellt att driva fastighetsskötsel om man har 10 fastigheter i en stad än om man bara har kvar 8.
Citera
2024-04-21, 10:34
  #7205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jo, det är ju en möjlighet att lösa finansieringen av utdelningen att sälja fastigheter värda 10 miljarder med en belåningsgrad på 75%. Då får man 2,5 miljarder till att klara utdelningen. Frågan är bara hur smart det är eftersom det blir svårare att få avkastning i framtiden om fastighetsbeståndet är minskat.

Dessutom så är det svårt att krypa kostymen. Lätt att man sitter kvar med stora "overhead kostnader" efter att man har gjort avyttring. Exempelvis så är det mer rationellt att driva fastighetsskötsel om man har 10 fastigheter i en stad än om man bara har kvar 8.

Vad jag förstår fick de in pengar tidigare i år, Det sas i alla fall att de pengarna räckte till både obligationsförfall och utdelning.

Letade efter den artikeln, men DI har usel sökfunktion.

De gjorde ju en fusion på del av verksamheten och fick in cash.
Citera
2024-04-21, 20:03
  #7206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vad jag förstår fick de in pengar tidigare i år, Det sas i alla fall att de pengarna räckte till både obligationsförfall och utdelning.

Letade efter den artikeln, men DI har usel sökfunktion.

De gjorde ju en fusion på del av verksamheten och fick in cash.


Finns skrivet längre bak i tråden. De har cash(flow) till året (inkl. utdelning) men behöver re-finansiera ett banklån på 5 miljarder.

Vidare avyttringar, avknoppningar och även nyemission borde ligga i planerna redan 2024.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback